شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۵
نقد رابطه چندوجهی میان هنر و سیاست

انجمن علوم سیاسی ایران جلسه نقد و بررسی کتاب «هنر هویت و سیاست بازنمایی» را با حضور عده‌اي از صاحب‌نظران حوزه سياست برگزار مي‌كند. اين كتاب كه در حوزه مطالعات بین‌رشته‌ای به شمار مي‌آيد، مي‌كوشد چگونگی رابطه پیچیده و چندوجهی میان هنر و سیاست را در ایالات متحده بررسي كند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، این اثر كه از سوي نشر بیدگل منتشر شده است، بررسی رویکردها و راهبردهایی را دربر دارد که هنرمندان نسبت به مهم‌ترین چالش‌های حرفه‌ای، اجتماعی و سیاسی اتخاذ کرده‌اند. 

اين كتاب می‌کوشد با زمینه‌یابی تحولات هنر آمریکا در بستر تحولات پس از جنگ جهانی دوم و مهم‌تر از همه، سه تحول کلیدی جنگ سرد، جنبش‌های مدنی و جهانی شدن، روایتی جامعه‌شناختی را از عوامل موثر بر شکل‌گیری مکتب‌ها و سبک‌های هنری این مقطع تاریخ آمریکا ارایه دهد. 

همچنان كه در اين كتاب عنوان شده است: «این نوشتار در پی آن است که نشان دهد چگونه هنر نیمه دوم قرن بیستم، که بخش قابل توجهی از آن با مشارکت هنر ایالات متحد توام بود، توانست دست به بازتعریف دوران‌ساز مفهوم‌سازی تا آن زمان تثبیت شده ما از هنر و به ویژه در رابطه‌اش با جامعه بزند. این بازپیکربندی یا گسست یا تولد مفهوم پردازی‌های تازه از هنر، چنان دراماتیک است که می‌توان واژگان هیجان انگیزی مثل "پایان" را با اندازه‌ای از اعتماد به نفس برای توصیفش به کار برد.»

کتاب «هنر هویت و سیاست بازنمایی» شامل چهار بخش «چالش مفاهیم»، «از داندرو تا هلمز»، «پایان آوانگارد» و «بازنمایی، قدرت، هویت» است. از جمله موضوعات اين نوشتار مي‌توان گذر از چارچوب و خوانش سیاسی هنر آمریکا، تاریخ سوم اکسپرسیونیسم انتزاعی و حمایت و نظارت هنری، نشانه‌شناسی سیاسی پاپ آرت و نبرد دال‌ها و سياست هویت و فراسوی آن را نام برد.

انجمن علوم سیاسی ایران تصميم دارد روز يك شنبه(11 ارديبهشت ماه) نشست نقد و بررسي اين كتاب را با حضور دکتر محمد کاظم سجاد‌پور، عضو هیات علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، دکتر حسین دهشیار، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و علیرضا صحاف‌زاده، نویسنده کتاب برگزار كند.

کتاب «هنر هویت و سیاست بازنمایی» با زیرعنوان مطالعه‌ای در تاریخ اجتماعی هنر آمریکا نوشته علیرضا صحاف‌زاده در شمارگان 2000 نسخه و بهاي 12500 تومان از سوی نشر بیدگل منتشر شده است.

اين برنامه 11 اردیبهشت از ساعت 15 تا 17 در خیابان انقلاب، بین فخر رازی و دانشگاه، خیابان لبافی‌نژاد، نبش کوچه انوری، شماره يك، دفتر انجمن علوم سیاسی ایران روابط عمومی انجمن علوم سیاسی ایران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها