یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۲
جايزه آلن پيتون نامزدهايش را شناخت

فهرست نهايي جايزه سالانه آلن پيتون كه به عنوان جايزه پوليتزر آفريقاي جنوبي شناخته مي‌شود، معرفي شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از تايم، اين فهرست كه تركيبي از كتاب‌ها درباره وقايع اخير جهاني، وقايع قديمي‌تر و درباره رويدادهاي مختلف است، چشم‌اندازي جديد از جهان معاصر را نشان مي‌دهد. 

نامزدهاي اين فهرست شامل اين آثار هستند :
«تمام و كمال» اثر آدريان بيسون از انتشارات تافل برگ
«نماينده مخفي دور از ذهن» اثر روني كاسريلز از انتشارات جاكانا
«غوطه ور در خون» اثر ديويد كالتسوو و سيلويا واكر از انتشارات زبرا
«نبرد براي عدالت» اثر جي نايدو از انتشارات پيكادور آفريقا
و «جنگ آفريقاي جنوبي » اثر بيل نيسون از انتشارات تافل برگ

در حالي كه اسامي فهرست نهايي امسال ممكن است موجب تعجب برخي شوند، اما اين اسامي به وسيله يك گروه داوري متخصص و كارآزموده با دقت و وسواس انتخاب شده اند. با اين حال آنها نيز قبول دارند كه برخي از اين آثار عجيب و بازتاب دهنده نگرش آنها و اهميت دادن به برخي از كشورها در اين فهرست است.

كتاب اول يعني «تمام و كمال » اثر آدريان بيسون نتيجه تحقيقات او درباره سقوط و ظهور كميسر پليس پيشين جكي سلبي است. هيات داوران اين كتاب را به عنوان كتابي كه مورخان آينده و كارآموزان سياست از آن به عنوان مرجع استفاده خواهند كرد تا نشان دهند چگونه چيزها مي توانند به طرز وحشتناكي اشتباه باشند و اين كه چگونه ما نمي توانيم با چنين تهديدهاي خطرناكي كه كشور را تهديد مي كند مقابله كنيم، ياد كرده‌اند. 

كتاب دوم خاطرات روني كاسريلز وزير اطلاعات پيشين درباره همسر فقيدش النور و كتابي است كه براي تقدير و تشويق از زنان نوشته شده است. همسر او زني سفيد پوست بود كه گوش دادن به صداي وجدانش را انتخاب كرد. 

خاطرات دكتر ديويد كالتسوو يكي از نخستين چهره هاي علم پزشكي قانوني آفريقاي جنوبي، چنانكه نويسنده آن سيلويا واكر نقل كرده است، گروه داوري را تحت تاثير قرار داده و به عقيده گروه داوري از اين توانايي برخوردار است كه تكنيك علم پزشكي قانوني را براي خوانندگان قابل درك ساخته است. ماجراهاي گوناگوني كه او تعريف مي كند بيان كننده پيشينه خشونت بار اين سرزمين است. 

جي نايدو وزير پيشين و فعال اجتماعي نيز با كتابش به اين فهرست اضافه شده است چون از مبارزه براي كسب عدالت سخن گفته است. گروه داوري اين كتاب را توازني بين شهادت شخصي و نوشته‌اي تاريخي درباره مهم ترين لحظات تاريخي آفريقاي جنوبي در سال هاي سخت دهه 80 ناميده است. در اين كتاب به خوبي تصوير شده كه سياست در اين مقطع چقدر شخصي و از سوي ديگر هر فرد چقدر سياسي بود. 

و سرانجام كتاب تاريخي بيل نيسون با بيان جنگ در آفريقاي جنوبي اين فهرست را تكميل مي‌كند. اين كتاب نشان مي دهد كه نوشته‌هاي دانشگاهي مي‌توانند چقدر قابل دريافت باشند و در خدمت به چالش كشيدن معاني براي ديگر چهره‌هاي دانشگاهي قرار بگيرند. گروه داوري علاوه بر اين براي توانايي نويسنده در تعريف ماجراي جنگ آنگلو – بوئر تقدير كرده و از جزييات قابل توجه و بيان مسايل ژئو استراتژيك و اقتصادي بريتانيا و جمهوري بوئر مي‌گويد. 

جايزه آلن پيتون كه از سوي روزنامه ساندي تايمز اهدا مي‌شود به عنوان جايزه پوليتزر آفريقاي جنوبي شناخته مي‌شود و به آثار غيرادبي كه در خدمت ارائه واقعيت‌ها به سبكي نو، روشنگرانه و اخلاقي باشند اهدا مي شود. 

15 كتاب در دوره‌هاي پيشين اين جايزه برنده آن شده اند كه كتاب «راه طولاني به سوي آزادي» اثر نلسون ماندلا از جمله آنهاست.

جايزه «آلن پيتون» از سال 2001 به جايزه ادبيات داستاني روزنامه «ساندي تايمز» الحاق شد و اين دو جايزه با هم به نام جوايز ادبي «ساندي تايمز» شناخته مي‌شوند.

برنده اين جايزه، 25 ماه ژوئن (4 تير) معرفي خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها