دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳
اتریش در انتظار چهارمین فستیوال ادبی سالزبورگ

چهارمبن فستیوال ادبی سالزبورگ از 25 تا 29 می (4 تا 8 خرداد) در شهر سالزبورگ چهارمین شهر بزرگ اتریش و زادگاه «ولفگانگ آمادئوس موتسارت» برگزار می‌شود.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری اتریش، این فستیوال شامل کتابخوانی نویسندگان در بخش‌های شعر، آثار جنایی، داستان، رمان و اجرای ادبی توام با موسیقی، برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان، بازار کتاب‌هاي قديمي، یک اتوبوس ادبیات برای ناشنوایان، یک ترجمه جدید از کتاب داستان «هزار و یک شب» و یک جشن کتابخوانی در مورد ادبیات «پيتر هانتکه» نویسنده نام آشنا است. 

این فستیوال امسال در 11 صحنه متفاوت اجرا خواهد شد؛ مراسم افتتاحیه در تالار بزرگ اجتماعات این شهر با اجرای برنامه «شب رنگارنگ» با حضور «باس بوچر» و «اریکا پدرتی» با رمان «بیگانه کافی» و «آنتونیو فیان» چهره طنز این کشور برپا می‌شود. روز دوم به «پيتر هانتکه» تعلق دارد و منتقدان، افراد آشنا با آثار «هانتکه» و بازیگرانی مانند «دورته لیسوسکی» و «زیگرید لوفلر» به روخوانی آثار او می‌پردازند و آن‌ها را در برابر حاضران بررسي مي‌كنند. در همين زمينه  هر یک از حاضران این مراسم 15 جمله از «هانتکه» نقل قول می‌کنند و این جملات در 50 مغازه این شهر روی ویترین‌ها نوشته خواهد شد.

«یوخن یونگ» ناشر که همراه «کریستا گورتلر» مدیر «لزه لامپه» و «کلاوس سویفر واسرتهال» کتابفروش این فستیوال ادبی را سازماندهی می‌کند، در این زمینه اظهار داشت : این ایده که فستیوال ادبی در «سالزبورگ» را پایدار و برای هر کسی محسوس می‌سازد، یک ایده سرشار از موفقیت است.هر سال فروشگاه‌های بیشتری در این طرح شرکت می‌کنند و امروز هنوز مي‌توان بر ویترین برخی از آن‌ها جملاتی از «بودو هل» ، «ایلسه آیشینگر» و «اچ سی آرتمان» متعلق به دوره های پیشین فستیوال را ديد.

در روزهای سوم تا پنجم این فستیوال به نخستین آثار ادبی به رشته تحریر درآمده ، موسیقی و شعر پرداخته می شود.در رمان نخست «آنا الیزابت میر» با عنوان «سنگینی مگس‌ها» موضوع بیماری قلبی به شکلی آسان مورد بررسی قرار می‌گیرد و «سابینه شول» به معرفی رمان جنایی «لباس های سمی» در مورد دنیای مد می‌پردازد. 

«هارالد هارتونگ» نویسنده و شعر شناس 80 ساله آلمانی زبان و «مکس گولت» از حاضران دیگر این مراسم هستند که به گفته «یوخن یونگ» ، «گولت» شاید باهوشترین نویسنده ادبیات کمدی معاصر باشد. 

«دروته المیگر» برنده جایزه کنگره ادبی «راوریزر» نيز به روخوانی رمان نخستین تحسین شده‌اش با عنوان «دعوت نترس ها» می‌پردازد. «ملیندا نادج آبونجی» نویسنده صرب–مجار هم به عنوان موسیقیدان به این فستیوال می‌آید.«کلاودیو اتو» ترجمه تازه خود از «هزار و یک شب» را ارائه می‌کند که در آن داستان های خشن قرن 17 و 18 را بازگو کرده است. 

این فستیوال برای کودکان و نوجوانان یک مراسم کتابخوانی از کتاب «کاتر نرو» نوشته «الکه هایدنرایش» را ترتیب داده است.کتاب «ریتر روست» اثر «یورگ هیلبرت» به بررسی کوتوله های باغ جنایی می‌پردازد و تاتر بدون عنوان یک بازی دو پهلو در پیچاندن کلمات و هجاها را معرفی می کند. 

چهارمین فستیوال ادبیات سالزبورگ با صرف بودجه‌ای 115 هزار یورویی که 90 درصد آن از سوی دولت‌، ایالت و شهر سالزبورگ تامین شده، برگزار می‌شود. برخی از برنامه‌های این فستیوال رایگان هستند و برای شركت در برخی دیگر بلیت‌هایی از 8 تا 15 یورو به فروش می رسد.

این فستیوال در سال های نخست با لرزه های اقتصادی توام بود ولی پس از آن سال به سال تثبیت شد. به گفته «یوخن یونگ» سیاست اجازه داد تا معلوم شود که اهالی شهر چقدر خواهان این فستیوال هستند. وي گفت گرچه ماهیچ قول مثبت متعهدانه و درازمدتی نداریم و باید هر سال خودمان برای تامین کمک هزینه ها بکوشیم ، اما این تلاش‌ها مانند یک آيين شده است. من بنا را بر این می‌گذارم که این فستیوال در سال جاری نیز همچون سال های گذشته به حيات خود ادامه مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها