سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۹
جايزه ادبي دكتر شهيدي به حمايت نويسندگان مي‌انديشد

«جايزه ادبي دكتر شهيدي» با هدف گراميداشت مفاخر معاصر و تقويت آثار فاخر ادبي و ديني از سوي اداره كل ارشاد اسلامی استان لرستان با همكاري دانشگاه آزاد بروجرد پاييز سال جاري برگزار مي‌شود./

حجت‌الاسلام علي اسماعيليان،‌ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره گفت: اين جشنواره چند هدف را به صورت همزمان دنبال مي‌كند كه نخستين بخش آن، انتخاب و معرفي بهترين كتاب‌هايي است كه درباره نخستين پيشواي شيعيان، امام علي(ع)، واقعه غدير و نهج‌البلاغه نوشته شده‌اند.

وي با اشاره به اين كه تقدير و معرفي از نويسندگان اين آثار از ديگر قسمت اين برنامه است، گفت: همچنين با توجه به گراميداشت مفاخر معاصر ايران، نخستين دوره اين جايزه ادبي ملي به تجليل از آثار برتري اختصاص خواهد يافت كه درباره آرا، انديشه‌ها و آثار علامه «سيد جعفر شهيدي» به رشته تحرير درآمده‌اند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان تقويت آثار فاخر ديني و ادبي، تجليل از نويسندگان برتر، گراميداشت مفاخر و حمايت از آثار و تاليفات ارزشمند را از جمله اهداف برگزاري اين جايزه ملي خواند و يادآور شد: قرار است اين همايش ملي در سومين فصل سال در استان لرستان برگزار شود.

علامه سیدجعفر شهیدی از مفاخر و بزرگان ادب ایران، سال 1297هجري شمسي در شهر بروجرد به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در بروجرد به پایان رساند و سپس مدتی در حوزه علمیه قم در خدمت آیت‌الله آقاحسین بروجردی و سایر علما و مراجع به تحصیل فقه و اصول پرداخت.

ملاقات و آشنایی استاد شهیدی با دکتر محمد معین، باب آشنایی و حضور وي را در خدمت علامه دهخدا گشود و او بعد از تشکیل سازمان لغت‌نامه دهخدا، معاونت اين سازمان را برعهده گرفت و با مرگ استاد معین، وی مسوول این سازمان شد.

شهیدی در حوزه‌های ادب فارسی و ادبیات عرب، استادی کامل و به‌نام بود. وی از همکاران استادانی مانند بدیع‌الزمان فروزانفر، جلال همایی، دهخدا، محمد معین و ... به شمار مي‌آيد.

استاد جعفر شهیدی با درجه دکترای ادبیات فارسی صاحب آثار و تألیفات فراوانی است که از آن جمله می‌توان به «انقلاب بزرگ»، «زندگی حضرت سجاد»، «زینب(س) شیرزن کربلا»، «محدودیت در اسلام»، «زندگانی حضرت زهرا(س)» و ... اشاره کرد.

بارزترین و ماندگارترین اثر استاد شهیدی ترجمه شیوا، مسجع و روان او از نهج‌البلاغه است. این ترجمه سال 1369 به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

علامه دکتر شهیدی ۲۳‬دی ماه سال 86 بر اثر بیماری ریوی در تهران دیده از جهان فروبست و پیکرش پس از قرائت پیام تسلیت مقام معظم رهبری، از مقابل مركز لغت‌نامه دهخدا تا دانشگاه تهران تشییع و در جوار امامزاده عبدالله به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها