شنبه ۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۰
«مدرسه‌زدايي از جامعه» نقد و بررسي مي‌شود

نشست علمي نقد و بررسي كتاب «مدرسه‌زدايي از جامعه» عنوان جلسه هم‌انديشي است كه فردا(پنجم تير ماه) با حضور مترجم اين كتاب و يكي از كارشناسان حوزه جامعه‌شناسي آموزش و پرورش در سراي اهل قلم برگزار خواهد شد.\

زهره سعيدي، دبير اين نشست در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره عنوان داشت: اين اثر جامعه‌شناختي «ايوان ايليچ» با كوشش دكتر داور شيخاوندي به زبان فارسي ترجمه شده است. او در اين اثر با بررسي كاركردهايي كه نظام آموزش و پرورش كنوني در اروپا و برخي از كشورهاي آمريكايي پيدا كرده‌اند، مي‌كوشد به برخي از ناهنجاري‌هاي رواني و رفتاري كه اين نظام در دانش آموزان ايجاد مي‌كند، توجه داشته باشد.

وي افزود: به اعتقاد نويسنده اين كتاب، مدرسه به دليل ترويج و استواري برخي از شيوه‌هاي آموزشي مانند ارزش‌گذاري بر اساس نمره، حافظه‌محوري يا طوطي‌وار سخن گفتن دانش‌آموزان در هنگام پاسخ‌گويي به سوالات درسي و ... مشكلاتي را براي دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنها ايجاد مي‌كند كه با از ميان رفتن آن، بسياري از بحران‌هاي خانوادگي بهبود خواهد يافت.

دبير نشست با اشاره به برخي از راه‌كارهايي كه در پايان اين كتاب براي چنين مشكلاتي عنوان شده‌اند، بررسي اين مساله، نقد و ارزيابي كتاب و ارايه راه‌كارهايي براي پيش‌گيري يا مواجهه با مشكلات اين حوزه را از جمله رويكردهاي اين نشست خواند و يادآور شد: در اين جلسه علاوه بر مترجم كتاب، سيدمحمدمهدي شجاعي، كارشناسان حوزه جامعه‌شناسي آموزش و پرورش به عنوان منتقد اثر و دكتر مريم بيرقي از مسوولان انتشارات گيسا آراي خود را عنوان خواهند كرد.

نخستين چاپ كتاب «مدرسه‌زدايي از جامعه» را انتشارات گيسا سال 89 در شمارگان 1000 نسخه، 224 صفحه و بهاي 40000 ريال روانه بازار نشر كرده است. 

نشست نقد و بررسي كتاب «مدرسه‌زدايي از جامعه» يك‌شنبه، پنجم تير ماه از ساعت 17 تا 19 در سراي اهل قلم خانه كتاب به نشاني خيابان انقلاب، خيابان فلسطين جنوبي،‌ كوچه خواجه نصير، شماره دو برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها