چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۱
تجديد «كارنامه ابن‌سينا» پس از 3 دهه

كتاب «كارنامه ابن‌سينا» اثر دكتر فريدون جنيدي پس از حدود سه دهه، بار ديگر منتشر مي‌شود. جنيدي معتقد است با وجود شناخته شده بودن ابن‌سينا نزد عموم مردم، كمتر جوان ايراني اطلاعات درستي از او دارد._

اين استاد شاهنامه‌پژوه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به انتشار اين اثر در سال‌هاي نخست پيروزي انقلاب گفت: اين كتاب به بررسي تمامي جنبه‌هاي ابن‌سينا از جمله فلسفه، عرفان، ادبيات و شعر، فيزيك و پزشكي اختصاص دارد.

وي افزود: همه ايرانيان مي‌دانند كه ابن‌سينا شخصيت بزرگي است، اما اگر از جواني ايراني درباره او سوال شود، مشخص مي‌شود كه اطلاعات بسيار كمي درباره ابن‌سينا دارد. تاكنون از جوان‌هاي زيادي درباره ابن‌سينا پرسيده‌ام، اما هيچ يك از آنها شناخت خوبي از او نداشتند. عده‌اي او را فيلسوف و عده‌اي نيز پزشك مي‌دانند.

جنيدي درباره دليل اين بي‌اطلاعي و كم‌اطلاعي گفت: بيشتر كتاب‌ها درباره ابن‌سينا يا به عربي نوشته شده‌اند يا فارسي آميخته به عربي ‌و بسيار دشوارند.

وي افزود: به همين سبب تصميم گرفتم حدود سه دهه پيش كتابي به زبان روان فارسي ويرايش شده بنويسم تا جوانان كشورمان با اين گوهر درخشان تاريخ و فرهنگ ايران آشنا شوند.

جنيدي به برخي وجوه كمتر شناخته شده ابن‌سينا اشاره كرد و گفت: نوآوري‌هاي او در موسيقي حيرت‌آور است. او فواصل را به گونه‌اي پيدا كرده است كه در موسيقي امروز نيز تعريف خود را از دست نداده‌اند.

وي با اشاره به وجود نداشتن معرفي ساده و جامع از ابن‌سينا گفت: آن دسته از افرادي كه اين شخصيت را در كتاب‌هايشان معرفي كردند، ‌استاداني بودند كه اين شخصيت را به استادان ديگر معرفي كردند و بنابراين سود چنداني از اين آثار به جوانان نرسيد.

كتاب «كارنامه ابن‌سينا» تابستان امسال از سوي انتشارات بلخ واسته به بنياد نيشابور منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط