چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۳
نقش جانوران در فرهنگ، تاريخ و هنر بومي ايراني

در مراسم رونمايي از كتاب «گربه‌سانان» به ويژگي‌هاي آن اشاره شد و كارشناسان اين اثر را در نوع خود، كاري خلاقانه بيان كردند و از وجود بخشي درباره نقش جانوران در فرهنگ، تاريخ و هنر ايران بررسي كردند. اين مراسم، عصر امروز در سراي اهل قلم كودك و نوجوان نمايشگاه كتاب برگزار شد./

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) – به گزارش ستاد خبری سراهای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران، این نشست از ساعت 15 تا 17 با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده و مدیر تولید انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان، علی گلشن، مولف کتاب گربه‌سانان ایران و محمود سالک، مولف کتاب‌های علمی برای نوجوانان در سرای اهل قلم کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمیدرضا شاه‌آبادی، با اشاره به این که طرح این کتاب از دو سال پیش مطرح شد، گفت: پس از مطرح شدن طرح از آن استقبال و احساس کردم کار کردن در این حوزه یکی از آرزوهایم بوده که اکنون به تحقق می‌پیوندد، اما با توجه جوان بودن مولف این اثر و سختی‌های پیش رو به انجام شدن اين طرح چندان اميدوار نبودم.

او افزود: در ابتدا خواستم بخش نخست كتاب را به عنوان نمونه تحويل دهند كه نمونه كاري از اين نويسنده در اختيار داشته باشيم. مدت زيادي نگذشت كه مطالب ببر ايراني به عنوان نخستين فصل اين كتاب آماده شد. مهمترين بخش اين كتاب كه نظرم را جلب كرد، نوشته‌هايي مربوط به ببر ايراني در تاريخ، فرهنگ و هنر ملي بود كه باعث شد كتابي روشمند و جذاب را توليد كنيم.

شاه‌آبادي با بيان اين‌كه زماني كه مي‌خواهيم براي كودكان و نوجوانان كتاب توليد كنيم، نظريه طرح نمي‌كنيم، اظهار داشت: نظريه‌ها پيش از اين مطرح شده و مهم نوع مطرح كردن موضوع براي اين گروه است كه در چنين شرايطي نحوه بيان و نگارش و تصاوير كتاب بسيار مهم است.
 
او ادامه داد: يكي از نويسندگان كتاب‌هاي علمي خارجي براي كودكان و نوجوانان مي‌گويد، من زماني كه مي‌خواهم راجع به يك موضوع كار كنم ابتدا عكس‌هاي آن را تهيه مي‌كنم و روي برگه‌ها مي‌چسبانم و بعد در جاهاي خالي شروع به نوشتن مي‌كنم. به همين دليل تصاوير در كارهاي كودك و نوجوان بسيار مؤثرند كه در ايران متأسفانه كمتر در اين زمينه سرمايه‌گذاري مي‌شود. گاهي عكس‌ها از اينترنت انتخاب مي‌شوند كه اين اثر به دليل كارگروهي عكاسي بسيار ارزشمند است.
شاه‌آبادي تأكيد كرد: مولف اين اثر با تأليف اين كتاب نه تنها يك اثر علمي خوب و ارزشمند را ارايه كرده بلكه يك الگوي تخصصي و ارزشمند نيز براي طراحي كتاب ارايه داده است.

در ادامه اين مراسم، محمود سالك، نويسنده كتاب‌‌هاي علمي براي كودكان و نوجوانان با بيان اين‌كه حدود 30 سال است كه دست‌اندر كار كتاب‌هاي علمي براي كودكان و نوجوانان است، عنوان كرد: كارهاي علمي انجام شده در ايران را به دو دسته تقسيم مي‌كنيم، يكي كتاب‌هايي كه متأسفانه براي تجارت منتشر مي‌شوند و ديگري كارهايي كه بسيار خوبند و با عشق مولف به موضوع منتشر مي‌شوند. زيرا غيرممكن است كه مولف عشق به موضوع نداشته باشد و بتواند كتاب خوبي را توليد كند.

او درباره كتاب حاضر گفت: اين اثر جزو كتاب‌هاي خوب در حوزه علمي به شمار مي‌رود كه در آن كمتر با مشكلي در آن مواجه شدم كه آن هم نكات ريز ويرايشي است. در اين كتاب پيوند متن علمي و ادبي بسيار خوب بود و با وجود بخش جانوران در تاريخ، فرهنگ و هنر ايران زمان مطالعه اثر مخاطب با يك متن علمي صرف و يك متن ادبي صرف مواجه نيست.

سالك با اشاره به اين‌كه لازم بود يك زندگي‌نامه از مؤلف اثر نيز در اين كتاب ذكر مي‌شد، افزود: به لحاظ ظاهري نيز خوب بود كه قابي براي اين كتاب طراحي شود. 

سالك با بيان اين‌كه پيش از اين در حوزه كودك و نوجوان انتشارات طلايي كتاب (حيات‌وحش ايران) را منتشر كرده است، گفت: بخش فرهنگ و هنر ايراني اين كتاب را از كتاب نشر طلايي كاملاً مجزا كرده است. همچنين، ضمائم كاربردي اين كتاب بسيار قابل توجه است.

او در ادامه گفت: براي اين كتاب مقدمه بسيار مختصري نوشته شده است و لازم بود درباره زحمات مولف و شيوه تهيه مطالب نيز توضيحاتي ذكر مي شد.

سپس علي گلشن، نويسنده اين كتاب با اشاره به اين‌كه «گربه‌سانان» نخستين جلد‌ اين مجموعه است و به دو نوع وحشي و اهلي جانوران پرداخته است، يادآور شد: در اين جلد نيز گربه‌سانان وحشي و اهلي آمده‌اند. در كل 11 گونه جانور در اين اثر بررسي شده كه عادات، نوع شكار، نحوه شكار و ... را درباره يك جانور مشخص و در ادامه نقش آن جانور را در فرهنگ، هنر و تاريخ بومي ايران مطرح مي‌كند.

او افزود: در انتخاب تصاوير اين كتاب تلاش كرديم تصاويري را انتخاب كنيم كه كمتر ديده شده‌اند. در بخش فرهنگ، تاريخ و هنر نيز نقش اين جانوران را در فرهنگ كشورمان به طور مثال شير كه در سفال‌ها، نقاشي‌ها و ... بكار رفته است. در بخش راهنما نيز نقشه‌اي وجود دارد كه پراكندگي آن جانور را در ايران و جهان نشان مي‌دهد.

وي يادآور شد در تهيه عكس‌هاي اين اثر يك گروه عكاسي 27 نفره فعاليت كرده‌اند كه به كدگذاري در پايان كتاب، اسم آنان آمده و در كنار عكس‌ها اين كد ذكر شده تا مشخص باشد هر عكس را كدام عكاس تهيه كرده است. همچنين براي تهيه برخي عكس‌ها نظير شير ايراني مجبور شديم به  هند سفر كنيم كه از اين حيوان به صورت زنده عكس گرفته شده بود و عكس ببر ايراني را نيز در آرشيو عكس يكي از باغ‌وحش‌هاي آلمان پيدا كرديم.

گلشن در ادامه اظهار داشت: دومين جلد اين اثر درباره سگ‌سانان است كه باز هم در دو گروه وحشي و اصلي اند و 9 گونه در ايران وجود دارد. اين اثر از گرگ خاكستري به عنوان بزرگ‌ترين سگ‌سان شروع مي‌شود و صحبت‌هايي با مردم بومي آن مناطق و تفكر آنها درباره اين حيوانات انجام مي‌شود كه بخش گفت‌و گوها باقي مانده  و آماده شدن آن حدود يكسال زمان نياز دارد.

او به ترتيب «خرسها و گوشت‌خواران»، «سم‌داران»، «جوندگان» و «خفاش‌ها، پستانداران دريايي و حشره‌خوارها» را به عنوان چهار جلد بعدي اين مجموعه نام برد و گفت: به نظرم بررسي نوع اهلي پستانداران بسيار مهم است كه كمتر روي آن كار شده و همه‌ گمان مي‌كنند كه حيات‌وحش تنها نوع وحشي حيوانات را در برمي‌گيرد.

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشت‌ماه سال جاري در مصلاي امام‌خميني (ره) تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها