شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۳
نگارش ادبي نقش ارتش در دفاع‌مقدس؛ وظيفه نويسندگان

علي اعواني، مسوول انتشارات ارتش، در سراي اهل‌قلم بيست‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران گفت: ما وظيفه خود را از در سال‌هاي دفاع‌مقدس انجام داده‌ايم و اكنون وظيفه نويسندگان است كه با قلم زيباي خود خاطرات و فداكاري‌هاي ارتش را در جنگ به نسل بعدي منتقل كنند./

خبرگزاری کتاب ايران ـ به گزارش ستاد خبری سراهای اهل قلم نمايشگاه کتاب تهران، نشست "بررسي نشر دفاع‌مقدس در ارتش جمهوري اسلامي ايران" عصر امروز (17 ارديبهشت ماه 90) با حضور "سرهنگ اكبر توكل" معاون پژوهش دانشكده ستاد و فرماندهي ارتش، "اميرسرتيپ حسن سيفي" رييس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس ارتش (ساحادم)، "سرهنگ نيك‌بخش حبيبي" جانشين دفتر پژوهش‌هاي نظر و مطالعات راهبُردي نيروي هوايي ارتش، "سرهنگ اردشير كريم‌زاده" رييس هيات معارف جنگ هوانيروز و "علي اعواني" مسوول نشر آجا در سراي اهل قلم بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد.

اكبر توكل در آغاز اين نشست، دفاع‌مقدس را پديده‌اي چند وجهي و تأثيرگذار دانست و گفت: اين واقعه در همه جنبه‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي مؤثر بوده و بررسي و نقد آن ضروري است. چون حماسه‌هاي دفاع‌مقدس در آينده كشور نيز تاثيرگذار خواهند بود.

وي ادامه داد: در سال‌هاي اخير، مجموعه نيروهاي مسلح و به ويژه ارتش، سازمان‌هايي را براي تدوين وقايع جنگ تدارك ديده‌اند و حضور اين بخش‌هاي انتشاراتي در نمايشگاه كتاب، باعث برقراري ارتباط با مردم و ايجاد انگيزه در اين نهادها و معرفي آن‌ها به پژوهشگران خواهد شد.

سپس اميرسرتيپ حسن سيفي خاطرنشان كرد: جنگ، دو چهره از عقلانيت، تدبر و احساس و عاطفه دارد. پس از هر جنگ، پرداختن به اين دو مقوله ضروري است. كساني كه اين دو بُعد را در كنار هم تجزيه و تحليل كنند، به چهره واقعي جنگ دست پيدا خواهند كرد.

وي با اشاره به تدوين داستان و رمان در حوزه دفاع‌مقدس تأكيد كرد: تاكنون به بُعد عقلاني جنگ و نقش رهبري، فرماندهي و كنترل، كمتر توجه كرده‌ايم.

رييس ساحادم به ارايه آماري از شهداي ارتش در سال‌هاي دفاع‌مقدس پرداخت و گفت: ارتش در هر سال از جنگ، 6هزار شهيد داده كه از اين ميان، 39هزار و 850 تن از آنان سرباز بوده‌اند و حدود 2ميليون و 750هزار سرباز نيز به جبهه اعزام شده‌اند.

در ادامه نشست "بررسي نشر دفاع‌مقدس در ارتش"، سرهنگ نيك‌بخش حبيبي، جانشين دفتر پژوهش‌هاي نظر و مطالعات راهبُردي نهاجا اظهار داشت: در حالي كه آمريكا تصور مي‌كرد، نيروي هوايي ارتش ايران تنها در 31 روز اول جنگ دوام آورد، نهاجا در طول جنگ تحميلي، 3هزار و 500 سورتي پرواز داشته و همچنان پابرجاست.

وي سرمايه‌هاي معنوي را يكي از دستاوردهاي جنگ دانست و گفت: ما در نيروي هوايي، هنوز به اين بخش نپرداخته‌ايم، اما تدوين و انتشار مجموعه 12 جلدي "تاريخ نبردهاي نيروي هوايي در دفاع‌مقدس" را در دفتر پژوهش‌هاي نظر و مطالعات راهبُردي نهاجا آغاز كرده‌ايم. در حال حاضر نيز از پيشكسوتان نيروي هوايي ارتش دعوت كرده‌ايم تا خاطرات خود را در اختيار ما قرار دهند.

حبيبي در ادامه، از انتشار كتاب "در چنگال عقاب" شامل شرح عمليات دستگيري عبدالمالك ريگي خبر داد و گفت: جزييات دقيق نقش نيروي هوايي ارتش در دستگيري عبدالمالك ريگي، در روز چهارم اسفند ماه 1388 در اين اثر به تصوير كشيده و توسط انتشارات مكعب منتشر شده است.

سپس سرهنگ اردشير كريم‌زاده، رييس هيات معارف جنگ هوانيروز به بيان فداكاري‌هاي هوانيروز در سال‌هاي دفاع‌مقدس پرداخت و افزود: هوانيروز 300 هزار ساعت پرواز در طول جنگ تحميلي صورت داده است. يگان‌هاي نيروي زميني در آغاز جنگ، از انسجام كامل برخوردار نبودند، اما هوانيروز تنها يگان آماده بود كه با شجاعت و علاقه خلبانان خود بهترين ديده‌باني، پشتيباني و حمايت از نبردهاي زميني را برعهده گرفته بود.

وي تاكيد كرد: هيچ‌يك از نبرد‌هاي زميني دوران دفاع‌مقدس، بدون حضور هوانيروز صورت نگرفته است .براي مثال در عمليات فتح‌المبين كه 8 روز به طول انجاميد، 4 هزار و 77 ساعت پرواز و در عمليات بيت‌المقدس، 5 هزار و 180 ساعت پرواز توسط هوانيروز انجام شده و در كُل، در 110 عمليات سال‌هاي جنگ حضور داشته است.

اين خلبان بازنشسته هوانيروز در ادامه، با اشاره به فعاليت چهار ساله هيات معارف هوانيروز در عرصه تدوين كتاب اظهار داشت: نخستين كتاب اين هيات با عنوان "حماسه‌هاي ماندگار هوانيروز"، شرح 50 نبرد اين نيرو را همراه عكس‌ و نام خلبانان در خود جاي داده و كتاب دوم نيز با نام "هوانيروز و دفاع‌مقدس به روايت جرايد، اسناد و مدارك" منتشر شده است.

كريم‌زاده با تقدير از همكاري‌‌ نشر آجا و انتشارت سوره‌سبز، به پاس حمايت از چاپ كتاب‌هاي هوانيروز، افزود: "ابومشاكل"، "هوانيروز در عمليات فتح‌المبين"، "هلي‌شات" و "بي‌قرار"، برخي از كتاب‌هاي منتشر شده درباره نقش هوانيروز در جنگ و زندگي‌نامه شهداي اين نيرو هستند.

علي اعواني، مسوول انتشارات ارتش جمهوري اسلامي ايران (نشر آجا) نيز از كتاب "جنگ و تجاوز" و انتشار آن در سال 59 توسط سپاه پاسداران ياد كرد و گفت: تاكنون بيش از 5 هزار عنوان كتاب، با محوريت معرفي نقش سپاه و نيروهاي مردمي در جنگ منتشر شده‌اند. اما ارتش، فعاليت انتشاراتي خود را از اوايل دهه 70 آغاز كرده‌ و كتاب‌ "شهيد غريب"، جزو نخستين كتاب‌هاي ما بوده است.

وي در تشريح دليل تأخير ارتش در آغاز تدوين كتاب درباره نقش اين نيرو در سال‌هاي دفاع‌مقدس، اضافه كرد: ما در دوران جنگ، اجازه نگهداري هيچ دست‌خط و دست‌نوشته‌اي را نداشتيم. در حالي كه هر يك از رزمندگان و بسيجي‌ها علاوه بر ثبت عكس يادگاري، يادداشت و خاطرات خود از آن دوران را مي‌نوشتند و اكنون، حاصل اين يادداشت‌ها را در قالب كتاب منتشر مي‌كنند.

اين داستان‌نويس ارتشي، يادآوري كرد: وقتي با امير سرتيپ منوچهر كهتري براي تدوين كتاب "امير آبادان" مصاحبه مي‌كردم، تاكيد كرد در يكي از جلسات دوران جنگ، حتي دست‌نوشته‌اش در دفترچه يادداشت‌ خود را در پايان جلسه، از بين بُرده بود. با اين حساب، هيچ دست‌نوشته‌اي از ارتشيان وجود ندارد.

اعواني تاكيد كرد: پس از اتمام جنگ‌تحميلي، سازمان عقيدتي ـ سياسي ارتش كه توانايي بر دوش كشيدن بار ثبت و تدوين نقش ارتش در جنگ را نداشت، بخش‌هاي مختلف پژوهشي و پيشكسوتان ارتش را دعوت به همكاري كرد.

وي در ادامه، اظهار داشت: ما بسيار دير وارد اين عرصه شديم و وقتي سراغ نگارش كتاب‌ها رفتيم، نتوانستيم ماجراها را به خوبي بنويسيم. در حال حاضر، نگران اين موضوع هستم. چون جايگاه فرهنگي ارتش لطمه مي‌خورد. ما وظيفه خود را از در سال‌هاي دفاع‌مقدس انجام داده‌ايم و اكنون وظيفه نويسندگان است كه با قلم زيباي خود خاطرات و فداكاري‌هاي ارتش را در جنگ به نسل بعدي منتقل كنند.

خالق مجموعه داستان "بازرس" در پايان نشست "بررسي نشر دفاع‌مقدس در ارتش" گفت: ما دست نياز به سوي نويسندگان دراز مي‌كنيم تا نقش ارتش در دوران دفاع‌مقدس را در قالب ادبي به تصوير بكشند. اميدوارم كه اين نشست، گشايشي براي رهايي ارتش از اين مظلوميت باشد.

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشت‌ماه سال جاري در مصلاي امام‌خميني (ره) تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط