پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۴
هاشم‌پور زبان شعر امروز را مي‌شناسد

نيك‌طلب، منتقد مجموعه شعر "گنجشك پر، جوراب پر" ، سروده مريم هاشم پور، كه درسراي اهل قلم كودك ونوجوان نمايشگاه كتاب تهران برگزارشد، گفت: هاشم‌پور زبان شعر امروز را مي‌شناسد و در اشعارش از واژه‌هاي سخت و ثقيل استفاده نمي‌كند./

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- به گزارش ستاد خبری سراهای اهل قلم نمایشگاه کتاب، ساعت 5/10 تا 12 روز پنج‌شنبه (15 اردیبهشت) مجموعه شعر "گنجشك پر، جوراب پر" با حضور شاعر و منتقدان در سراي اهل قلم كودك و نوجوان نقد و بررسي شد. 

در ابتداي اين نشست، مريم هاشم‌پور شاعر اين اثر "گنجشك پر، جوراب پر" را اين‌گونه معرفي كرد: اين مجموعه نخستين مجموعه شعر من براي كودكان است. پيش از اين دو مجموعه ديگر از آثار من، يكي براي خردسالان و ديگري براي نوجوانان منتشر شده بود. اين مجموعه با استقبال خوبي روبرو شد و در جشنواره‌هاي مختلفي ‌چون جشنواره كتاب فصل، پروين اعتصامي و سلام بچه‌ها برگزيده شد.

وي درباره ويژگي خاص اين اثر توضيح داد: در برخي از اشعار اين مجموعه، رگه‌هايي از طنز وجود دارد. من احساس مي‌كنم بچه‌ها از چنين اشعاري كه لبخند بر لبشان مي‌آورد استقبال مي‌كنند.

بابك‌ نيك‌طلب كه به عنوان منتقد در اين نشست حضور داشت درباره اين اثر و سابقه كاري شاعر آن گفت: شعرهاي يك شاعر را از دو زاويه مي‌شود بررسي كرد. يك بخش از آن به ويژگي‌هاي شخصيتي، اجتماعي آن فرد برمي‌گردد. شاعر كودك بايد زلالي خاص خودش را داشته باشد تا بتواند با مخاطب ارتباط برقرار كند.

وي افزود: درباره هاشم‌پور بايد بگويم كه او به آرمان‌هاي جامعه‌اش پايبند است. از مفاهيم ارزشي فرار نمي‌كند و آنها را جدي مي‌گيرد. ايشان با اشعارش، پيوندي بين نسل كودكان امروز و نسل پدران ما در گذشته برقرار مي‌كند.

شاعر "تا خيابان خوشبخت" يكي ديگر از نقاط قوت اين مجموعه شعر را تسلط شاعر بر زبان فارسي عنوان كرد و دراين‌باره توضيح داد: هاشم‌پور زبان شعر امروز را مي‌شناسد و در اشعارش از واژه‌هاي سخت و ثقيل استفاده نمي‌كند. اشعار او نشان مي‌دهد كه اين شاعر در يادگيري ساختار شعر تداوم و پيگيري خوبي داشته‌ و سير رو به رشد را در اشعار او مي‌توان به خوبي ديد.

نيك‌طلب با اشاره به خلاء موجود در زمينه شعر كودك اظهار اميدواري كرد هاشم‌پور كار سرودن شعر را در اين حوزه هم‌چنان ادامه دهد و با به دست آوردن سبك خاص خود به يكي از شاعران جريان‌سازِ شعر كودك تبديل شود.

هادي خورشاهيان ديگر منتقد حاضر در اين نشست، پس از تقدير از روان بودن و سادگي زبان شاعر در مجموعه "گنجشك پر، جوراب پر" يكي از انتقاداتي را كه به اين مجموعه وارد مي‌دانست، استفاده شاعر از تعابير شاعرانه برشمرد و در ابن‌باره توضيح داد: برخي از اشعار اين مجموعه شاعرانه و برخي روايي‌اند. اما استفاده از بعضي تعابير شاعرانه در شعر كودك، نامناسب است و شايد فهم آن براي كودكان دشوار باشد.

وي در اينباره افزود: استفاده از تعابيري چون "مثل يك انار خوشمزه"  شايد براي مخاطب بزرگ سال قابل فهم باشد اما انار مفهوم ترشي را در ذهن كودك زنده مي‌كند نه مفهوم خوشمزگي را. يا در جاي ديگري شاعر مي‌گويد:
"تو خيلي خسته‌اي بابا و من از بغض لبريزم"
من نمي‌دانم اين حس لبريز از بغض بودن چقدر به كودك منتقل مي‌شود. يا در جاي ديگري:
"از زمين و آسمان مي‌چكد عطر انار"

جواد محقق، ديگر منتقد حاضر در نشست، ضمن تاييد اين گفته‌ها افزود: در شعر "از زمين و آسمان مي‌چكد عطر انار" تركيبي از كلمات قرار گرفته است كه با دقتي بيشتر شايد چينشي بهتري مي‌يافت. از زمين و آسمان چكيدن تعبير بزرگ‌سالانه‌اي است. در اينجا شايد كودك مفهوم ازآسمان چكيدن را درك كند ولي احتمالاً متوجه از زمين چكيدن نخواهد شد.
خورشاهيان در بخش ديگري از اين نشست اين سوال را مطرح كرد: در شعر كودك بهتر است شعر از زبان يك كودك سروده شود يا فقط كودك موضوع آن باشد؟

نيك‌طلب در پاسخ به اين سوال، توضيح داد: لزومي ندارد كه شاعر مثل يك كودك فكر كند. او در حقيقت پشت دريچه‌اي نشسته و از آنجا دنيا را براي كودك توصيف مي‌كند. به همين خاطر گاه كودك حرف‌هاي شاعر را مي‌پسندد و گاه نه.
اين شاعر با اشاره به ايرادات موجود در رسم‌الخط و چينش اشعار در مجموعه‌ي "گنجشك پر، جوراب پر" گفت: اين ايرادات به ناشر برمي‌گردد اما شاعران ما بايد توجه كنند كه در انتخاب ناشر دقت كافي داشته باشند و آثارشان را به ناشران تخصصي كتاب‌هاي كودك بسپارند.

"گنجشك پر، جوراب پر" سومين كتاب هاشم‌پور و نخستين مجموعه شعر او براي كودكان به شمار مي‌رود. اين كتاب حاوي اشعاري با مضامين مختلف است و انتشارات فصل پنجم آن‌را در اسفند ماه 1388 روانه بازار كتاب كرده است.


بیست وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 24 اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها