دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
فرانکفورت برای دومین بار کتاب می‌خواند

شهر فرانکفورت در جریان دومین برنامه کتابخوانی‌اش كه با عنوان «فرانکفورت کتاب می‌خواند» از 2 تا 15 می (12 تا 25 اردیبهشت) در مکان‌های مختلف شهر برگزار مي‌شود، شاهد روخوانی سه گانه «ویلهلم گنازینو» با عنوان «آبشافل» خواهد بود.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، «فلیکس زملروس» مسئول فرهنگی که نسخه بسیار کهنه و اصل رمان «آبشافل» مربوط به سال 1977 را در کنفرانس مطبوعاتی همراه خود داشت اعلام کرد که شهر فرانکفورت برای یک چنین رویدادی آماده است و «پترا راث» شهردار کل مسئولیت این اقدام فرهنگی را بر عهده دارد.

سال پيش در نخستین دوره این اقدام کتابخوانی رمان «خیابان سلطنتی 12» نوشته «والنتین زنگر» برای نخستین بار معرفی شد که این معرفی با موفقیت چشمگیری همراه بود. 

«کلاوس شوفلینگ» ناشر و مدیر انجمن « فرانکفورت کتاب می‌خواند» در مورد انتخاب سه گانه «گنازینو» گفت: با انتخاب این سه گانه یک کتاب به مراتب ادبی‌تر و پیچیده‌تر برای روخوانی برگزیده شده است. «فلیکس زملروس» نیز بر این عقیده است که شهروندان شهر فرانکفورت در 54 مراسم کتابخوانی که طی این هفته در این شهر برگزار می‌شود، با فرانکفورتي کاملا متفاوت با آن چیزی که امروز هست آشنا می‌شوند. 

طرح پوستر اين برنامه را «هانس تراکسلر» کشیده كه تصویر کاریکاتور شاعری است که بر جمله «گنازینو یک متخصص برای مجموعه عجایب زندگی بود» که از ذهن ویراستار او «ولفگانگ ماتس» از انتشارات «هانسر» می گذرد ، تاکید می‌کند. 

انتشارات «هانسر» که نسخه جدید رمان «آبشافل» را در ماه جاری میلادی منتشر کرده ، برای برنامه کتابخوانی فرانکفورت یک چاپ ویژه از این سه گانه را عرضه کرده است.

به گفته «شوفلینگ» امسال برای ترغیب دانش آموزان جشن‌ها و برنامه های آموزشی نیز در نظر گرفته شده است. امسال تنها 11 کلاس در تاریخ 13 می (13 اردیبهشت) در میدان «رومربرگ» این شهر یک برنامه کتابخوانی عمومی را ترتیب خواهند داد. 

از دیگر نقاط عطف برنامه امسال می توان به یک نمایشگاه پر هزینه در کلیسای جامع ، مراسم کتابخوانی در نیمه شب در کافه اوهام بزرگ و کتابخوانی اجباری اعضای شهرداری این شهر برای جشن اختتامیه اشاره کرد.

همچنین «ویلهلم گنازینو» نویسنده آلمانی متولد 1943 در«منهایم» شخصا در هشت مراسم شرکت می‌کند.اما درمورد این پرسش که او چگونه با همه این مراسم کنار می‌آید، یک پاسخ دیپلماتیک وجود دارد و آن این که آقای گنازینو آن را کاملا عالی ارزیابی می کند اما از این امر نیز خوشحال است که همه چیز می‌گذرد. 

«ویلهلم گنازینو» که 22 ژانویه 1943 در «منهایم» متولد شده در سال‌های 1977 ، 1978 و 1979 سه گانه «آبشافل» را با نام های «آبشافل» ، «نابودی نگرانی‌ها» و «سال‌های دروغین» در انتشارات «راینبک» منتشر کرد. او تا کنون جوایز ادبی معتبری را کسب کرده که جایزه «گئورگ بوشنر» و«کورنی» از جمله آن هاست.رمان «آبشافل» توصیف زندگی قهرمان داستان در یک کلانشهر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها