چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹
نظارت آيت‌الله مصباح يزدي بسيار غنيمت بود

كتاب «فلسفه تعليم و تربيت اسلامي» صبح امروز (چهارشنبه، 4 خرداد) رونمايي شد. رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش و پرورش در اين مراسم، نفوذ تفكر التقاطي را موردي خطرساز در عرصه تعليم و تربيت دانست و گفت: به دليل وجود همين انحرافات، نظارت آيت‌الله مصباح يزدي بر اين پژوهش بسيار غنيمت بود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين آيين رونمايي كه در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي درسي برگزار شد، محي‌الدين بهرام‌محمديان، رييس اين سازمان و معاون وزير آموزش و پرورش سخنراني كرد. او در ابتداي سخنانش گفت: از چندين سال پيش تاكنون تلاش‌هاي قابل توجهي براي تحول در آموزش و پروش مبتني بر انديشه اسلامي آغاز شده است.

وي افزود: نتيجه اين تحول، تربيت انسان‌هايي مهذب، كنجكاو و خطرپذير براي درنورديدن مرزهاي دانش است، انسان‌هايي كه به هويت ديني و ملي خود مي‌بالند. تربيت‌شدگان نظام آموزش و پرورش مبتني بر تعليم و تربيت اسلامي، افرادي نخواهند بود كه تنها پشت چراغ قرمز توقف كنند و از خط‌كشي‌ها عبور كنند، بلكه نفس‌هايي مطمئنه دارند و خود را در تمامي زمينه‌ها مسوول احساس مي‌كنند و به وظايف‌شان را در برابر خداوند، خودشان و خلق خدا آگاهند.

بهرام‌محمديان استخراج مباني تعليم و تربيت اسلامي از متون اسلامي را از نخستين لوازم تحول در آموزش و پرورش ذكر كرد و گفت: منابع فكري و ديني فرهنگ‌مان را مي‌توان به منابع زيرزميني‌مان تشبيه كرد. اين منابع تنها هنگامي قابل استفاده خواهند شد كه به فرآورده‌ها تبديل شوند. لوازم كاري امروز ما در حوزه تعليم تربيت نيز بايد از منابع و متون اسلامي استخراج شوند.

وي يادآور شد: نظريه اسلامي تعليم و تربيت در ميان اسناد ديني ما به ويژه قرآن و سنت اهل بيت(ع) مستتر است و به دسته‌بندي نياز دارد. كتاب‌هايي نظير «آداب المتعلمين» و «آداب و التعليم» نيز در منابع ما موجودند، اما اين آثار نيز براي پاسخ دادن به نيازهاي امروزمان بايد به صورت رساله علمي استخراج و تبيين شوند.

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با اشاره به تلاش‌هاي بسياري كه در طرح و تبيين نظريه تعليم و تربيت صورت گرفتند، عنوان كرد: استنباط دلالت‌هاي تعليمي در تبيين اين نظريه، بيش از ساير موارد ضروري است. تكيه‌گاه اين نظريه بايد افرادي مجتهد در حوزه تعليم و تربيت اسلامي باشند، نه افرادي كه تنها به تدوين يافته‌هاي پراكنده خود از ساير آثار بپردازند.

وي به نظارت آيت‌الله مصباح يزدي بر روند پژوهش‌هاي اين كتاب اشاره كرد و گفت: با پي‌گيري‌هاي حجت‌الاسلام علي ذوعلم، رييس دفتر تاليف كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش، موسسه امام خميني(ره) كه زير نظر آيت‌الله مصباح يزدي فعاليت مي‌كند، همكاري در اين پژوهش را پذيرفت.

محمديان يادآور شد: كار ما در اين پژوهش، تدوين يك كتاب نيست، بلكه يك تحقيق جامع‌ است كه در قالب كتابي چند صد صفحه‌اي منتشر مي‌شود. بسياري از خلأهاي موجود در مباحث پيشين مربوط به فلسفه تعليم و تربيت اسلامي، در اين تحقيق مورد بررسي قرار گرفتند و به برخي از نارسايي‌ها نيز به اجمال پاسخ گفته شده است.

وي ابراز اميدواري كرد كه اين كتاب پژوهشي، آغازي استوار براي ادامه پژوهش‌ها در حوزه تعليم و تربيت اسلامي باشد و اظهار داشت: از اين فرصت براي تشكر از آيت‌الله مصباح يزدي استفاده مي‌كنم، چرا كه ايشان علاوه بر نظارت در مرحله تصويب طرح، فصل‌هاي كتاب را نيز بررسي و تاييد كردند.

بهرام‌محمديان ادامه داد: مي‌توان ادعا كرد كه در اين پژوهش، جوانب عمومي نظريه اسلامي در نظر گرفته شده و يك اسلام‌شناس ژرف‌انديش بر آن نظارت داشته است. بر اساس حكم آيت‌الله مصباح يزدي درباره اين اثر، پژوهش مورد نظر از متن منابع اسلامي برخاسته است.

وي نفوذ جريان تفكر التقاطي را موردي خطرساز در عرصه تعليم و تربيت دانست و گفت: اين جريان كه نشان از ليبراليسم و ناسيوناليسم كور دارد، به سكولاريزم نو مي‌انجامد كه گاهي با الفاظ ديني، دين‌نما نيز مي‌شود. به دليل وجود همين جريان‌ها، نظارت آيت‌الله مصباح يزدي بر اين پژوهش براي محققان بسيار غنيمت بود. 

بهرام‌محمديان در پايان اين مراسم كتاب «فلسفه تعليم و تربيت اسلامي» را به همراه حجت‌الاسلام علس ذوعلم، رييس دفتر تاليف كتاب‌هاي درسي و جمعي ديگر از محققان كتاب رونمايي كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط