شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۵
صيانت از كلام‌الله؛ وظيفه همه اقشار جامعه

مديركل امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست «چاپ و نشر قرآن (دارالقرآن)» كه عصر امروز (24 ارديبهشت) در سراي اصلي اهل قلم برگزار شد، همه اقشار جامعه را موظف به صيانت از قرآن مجيد دانست و عنوان داشت: در اين حوزه بايد چاپخانه‌داران، ناشران و خطاطان قرآني بيشترين نقش را ايفا كنند تا قرآن‌هايي عاري از هرگونه اشتباه چاپ شوند./

خبرگزاری کتاب ايران ـ به گزارش ستاد خبری سراهای اهل قلم نمايشگاه کتاب تهران، يوسف افراش در اين نشست كه با حضور جمعي از ناشران و خوشنويسان قرآني برپا شد،‌ در اين باره گفت: جدي نگرفتن مجوز چاپ قرآن كريم از سوي برخي از چاپخانه‌داران باعث چاپ تعدادي قرآن كريم با اشتباهات وافر شده است. حدود 4 ماه پيش ميان سازمان دارالقرآن و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي مكاتبه‌اي برقرار شد كه مطابق با آن، ضوابط چاپ قرآن به چاپخانه‌داران سراسر كشور ارسال شد.

وي ادامه داد:‌ به تازگي كارگروهي در حوزه چاپ و نشر قرآن كريم با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان دارالقرآن تشكيل شده كه بعد از نمايشگاه كتاب تهران نخستين نشست‌هاي آن برگزار خواهد شد. چاپ و نشر قرآن كريم بدون هيچگونه اشتباه،‌ از جمله اهداف تشكيل اين كارگروه‌ها به شمار مي‌آيد.

افراش يادآور شد: درصد بالايي از قرآن‌هاي كريم كه با مجوز سازمان دارالقرآن كريم به چاپ مي‌رسند بدون اشتباهند فقط تعداد كمي از اين آثار داراي اشتباه چاپي‌اند كه علت آن را مي‌توان در  نبود ارتباط نزديك و هماهنگ سازمان دارالقرآن و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دانست كه اخيراً با مشاركت اين دو سازمان اين مشكلات به حداقل خود خواهند رسيد.

در بخش بعدي اين نشست، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم تصريح كرد: با توجه به ماده شانزده اساسنامه سازمان تبليغات اسلامي و تأييد رهبر معظم انقلاب اسلامي متولي چاپ و نشر قرآن كريم سازمان تبليغات اسلامي است بنابراين، هيچ سازمان و نهادي غير از سازمان تبليغات اسلامي اجازه چاپ و نشر قرآن كريم را ندارد. 

احمد حاجي‌شريف ادامه داد: ناشران بايد كتاب‌هايي را كه چاپ كرده‌اند نزد سازمان تبليغات اسلامي بياورند تا كارشناسان قرآني آنها را بررسي و غلط‌‌هاي آنها را تصحيح كنند تا مجوز نشر آنها را صادر كنيم. اين مجوز در ابتدا يا انتهاي قرآن كريم درج مي‌شود. 

وي افزود: از تمامي ناشران به ويژه ناشران قرآني تقاضا دارم تا طبق ضوابط اعلام شده از سوي سازمان تبليغات اسلامي اقدام به چاپ و نشر قرآن كريم و قرآن را با كيفيت بهتري چاپ كنند و هنگام صحافي از كاغذهاي باطله‌اي كه در شأن قرآن مجيد نيستند، استفاده نكنند. از ناشران قرآني خواستارم، هم براي طرح روي جلد قرآن كريم و هم براي آستر قرآن از كاغذهاي با كيفيت استفاده كنند.

حاجي شريف بيان داشت: اخيراً ديده شده كه ناشران اقدام به چاپ قرآن هاي 120 حزبي مي‌كنند و قرآن را به صورت 30 جزء كامل ارايه نمي‌دهند كه اين امر در شأن قرآن مجيد نيست و اميدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تمهيداتي را براي برطرف كردن اين مشكل بيانديشد.

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم اظهار داشت: در بسياري از موارد گزارش داده شده كه برخي از ناشران قرآني از يك مجوز، براي چندين نوبت چاپ استفاده مي‌كنند كه كاري شايسته و درخور كلام‌الله مجيد به نظر نمي‌رسد. از آنها درخواست مي‌كنم از يك مجوز چاپ براي يك نوبت چاپ استفاده كنند در غير اين صورت با آنها برخورد خواهد شد. ناشران توجه داشته باشند كه هر قرآني كه مجوز نشر داشته باشد به مدت بيست و چهار ساعت مجوز چاپ دريافت خواهند كرد اما قرآني كه مجوز نشر نداشته باشد، 15 روز براي دريافت مجوز چاپ زمان لازم دارد.

وي با بيان اين مطلب كه زيباترين قرآن‌هاي موجود در موزه‌ها و كتابخانه‌ها توسط خوشنويسان ايراني نوشته شده اند، تأكيد كرد: ناشران قرآني توجه داشته باشند كه حتي‌المقدور از خطاطان و خوشنويسان ايراني براي كتابت قرآن كريم استفاده كنند تا عموم مردم بتوانند آسان‌تر قرآن كريم را تلاوت كنند.

مجيد فدايي‌منش، خوشنويس قرآن كريم در بخش بعدي اين نشست با تأكيد بر تلاش بيش از پيش ناشران براي چاپ قرآن كريم، عنوان داشت: خوشنويسان براي تأليف قرآن كريم با كيفيت بالا، بايد علاوه بر ممارست در كتابت، با شيوه‌هاي مختلف رسم‌الخط قرآن و علائم قرآني آشنا شوند تا مصحفي را ارايه دهند كه موجب سهل‌القرائت شدن قرآن شود. متأسفانه خوشنويسان از اين موضوع اطلاع ندارند كه علت آن را مي‌توان به مطلع نبودن ناشران قرآني نسبت داد.

وي ادامه داد: برخي از ناشران روي برخي از قوانين تأكيد دارند كه از نظر بنده هيچ ضرورتي براي اجراي اين قوانين وجود ندارد مانند اين موضوع كه برخي ناشران اصرار دارند صفحه مربوطه از قرآن كريم به يك آيه ختم شود كه اين باعث ايجاد خلوت و جلوت در قرآن كريم مي‌شود و مشكلاتي در قرائت قرآن كريم بوجود مي‌آورد.

فدايي‌منش در پايان گفت: از كارشناسان قرآني درخواست مي‌كنم كه يك قرآن مرجع با رسم‌الخط واحدي ارايه دهند تا ناشران آن را الگو قرار دهند و براساس آن به انتشار قرآن كريم بپردازند. اميدوارم در آينده شاهد قرآني باشيم كه به انتخاب كارشناسان علوم قرآني براي مردم ارايه شده باشد.

نشست «چاپ و نشر قرآن(دارالقرآن)» عصر امروز (24 ارديبهشت) در سراي اصلي اهل قلم واقع در طبقه دوم شبستان با حضور جمعي از كارشناسان، ناشران و خوشنويسان قرآني برگزار شد.

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران امروز( 24 ارديبهشت‌) در مصلاي امام‌خميني(ره) به كار خود پايان مي دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط