سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۲
حكايت كتابخانه مركزي خرمشهر از زخم‌هاي‌هاي جنگ تحميلي

كتابخانه «شهيد شريف» خرمشهر كه امروز مركز فرهنگي اين شهر محسوب مي‌شود، در دوران جنگ تحميلي سنگر دفاع از شهر بود و هنوز اعضاي ميانسال اين كتابخانه زخم تركش‌هاي جنگ را بر پيكر آن احساس مي‌كنند؛ زخم‌هايي كه نه تنها از آن‌ها خون نجهيد بلكه ريشه‌هاي فرهنگي مردمان جنوب را استوارتر كردند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، كتابخانه شهيد شريف خرمشهر سال 1346 راه‌اندازي شد و در سال‌هاي  جنگ تحميلي اين مركز يكي از سنگرهاي اصلي دفاع از شهر بود و به شدت خسارت ديد؛ ساختمان اين كتابخانه سال 1370 در مكان قبلي بازسازي و ترميم كلي شد و در دو سال اخير نيز نماسازي و بهسازي آن انجام شده است. 

شهيد شريف كه اكنون نامش بر اين كتابخانه باسابقه مي‌درخشد، از نخستين روحانيان شهيد شده در خرمشهر بود كه در راه دفاع از شهر جانش را فدا كرد.

‌زيربناي اين كتابخانه  1200 متر مربع و صندلي هاي مطالعه در آن  117 عدد است. اين كتابخانه با داشتن 15 هزار عنوان كتاب حدود 2000 عضو فعال دارد و اين ها، ويژگي‌هايي اند كه باعث شده با گذشت سه‌دهه از آزادسازي خرمشهر، اكنون مدير كتابخانه‌هاي خرمشهر در باره آن بگويد: كتابخانه‌ شريف شرايط مناسبي دارد با اين وجود همچنان وضعيت كتابخانه‌هاي شهر رضايت بخش نيست. 

حدود پنج دهه از ساخت بناي اصلي كتابخانه شهيد شريف مي‌گذرد و با وجود اطلاق نام كتابخانه مركزي به اين كتابخانه، قرار است ساخت كتابخانه 3000 متر مربعي نيز در خرمشهر آغاز شود اما حتي ساخت اين كتابخانه هم ياد تركش‌هاي جنوب را از پيكره شهر محو نخواهد كرد. 

اكنون 155 هزار و 224 نفر در شهرستان خرمشهر زندگي مي‌كنند كه از اين تعداد 125 هزار و 76 نفر شهرنشين‌اند و خرمشهر نه تنها كتابخانه روستايي ندارد بلكه پنج كتابخانه شهري كفاف اين 125 هزار نفر را هم نمي‌دهد.

اكنون فضاي مطالعاتي اهالي خرمشهر در مجموع 2300 مربع است كه تا پايان سال 1404(پايان سند چشم‌انداز 20 ساله) و با افتتاح كتابخانه مركزي (با زيربناي 3000 مربع) و پنج كتابخانه استاندارد 2200 مربعي به 17 هزار و 272 متر مربع مي‌‌رسد. اين آينده‌اي براي خرمشهري است كه قرار است روي خون‌هاي ريخته شده‌اش فرهنگ برويد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها