سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۲
حمايت خاص از طرح‌هاي پژوهشي كتابداران

مراسم اختتاميه نخستين جشنواره علمي پژوهشي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور صبح امروز (10 خرداد) با معرفي كتابداران برتر پژوهشگر برگزار شد. در اين مراسم دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور حمايت خود را از طرح‌هاي پژوهشي خلاقانه كتابداران اعلام كرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره علمي و پژوهشي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كه در سالن همايش‌هاي شهيد مطهري دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد، منصور واعظي، دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي در سخناني از دهه چهارم انقلاب اسلامي به عنوان دهه پيشرفت و عدالت ياد كرد و گفت: رویدادهایی که در دنیا در حال وقوع است، بیانگر این است که پیشرفت در کشور ما و رسیدن به شرایط یک قدرت تاثیرگذار جهانی،‌ دور از ذهن نیست. اما اینکه این موضوع چقدر قابل تحقق است، با پژوهش، نوآوری، خلاقیت و اندیشیدن ارتباط مستقیم دارد. 

وي افزود: این دهه باید دهه‌ای باشد، که یک تمدن جدید براساس مبانی دینی و علمی ما شکل بگیرد.

واعظي با بيان اينكه از سال 85 گفتمان جديد فرهنگي در شوراي فرهنگ عمومي مطرح و پياده‌سازي شده، افزود: یکی از موضوعات مرتبط مهم، مقالات منتشر شده در ISI است که زمانی شاخص اصلي ارتقای سطح اساتید دانشگاه‌ها بود. اين مساله با ابراز نگراني شوراي فرهنگ عمومي از جمله نگارش مقاله‌اي دراين باره توسط دكتر رضا داوري، عضو اين شورا روبه‌رو شد و به نتايج خوبي رسيد. به گونه‌اي كه اكنون درجه‌بندي و شاخص ارتقاي اساتيد تنها مقالات ISI نيست.

وي در ادامه بر لزوم حضور تمام كتابداران كشور در دومين جشنواره علمي و پژوهشي نهاد كتابخانه‌ها تاكيد كرد و گفت: كتابداران بايد همگي اهل علم و تحقيق باشند.

دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي افزود: وظيفه ارايه شيوه‌اي جديد براي رده‌بندي كتاب‌ها، مبتني بر فرهنگ اسلامي بر عهده اداره كل پژوهش و نوآوري نهاد گذاشته شده كه اميدواريم به زودي محقق شود.

در ابتداي اين مراسم، محمد خندان،‌ دبير علمي جشنواره و مدير كل پژوهش و نوآوري نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در سخناني گفت: علم جديد، در ذات خود مبتني بر پژوهش است و پژوهش نيز در ذات خود، مبتني بر روش. به اعتباري مي‌توان گفت كه علم جديد از تبديل فلسفه به روش ايجاد شده است.

خندان خاطرنشان كرد: اگر در سند چشم‌انداز نهاد آمده كه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در افق ايران 1404، نهادي پژوهش‌محور، نوآور، خلاق و بهره‌مند از مشاركت نخبگان و فرزانگان خواهد بود، بايد توجه داشته باشيم كه تحقق چنين چشم‌اندازي با پژوهش ممكن خواهد بود. در اين مسير اولين گام ايجاد انگيزه پژوهش در افراد مختلف است و در اين بين حمايت از پژوهشگران در قالب برگزاري جشنواره‌هاي علمي و پژوهشي مي‌تواند موثر باشد.

وي افزود: درنظر داريم اين جشنواره را به طور منظم به صورت دوسالانه برگزار كنيم. گسترش فرهنگ پژوهش در بين كتابداران، حفظ و ارتقاي سطح دانش كتابداران، ترغيب كتابداران به حضور در عرصه‌هاي علمي و پژوهشي، ارج نهادن به پژوهشگران، شناسايي افراد مستعد در عرصه پژوهش در كتابخانه‌هاي عمومي، برقراري ارتباط مستمر نهاد با محققان و هدايت استعدادها براي رفع نيازهاي پژوهشي كتابخانه‌هاي عمومي اهداف اصلي اين جشنواره است.

همچنين در اين مراسم، دكتر غلامرضا فدايي، عضو هيات علمي جشنواره و رييس دانشكده كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه تهران در سخناني گفت: هيچ سنتي برتر از تحقيق نيست و پژوهشگران جوان بايد با كوشش و خودباوري به اكتشاف و تبيين واقعيت‌ها بپردازند.

همچنين دكتر فريده عصاره،‌ عضو هيات علمي جشنواره و استاد گروه كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه شهيد چمران اهواز در سخناني خاطرنشان كرد: تا پيش از سال 1340 شمسي با نبودن دانش‌آموختگان كتابداري و اطلاع‌رساني، استخدام كتابداران عمدتا با مدرك ديپلم صورت مي‌گرفت. اوايل دهه 40 دوره كارشناسي ارشد در دانشگاه تهران و به دنبال آن در دهه 50 به ترتيب در دانشگاه‌هاي شيراز، اهواز و ساير دانشگاه‌هاي كشور تاسيس شد. اتفاق مباركي كه در نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور رخ داده استفاده از كاركنان پيشكسوت و متخصصان كتابداري است.

عصاره، بر لزوم مشاركت كتابداران نهاد كتابخانه‌هاي عمومي در توليد علم تاكيد كرد و افزود: اين مهم طي مراحل و با كمك اساتيد فن و پژوهشگران و همچنين سياستگذاري و سرمايه‌‌گذاري از سوي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي ميسر مي‌شود. 

وي اضافه كرد: مشاركت و همكاري در توليد آثار علمي از طريق همكاري و يا زيرنظر پژوهشگران در مواردي چون همكاري در گردآوري و تلخيص آثار ارزشمند، همكاري در ترجمه آثار مفيد، همكاري در نوشتن مقالاتي براي شركت در كنفرانس‌هاي داخلي، همكاري در انجام طرح‌هاي پژوهشي با مجريان در اين طرح‌ها، همكاري در استخراج مقاله از طرح‌هاي پژوهشي و همكاري در نوشتن مقالات علمي و در نهايت نوشتن مقاله‌هاي علمي در اين زمينه موثر است.

وي گفت: بر اساس سند چشم‌انداز 1404 همچنين با توجه به سياستگذاري مسوولان نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور كه در اين راه قدم برداشته‌اند، روند مشاركت كتابداران در توليد علم به خوبي احساس مي‌شود. 

همچنين در اين مراسم، دكتر محمد حسن‌زاده، عضو هيات علمي گروه كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه تربيت مدرس در سخناني گفت: اين جشنواره نقطه شروع براي شكستن اين پارادوكس است كه كتابداران كتاب‌شناس، خود اهل تحقيق نيستند. البته كتابداران ما گاه آنچنان سرگرم اشاعه منابع و رده‌بندي و فهرست‌‌نويسي مي‌شوند كه پژوهش را فراموش مي‌كنند.

همچنين در اين مراسم، مهري پريرخ، عضو هيات علمي جشنواره و دانشيار گروه كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه فردوسي مشهد در سخناني گفت: كتابخانه عمومي دروازه‌اي به دانش است كه شرايط را براي يادگيري مادام‌العمر، تصميم‌گيري مستقل و رشد فرهنگي افراد و گروه‌هاي اجتماعي فراهم مي‌كند. كتابخانه عمومي سازماني اجتماعي است كه دانش مورد نياز افراد را براي زندگي اجتماعي فراهم مي‌كند و نهادي براي خودآموزي و خودرهبري در يادگيري است.

پريرخ افزود: رسالت كتابخانه عمومي، آموزش توده مردم و ايجاد فرصت براي هر فرد است تا بر پايه نيازها به آموزش خود بپردازد. تامين نيازهاي اطلاعاتي و ترويج زندگي دانش‌مدار در مردم همچنين كمك براي تغيير كيفيت و شيوه زندگي و ايجاد تحول در جامعه از رسالت‌هاي كتابخانه عمومي است.

وي خاطرنشان كرد: كتابخانه عمومي بايد به اقشار مختلف در پيش‌بيني و رفع مشكلات با استفاده از اطلاعات كمك كند و به ترويج سواد اطلاعاتي بپردازد. 

اين مدرس دانشگاه افزود: فراهم كردن انواع مختلف رسانه‌ها براي تامين نيازهاي مختلف افراد و گروه‌ها براي تحصيل و كسب اطلاعات از اهداف كتابخانه‌هاي عمومي است.

در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره علمي و پژوهشي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور از عليرضا رستمي، خاليد ولايتي، شيوا ياري، مرجان خجسته‌فر و افسانه زينلي كرماني تجليل شد. همچنين ماريه رحيمي، منصور كوهي رستمي، مرضيه خالويي، فرحناز بهرام‌‌پور و مهديه سادات حيدري شايسته تقدير شناخته شدند.

اين مراسم پيش از ظهر امروز در سالن همايش‌هاي شهيد مطهري دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها