سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۱
پنج قرن آكادمي زبان و ادبيات فرانسه

آكادمي زبان و ادبيات فرانسه يا به اختصار آكادمي فرانسه، برجسته‌ترين نهاد و مرجع رسيدگي به امور مربوط به زبان و ادبيات فرانسه است که در سال 1635 توسط كاردينال ریشیليو نخست وزير لویي سيزدهم بنا نهاده شد و پس از سپري کردن دوره ركودي در انقلاب 1789 از سال 1803 بار ديگر به دستور ناپلئون با 40 كرسي كارش را از سر گرفت./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از لوموند، چهل كرسي آكادمي به نام چهل كرسي ماندگار و فناناپذير شناخته مي‌شوند زیرا هر كرسي آكادمي فرانسه تا پايان زندگي صاحبش جايگاه اوست و به ندرت پيش مي‌آيد فردي به علت‌ سوءاستفاده يا سوءمديريت از آن بركنار شود.
 
مورد فيليپ پتن قهرمان نبرد ماندگار وردن یکی از این موارد است. او در جنگ جهاني اول در سال 1931 به نام مارشال پتن به عضويت آكادمي فرانسه درآمد اما پس از اشغال فرانسه توسط نازي‌ها در سال 1940 با حمايت آلمان‌ها ریيس‌جمهور حكومت ويشي در جنوب و مركز فرانسه شد و با آزادي دوباره فرانسه به دست متفقين در سال 1945 به اجبار به اتهام خيانت به فرانسه از عضويت در آكادمي خلع شد.

انتشار فرهنگ رسمي زبان فرانسوی از وظايف آكادمي است و كار آكادمي نظارت رسمي بر این زبان است. حوزه فعالیت آكادمي تنها به اعمال نظارت و ارایه پيشنهاد در حوزه زبان و ادبيات مربوط مي‌شود و هرگز به مسایل اجتماعي و سياسي نمي‌پردازد.

با خالي شدن يك كرسي آکادمی، هر يك از نامزدهاي تازه يا خود براي تصاحب كرسي پيشنهاد مي‌دهند يا از سوي ديگر اعضاي آكادمي پيشنهاد مي‌شوند. پس از رأي‌گيري و انتخاب عضو جديد، مي‌بايست در نخستين جلسه نامه‌اي در ستايش دانشمند فقيد يا پيشين صاحب كرسي از سوي عضو جديد قرایت شود كه با سخنراني يكي ديگر از اعضاي آكادمي ادامه مي‌يابد. پس از هشت روز در جلسه‌اي ديگر صلاحيت عضو جديد تأييد مي‌شود. در تاريخ آكادمي يك بار «ژرژ دو پورتوريش» به علت ارائه ندادن تقديرنامه قابل قبولي از عضو پيشين، رد صلاحيت شد و به دلیل امتناع از بازنويسي آن، از دریافت کرسی بازماند. 
 
در مجموع 40 عضو آكادمي در تاريخ 5 قرني آن از آكادمي خلع شدند كه از این میان فيليپ پتن همراه با آبل هرمان، آبل بونار و شارل موراس در جنگ جهاني دوم به اتهام خيانت به فرانسه و همكاري با رژيم دست نشانده ويشي مجبور به كناره‌گيري شدند. 
   
پس از مرگ كلود-لوی استراوس فيلسوف و انسان‌شناس برجسته قرن بيستم فرانسه و پدر ساختارگرايي، كرسي شماره 29 آكادمي زبان و ادبيات فرانسه براي يكي ديگر از بزرگان علم و ادب فرانسه خالي و سرانجام نام نويسنده‌اي لبناني تبار به نام امين مألوف بر آن حك شد.

كرسي شماره 29 آكادمي نخستين بار جايگاه پي‌ير باردن، فيلسوف و رياضيدان فرانسوي (1635-1590) بود و طي حيات 386 ساله‌ اين كرسي فيلسوفاني چون ارنست رنان در سال‌هاي 1892-1878 و كلود لوي استراوس در سال‌هاي 2009-1973 بر آن تكيه زدند. دو سال پس از درگذشت استراوس با هم‌انديشي اعضاي آكادمي، امين مألوف نويسنده رمان «تخته سنگ تانيوس» (برنده گنكور 1993) با 17 رأي از 24 رأي به طور رسمي به عضويت آكادمي درآمد.
 
در حالی که براي نخستين بار نويسنده‌اي لبناني که صاحب آثاري به عربي و فرانسه است، به كانون ادب و زبان فرانسه راه ‌يافته، خود او درباره آكادمي مي‌گويد: «اگر شما نويسنده‌اي فرانسوی زبان باشید، آكادمي فرانسه مرجع قاطع شماست؛ جايگاه نماديني كه از كودكي رؤياي آن را در سر مي‌پرورانيد». او درباره كرسي 29 كه پس از استراوس به او ‌رسید گفت: «نشستن روي اين كرسي به شدت تأثرانگيز و هولناك است».
 
مالوف که سال 1949 در بيروت به دنيا آمده و سال‌هاي كودكي را در خانه پدربزرگ مادري در قاهره مصر سپري كرده و بار ديگر در زمان جنگ داخلي لبنان برای نظاره از نزديك این رویداد به این کشور رفت، از سال 1976 به فرانسه رفته و از آن زمان به بعد همواره گفته است: «هر دو سرزمين كشور من هستند».
 
مالوف که با قصه‌اي از سرزمين مادري اش لبنان به نام «تخته سنگ تانيوس» (1993، نشر گراسه) جايزه 1993 گنكور را به نام خود کرد، این رمان را با این جمله به پایان می برد که به اختصار بن‌مايه اثر و چكيده شخصيت امين مألوف است: "آنگاه كه باور داشتم در قلب واقعيت هستم، واقعيت خميري افسانه‌اي بود".
 
امين مألوف 62 ساله تا پايان زندگي صندلي شماره 29 آكادمي زبان و ادبيات فرانسه را در اختيار دارد.

امسال كرسي شماره 30 نيز كه پس از مرگ موريس درون، نويسنده و سياستمدار فرانسه خالي ماند به دانيل سالناو، نويسنده و روزنامه‌نگار فرانسوي برنده جايزه ادبي رنودو 1980 براي رمان «دروازه‌هاي گابيو» رسيد.
 
اكنون كرسي‌هاي 7، 31 و 40 به ترتيب با فقدان ژاكلين دو روميلي (لغت شناس)، ژان دوتور (نويسنده) و پي‌ير ژان رمي (نويسنده) که سال گذشته و امسال فوت شدند، در انتظار عضو جديد خودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها