شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۷
بومي سازي با شناخت  تمدن ايراني -اسلامي ميسر مي‌شود

نشست «رهيافت بومي سازي علوم سياسي» عصر امروز 24 ارديبهشت با حضور دكتر ابراهيم برزگر در سالن نظريه پردازي سراي اهل قلم بيست‌و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد./

 خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) - به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران، اين نشست با مطرح كردن طرح بومي سازي علوم سياسي از سوي دكتر برزگر با ارايه تعريفي از بومي‌سازي آغاز شد.

وي عنوان كرد: تهيه اين طرح بيش از دو سال به طول انجاميده و در آن مسايل مهم سياسي كشورمان ارزيابي شده اند و علوم سياسي وارداتي نقش زيادي در آن ندارد.

وي ضمن اشاره به اين مطلب كه  علوم سياسي در دنياي غرب از طريق استقراء ثابت مي‌شود، بيان كرد: رهيافت‌هاي بومي سازي بايد بر اصول جهان نگرشي استوار باشند كه بتوان مباني خاص و ويژه كشورمان را در آن بگنجانيم كه لازمه آن تمسك جويي به اسلام است نه استقراء.

برزگر تصريح كرد: اولويت‌هاي ابتدايي در بومي‌سازي، هستي‌شناسي، معرفت شناسي و روش‌شناسي است كه بايد بر واقعيات ايران و مسير اسلامي آن طبقه‌بندي شود.

وي اضافه كرد: بومي‌سازي به اين دليل اهميت مي‌يابد كه اركان آن بايد بر مبناي جهان نگري، اسلام شناسي و عنصر اراده و آزادي انسان باشد.

وي ضمن بيان اين كه در علوم انساني، كيفيت عوامل و بي‌شمار بودن اين عوامل اهميت دارند و بر اين اساس نبايد اجازه واردات علوم سياسي را به محققان اين حوزه داد، تاكيد كرد: زيرا در اين صورت با توجه به گستردگي عوامل موجود در علوم انساني، نمي‌توان بومي‌سازي را اجرايي كرد.

وي ادامه داد: در هستي‌شناسي اين اصل مطرح مي‌شود كه خداوند باري تعالي هم به ظاهر و دنياي مادي و هم به دنياي معنوي اهميت مي‌دهد و بر اساس بومي‌سازي، بايد به هردوي آن‌ها نيز پرداخته شود. به همين دليل است كه محققان علوم سياسي را دو زيست مي‌خوانند زيرا بايد به جنبه‌هاي الهي زندگي سياسي و نيز مادي آن توجه كنند.

معرفت شناسي، ديگر مقوله‌اي است كه وي به آن اشاره كرد و گفت: معرفت در غرب با جنس معرفت ايراني –اسلامي متفاوت است و بايد در رهيافت‌هاي بومي‌ سازي علوم سياسي مورد توجه قرار گيرد.

وي با اشاره به اين كه،مقام فهم، ريشه روش شناسي، سومين لايه از بومي سازي است و نقد و نظريه پردازي همراه مقام فهم معنا مي‌يابند، عنوان كرد:  براي نقد بايد بر قطار آگاهي سوار شد تا با نقد صحيح از علوم سياسي غرب، بتوان غالبي ايراني-اسلامي را دربومي‌سازي در كشورمان بنا كنيم.

وي در پايان اظهار داشت: نظريه پردازي پايان راه بومي‌سازي است كه با آگاهي و دانش صورت مي‌گيرد؛ مانند تغيير اجزاي كشتي در حال حركت روي آب كه به ظرافت بسياري نياز دارد.

بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، امروز 24 ارديبهشت ماه در مصلاي امام خميني(ره) به پايان مي رسد.
 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها