شنبه ۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۲
نظامي گنجوي را بيشتر دريابيم

معاون فرهنگي شهر كتاب مركزي گفت: آثار متعددي به قلم ايران‌شناسان به زبان‌هاي مختلف درباره‌ نظامي نوشته‌ شده است ولي متاسفانه آثار جدي و عميقي که محققان ايراني درباره‌ نظامي نوشته‌اند به تعداد انگشتان دو دست نمي‌رسد و کارنامه‌ نظامي‌پژوهي پر برگ و بار نيست.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، معاون فرهنگي شهرکتاب گفت: علاقه‌مندان و مشتاقان ادب کلاسيک فارسي، در طول سال گذشته و در روزهاي چهارشنبه در درس‌گفتارهايي درباره‌ نظامي در مرکز فرهنگي شهرکتاب حضور داشتند تا در باب هنر نظامي و پنج گنج او بيشتر بدانند و آشنا شوند.

وي با بيان اين‌ نکته، اظهار داشت که درس‌گفتارهايي درباره‌ نظامي که از پانزدهم تير ماه سال ۱۳۸۹ در شهرکتاب آغاز شد با برگزاري ۴۳ جلسه درس‌گفتار و با حضور ۲۱ تن از صاحب‌نظران و نظامي‌شناسان در روز چهارشنبه هشتم تير ماه سال جاري به پايان مي‌رسد و از پانزدهم تير ماه درس‌گفتارهايي درباره‌ عطار آغاز مي‌شود.

وي افزود: اصغر دادبه، سعيد حميديان، ميرجلال‌الدين كزازي، حميدرضا شايگان‌فر، احمدرضا بهرام‌پور عمران، مهدي محبتي، محمود عابدي، سهيلا صلاحي‌مقدم، حسن بلخاري، منصور ثروت، زهرا پارساپور، حسين قربان‌پور آراني، احمد تميم‌داري، منوچهر دانش‌پژوه، كامل احمدنژاد، منصور رستگار فسايي و مريم حسيني سخنراناني بودند كه در مركز فرهنگي شهر كتاب حضور داشتند و درباره نوگرايي نظامی، زبان نظامي، مفاهيم و نمادهای عرفانی در هفت‌پيکر و مخزن‌الاسرار، نظيره‌سازی از خمسه نظامی، الهيات نظامي، نظامي و حكمت ايراني، آبشخورهاي تاريخي و عرفاني هفت پيكر و... سخن گفته‌اند.

محمدخاني اشاره کرد که در طول پنج سال گذشته در مرکز فرهنگي شهرکتاب ۲۰۰ جلسه درس‌گفتار درباره‌ مولوي، فردوسي، سعدي و نظامي برگزار شده است که تاثير فراواني در آشنايي بيشتر مخاطبان با آرا و آثار بزرگان ادب فارسي داشته است و در شرايطي که هر از گاهي در رسانه‌ها مي‌خوانيم يا مي‌شنويم که يکي از کشورهاي همسايه، يکي از شاعران يا انديشمندان برجسته ايراني را مصادره می‌کند و پرونده‌اي براي ثبت او به عنوان مفاخر کشور خويش تشکيل مي‌دهد بايد در باب معرفي شاعران و انديشمندان ايران بيشتر تلاش کنيم.

وي افزود: در روزهاي اخير شنيده شده که مسوولان فرهنگي کشور آذربايجان تلاش مي‌کنند که بناي ياد بود نظامي گنجوي را ثبت جهاني کنند و تلاش‌هاي فراواني در معرفي نظامي به عنوان يکي از مفاخر آذربايجان دارند. در حالي که نظامي گنجوي يکي از شاعران تراز اول تاريخ ادبيات فارسي است و قبل از اين‌که سعدي و حافظ در فارس به زبان فارسي دري شعر بگويند، قطران و نظامي به فارسي دري شعر مي‌گفته‌اند و نظامي از شاعران برجسته ايراني است و تمام آثار او به فارسي است. تعجب است کساني که حتي نمي‌توانند يک بيت شعر نظامي گنجوي را بخوانند شب و روز نظامي را از ترکان مي‌دانند و برايش شجره‌نامه ترکي جعل مي‌کنند.

معاون فرهنگي شهرکتاب به جايگاه و اهميت نظامي در شعر فارسي اشاره کرد و گفت که نظامي در شعر فارسي سرآمد و يکي از قله‌هاي بلند اين نوع شعر است و منظومه‌هاي او در سطح جهاني شناخته شده و آثار متعددي به قلم ايران شناسان به زبان‌هاي مختلف درباره‌ نظامي نوشته‌ شده است ولي متاسفانه آثار جدي و عميقي که محققان ايراني درباره‌ نظامي نوشته‌اند به تعداد انگشتان دو دست نمي‌رسد و کارنامه‌ نظامي‌پژوهي پر برگ و بار نيست. ضرورت دارد که مراکز دانشگاهي و علمي ايران به تحقيق و بررسي آثار نظامي توجه بيشتري کنند.

وي در ادامه به فعاليت‌هاي مرکز فرهنگي شهرکتاب در اين باب اشاره کرد و گفت: شهرکتاب در حد توانايي و مسووليت خود در طول يک سال گذشته از نظامي‌شناسان دعوت کرد تا با تحليل و بررسي منظومه‌ پنج گنج او، ويژگي‌هاي هنري، ادبي و فکري نظامي را براي علاقه‌مندان آشکار کنند و برگزاري اين درس‌گفتارها باعث شد که اقبال مردم به آثار نظامي فزوني گيرد و کتاب‌هايي که درباره‌ نظامي منتشر شده است بيشتر خوانده شود.

معاون فرهنگي شهرکتاب در پايان از رسانه‌هايي که در انعکاس اين درس‌گفتارها تلاش کرده‌اند، به ويژه شبکه ۴ سيما در ضبط و پخش اين برنامه‌ها تشکر کرد و همه‌ علاقه‌مندان به ادبيات فارسي را براي حضور در درس‌گفتارهايي درباره‌ عطار دعوت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها