یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۶
«گل آقا» يادش به‌خير!

امروز، 11 ارديبهشت، هفتمين سالگرد درگذشت «كيومرث صابري فومني» (گل آقا) است. كسي كه موسسه‌ي گل آقا را بنيان نهاد كه در آن نشرياتي مانند «بچه‌ها گل‌ آقا» منتشر مي‌شد. همكاران، دوستان و خانواده‌ي اين هنرمند، امروز با حضور بر مزار او يادش را گرامي داشتند.

ايبنا نوجوان: مردم ايران، از بزرگ و كوچك، «كيومرث صابري فومني» را با نام «گل آقا» مي‌شناسند. كسي كه هم معلم بود و هم نويسنده و طنزنويس.

«گل آقا»ي مردم ايران، ۲۰ شهريور ۱۳۲۰ در صومعه‌سرا (استان گيلان)متولد شد. او تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی علوم‌سیاسی و ‌کارشناسی ارشد ادبیات تطبیقی ادامه داد و بين سال‌هاي 1340 تا 1350 با نشريه‌ي طنز «توفيق» همكاري كرد.
 
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، مسووليت‌هايي مانند مديركلي دفتر آموزشي وزارت آموزش و پرورش و سردبيري مجله‌ي رشد ادب فارسي به او واگذار شد.
 
«گل آقا» مدتي مشاور شهيد رجايي و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بود و از سال 1363 نگارش ستون «دو کلمه‌ حرف ‌حساب» را در روزنامه‌ي اطلاعات آغاز کرد.

آبان ماه سال 1369نخستين شماره‌ي هفته‌نامه‌ي گل آقا به مديريت او منتشر شد. «صابري فومني» كم كم نشريات ماه‌نامه، سال‌نامه، بچه‌ها گل آقا و كتاب‌هاي طنز و كاريكاتور را هم به مجموعه‌ي فعاليت‌هاي موسسه گل‌ آقا افزود. اما در سال 1381 هم‌زمان با سيزدهمين سالگرد انتشار هفته‌نامه‌ي گل آقا، او تصميم گرفت انتشار آن را متوقف كند و اين در حالي بود كه اين هفته‌نامه در طول سال‌هاي انتشار خود يكي از پرطرفدارترين نشريات طنز بود.

«كيومرث صابري» كم‌تر از دو سال بعد از آن در 11 ارديبهشت ماه درگذشت و امروز به مناسبت هفتمين سالگرد درگذشت اين طنزنويس، همكاران، خانواده، دوستان و جمعي از شاگردانش، با حضور بر مزارش در قطعه‌ي هنرمندان بهشت زهرا(س) يادش را گرامي داشتند.

گزیده‌ي دو کلمه‌حرف‌حساب ، برداشتی از فرمان حضرت علی(ع) به مالک اشتر، عصر ضحاک و دیدار از شوروی برخي از كتاب‌هاي گل آقا هستند.

همچنین درباره‌ي گل‌آقا تاکنون کتاب‌های زیادي منتشر شده است كه از ميان آن‌ها مي‌توان به «کیومرث صابری» (از مجموعه چهره‌های درخشان انتشارات مدرسه)، گلخند (از انتشارات یازدهمین جشنواره‌ي کتاب کودک و نوجوان)، خاطرات کیومرث صابری فومنی (از مجموعه‌ي «یادها» به كوشش موسسه‌ي نشر آثار امام خميني (ره)، زندگی‌نامه و خدمات علمی ـ فرهنگی کیومرث صابری (از مجموعه‌ي انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) و یادنامه‌ي کیومرث صابری فومنی (از انتشارات حوزه‌ي هنری) اشاره كرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها