جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۳

«فریدریش کریستین دلیوس» نویسنده سیاسی نویس از سوی آکادمی زبان و ادبیات آلمان به عنوان برنده معتبرترین جایزه ادبی آلمان موسوم به گئورگ بوشنر در سال 2011 معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، هیات داوران در توضیح انتخاب این نویسنده اعلام کرد که «دلیوس» به عنوان یک شاهد منتقد، زیرک و مبدع در رمان ها و داستان های خود تاریخچه اوضاع و احوال هوشیاری آلمان در قرن 20 را روایت کرده است.
 
آکادمی زبان و ادبیات آلمان نیز در تحسین این نویسنده اظهار داشت: بیداری سیاسی و ایدئولوژیک این نویسنده و متن های انسان دوستانه او اهمیت عمیق تاریخی معاصر را به تصویر می کشند. 

موضوع های انتخابی «دلیوس» از زمان حکومت نازی ها آغاز می شود، به عصر تجزیه آلمان می رسد و درست تا زمان معاصر ادامه پیدا می کند. از جمله معروفترین آثار این نویسنده می توان به «موگادیشو فنستر پلاتز» منتشر شده در سال 2007، «گلابی های ریبک» منتشر شده در سال 1991 و «دنیای زیمنس ما» منتشر شده به سال 1972 اشاره کرد. 

انتشارات روولت ناشر آثار این نویسنده وی را به حق به عنوان ماجراجوی برجسته عصر خودش توصیف کرد که کتاب هایش تاریخچه روحیات آلمانی ها را منعکس می کند؛ همواره به موضوع های تاریخی یک دوران، عمق روایی می بخشد و آن ها را به صورت ادبیات درمی آورد. 

«دلیوس» که تا امروز موفق به دریافت جوایز متعددی شده، با ابراز  خوشحالی از دریافت جایزه گئورگ بوشنر اظهار کرد: این بالاترین درجه ای است که در آلمان می توان به آن دست یافت. وی در گفتگو با خبرگزاری آلمان گفت در حال حاضر روی یک رمان و کتابی که بیشتر مقاله – زندگینامه است کار می کند. 

«زیگرید لوفلر» منتقد ادبی آلمانی «دلیوس» را به عنوان یکی از شایسته ترین برندگان جایزه گئورگ بوشنر برشمرد. او در مصاحبه با رادیو فرهنگ آلمان این نویسنده را هوشیار ، صدیق و یک دنده توصیف کرد و خاطر نشان کرد : او هرگز تسلیم نشده و همچون دیگران با روح زمان هیچ سازش مشکوکی نکرده است. «دلیوس» از جنبش های ضد استبدادی سال 68 تاثیر گرفته اما هرگز همانند یکی از متعصب ها و مجادله گرها نبوده است. او در طی چند دهه یک موضع مشخص را حفظ کرده است. 

آکادمی زبان وادبیات آلمان امسال شصتمین دوره اهدای جایزه گئورگ بوشنر را جشن می گیرد که هزینه این جشن در حدود 40 هزار تا 50 هزار یورو است. «دلیوس» جایزه خود را که امسال 50 هزار یورو ارزش دارد ، در تاریخ 29 اکتبر (7 آبان) در تاتر شهر دارمشتات دریافت می کند. سال گذشته «راینهارد ییرگل» نویسنده سرشناس برای هنر زبانی تجربی خود موفق به دریافت این جایزه شد. 

«فریدریش کریستین دلیوس» متولد شهر رم است و در مناطق «ودا» و «کورباخ» در «هسن»رشد کرده است. او در سال 1961 وقتی هنوز دانش آموز بود، نخستین اشعارش را منتشر کرد. در سال 1965 دفتر شعر «کربهولتز» را به زیر چاپ برد و به دنبال آن آثار بسیاری زیادی را از جمله نقدهای اجتماعی و مستند و بخش هایی از رمان ها و داستان هایش را منتشر کرد. وی همچنین برای انتشاراتی های «کلاوس وگنباخ» و «روتبوخ» کار می کرد و در نشست های گروه 47 نیز شرکت می کرد. 

«دلیوس» از سال 1978 به عنوان نویسنده آزاد فعالیت و در دو شهر رم و برلین زندگی می کند و از سال 1998 عضو آکادمی زبان و ادبیات آلمان، آکادمی هنر برلین و آکادمی هنر آزاد هامبورگ نیز هست. آثار این نویسنده به 17 زبان ترجمه شده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها