چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶
نويسنده ضد برده داري

امروز دويست سال از تولد هريت بيچر استو، نويسنده كتاب مشهور «كلبه عمو توم» مي گذرد.اين بانوي نويسنده كه خالق بيش از 30 كتاب بود،بيش از هر چيز براي نوشتن «كلبه عموتوم» كه درباره نظام برده‌داري در آمريكا نوشته و در سال 1852 منتشر شد، به شهرت رسيد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از ياهو نيوز،اين كتاب كه در شمال آمريكا ذهن ها را به خود جلب كرد، فريادي واقعي عليه برده‌داري و پايان آن در جنوب آمريكا بود. بسياري از تاريخ نگاران معتقدند اين رمان پرفروش عنصري ضروري براي رفتن به سمت برابري در ايالت‌هاي جنوبي آمريكا بود. اين در حالي ست كه جنوبي‌ها به برده داري به عنوان پديده اي ضروري نگاه مي كردند و زندگي آن‌ها با استثمار اين برده‌ها مي گذشت. 

«كلبه عمو توم» با وجود اين كه در ژانر داستان نوشته شده، به خاطر اهميت تاريخي اش بسيار مورد توجه قرار گرفته است. اين رمان كلاسيك درباره مزرعه داري از كنتاكي به نام آرتور شلبي است كه با همسرش اميلي تصميم مي گيرد تا دو تا از برده‌هايش را به فروش برساند. عمو تام كه زن و يك بچه دارد، و هري براي فروش انتخاب مي‌شوند. هري پسر اليزا است كه خدمتكار اميلي براي نگه داري امور خانه است. 

استو در كانكتيكات متولد و همانجا بزرگ شد. پس از ازدواج او، او و همسرش به سينسيناتي كه ماجراهاي متفاوتي درباره برده‌داري از آنجا شنيده بودند، نقل مكان كردند. 

«كلبه عمو توم» ابتدا به صورت دنباله دار در «نشنال ارا» منتشر شد كه مجله‌اي ضدبرده‌داري بود و خارج از واشنگتن منتشر مي‌شد. اين داستان را 50 هزار نفر در 6 ماهي كه پس از انتشارش از ژوئن 1851 تا آوريل 1852 مي گذشت خواندند. 

اين رمان پس از انتشار در بريتانيا در نخستين سال انتشارش بيش از
 5/1 ميليون فروش را تجربه كرد و در آمريكا 300 هزار نسخه در سال اول انتشارش فروش داشت. منتقدان مي گفتند با خواندن اين كتاب مردم با چهره وحشتناك برده داري در جنوب آمريكا آشنا شدند. 

اين كتاب به سرعت به يكي از منابع اصلي فعالان اجتماعي براي مبارزه با برده داري بدل شد و هر چند موجب برانگيختن جنبش برده‌داري نبود، اما به تداوم آن كمك بسيار كرد. 

هريت بيچر استو در سال 1811 به دنيا آمد و در سال 1896 از دنيا رفت. او ششمين فرزند از 11 فرزند خانواده‌اش بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها