سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
دانشمند مردم دار و دوست داشتني

دكتر مسعود خسروي:در هر صنف و شاخه ای از علم ، بعضی کسان هستند که از درخشندگی و نورانیت برجسته تری برخوردارند و همان ها هستند که به آن زمینه علمی و مطالعاتی هویت می دهند و آن را صاحب سبک و اسلوب می کنند. بی تردید مرحوم ایرج افشار یزدی را بایستی از آخرین دسته از ایران شناسان کلاسیک دانست که برای جمع آوری مطالب ...

خبرگزاري كتاي ايران(ايبنا) دكتر مسعود خسروي:در هر صنف و شاخه ای از علم ، بعضی کسان هستند که از درخشندگی و نورانیت برجسته تری برخوردارند و همان ها هستند که به آن زمینه علمی و مطالعاتی هویت می دهند و آن را صاحب سبک و اسلوب می کنند. بی تردید مرحوم ایرج افشار یزدی را بایستی از آخرین دسته از ایران شناسان کلاسیک دانست که برای جمع آوری مطالب و داده های علمی خود به پشت میز کتابخانه ها و مراکز تحقیقاتی و ریزه خواری از نتایج تحقیقات دیگران بسنده نکردند و خود با حضور در دورافتاده ترین مکان ها که شاید بومیان منطقه نیز از موجودیت آن بی اطلاع بودند در معرفی و شناسایی آن مناطق سعی بلیغ كرد. مرحوم استاد ایرج افشار بواسطه علاقه ای که به میراث نیاکان و پیشینیان خود داشت رنج کوره راه ها و تنگنا های بسیار را به جان خرید و فقط ریگ و رمل ها و صخره ها و بیراهه ها می دانند که او با چه ابزار و امکاناتی و به چه مناطقی سفر کرده است و حاصل آن را در انبوهی از مقالات، کتاب ها و کارهای تحقیقاتی نمودار ساخته.


از دیگر ویژگی های ماندگار این مرحوم مردم داری و داشتن دوستانی فرهنگی در هر نقطه ای است که او برای بررسی آثار تاریخی بدان جا ها می رفته است. با مروری به سفرنامه هایی که به خامه زیبای او نگاشته شده، او به هر نقطه ای که برای بار دوم از آنها بازدید کرده به صورت مشخص و یا حتی با اسم خاص دوستان خود را در آن منطقه یاد می کرده و حتی شبی هم در منزل آنها بیتوته می کرده است
مرحوم افشار نه تنها به میراث باستانی ایران عشق می ورزید، بلکه زحمات فراوانی برای تصحیح و چاپ متون کهن فارسی نیز کشید و در سابقه کاری ایشان تصحیح و اصلاح بسیاری از متون غنی و ارجمند زبان فارسی از سده های اولیه تا قرون میانی اسلام به چشم می خورد.

اين چند سطر از آن رو قلمي شد تا اداي ديني باشد به دانشمندي بزرگ كه سخاوتش چنان بود كه بخش اعظمي از دارايي اش را صرف دانشگاه هاي اين سرزمين كرد تا نسل هاي پس از او هم بزرگي ، انسانيت ودانش و خرد را ارج نهند.

-------------------------------------------------------------------------
ايرج افشار، محقق، ايرانشناس و کتاب‌شناس در تاريخ 16 مهر 1304 در تهران متولد شد. او فرزند دکتر محمود افشار بنيادگذار موقوفات دکتر محمود افشار يزدي و يکي از استادان مدرسه دارالفنون است. اسکندرنامه، پرونده صالح، گاهشماري در ايران قديم، رياض‌الفردوس و جستارها درباره نسخه خطي از جمله نزديک به 300 عنوان کتاب منتشرشده‌ او در زمينه‌هاي تصحيح، تأليف و ترجمه هستند.
وي سال 1312 آموزش دبستاني را در دبستان زرتشتيان آغاز کرد. تحصيلات خود را در رشته حقوق به پايان رساند و دوره دکتري را نيزسپري كرده است.
افشار پس از آن در مدرسه شاهپور تجريش و در دبيرستان فيروز بهرام تحصيلات متوسطه را پي‌گرفت و با پايان اين دروه در سال 1324 وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و سال 1328 تحصيلات خود را با گرايش قضايي به پايان برد.
دكترافشار از ذخاير ادبي و علمي کشور شمرده مي‌شد و در فن کتاب‌شناسي و کتابداري بي‌مانند بود.
وي زبان انگليسي و فرانسه را خوب مي‌دانست.10 سال کتابدار دانشکده حقوق بود و سپس رئيس کتابخانه دانشسراي عالي شد. يک سال نيز رياست کتابخانه ملي را بر عهده داشت و چهار سال هم رئيس اداره کل انتشارات دانشگاه بود.
افشار مدتي به عنوان کتابدار وارد کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و با کسب تجربيات اين دوره مدتي رياست کتابخانه ملي را به عهده گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها