دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۰
ارايه «جستاري در بزهكاري» در نمايشگاه تهران

كتاب «جستاري در بزهكاري» اثر ديگري از كرم‌الله جوانمرد است كه بزهكاري را به عنوان يك پديده انساني اجتماعي كه ناشي از عمل فرد يا افراد انساني است، بررسي مي‌كند. اين اثر در بيست ‌و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران به مخاطبان عرضه مي‌شود.\

شيوا شكاري، مدير انتشارات جامعه‌شناسان، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بيان داشت: واژه بزهكاري به خودي خود واژه‌اي حقوقي است نه روانشناختي و آنچه در زمان و مكان معيني بزهكاري تلقي مي‌شود، ممكن است در جاي ديگر، عملي قانوني به حساب آيد.
 
وي افزود: جوانمرد در اين اثر بزهكاري را به عنوان يك پديده انساني اجتماعي كه ناشي از عمل فرد يا افراد انساني است، بررسي و تحليل مي‌كند. 
 
شكاري افزود: نويسنده اثر معتقد است كه «پژوهش‌هاي علمي انجام شده درباره عوامل مولد جرم نشان مي‌دهد كه جرم نتيجه همگاني شخصيت بزهكار با شرايطي است كه او را احاطه كرده است.» در واقع، بزهكاري اقدام به عملي است كه برخلاف موازين، مقررات و قوانين جوامع بوده است و انجام آن پيگرد قانوني دارد و كساني كه مرتكب چنين اعمالي مي‌شوند را مجرم و بزهكار مي‌گويند.

وي افزود: بزهكاري يك نوع رفتار تك بعدي محسوب نمي‌شود، بلكه علل و عوامل متعددي با آن در ارتباط است كه همين امر به شناختي همه جانبه نياز دارد كه مولف اثر كوشيده است در پنج فصل آن را ارايه دهد.  

شكاري تصريح كرد: فصل نخست كتاب مباني نظري، ادبيات و مفاهيم را مطرح مي‌كند و به بررسي مفاهيم كليدي، پيشينه پژوهش بزهكاري و فرضيات آن مي‌پردازد و  فصل دوم، به مرور مطالعاتي منابع مي‌پردازد كه مهمترين مباحث آن شامل بزهكاري، عوامل سوق دهنده به سوي آن، تقسيم بزهكاري، عوامل سياسي بزهكاري، نقش رسانه‌هاي گروهي در بزهكاري، رابطه نهاد خانواده و بزهكاري، عوامل سياسي بزهكاري و تئوري‌هاي مربوط به مفهوم بزهكاري است.

شكاري افزود: مولف در فصل سوم، مباني روش پژوهشي را عنوان مي‌كند كه در آن روش و طرح تحقيق، فن تحقيق و ابزار اندازه‌گيري، طرح و تحليلي و نمونه و روش نمونه‌گيري تشريح مي‌شوند. فصل چهارم به «تجريه و تحليل داده‌ها» اختصاص دارد و فصل پنجم نتايج، پيشنهادات، محدوديت‌ها و استنتاج را پيش‌روي مخاطب قرار مي‌دهد. 

وي درباره جامعه مخاطب اين اثر گفت: اين اثر براي دانشجويان رشته جامعه‌شناسي، مددكاري اجتماعي، برنامه‌ريزي و پژوهشگري و همچنين براي پژوهشگران و كارشناسان مددكاري، شاغلان سازمان بهزيستي، دادگاه‌هاي بهزيستي، دادگاه‌هاي خانواده، زندان‌ها و مراكز اصلاح و تربيت سودمند خواهد بود. 

شيوا شكاري در پايان گفت: كتاب «جستاري در بزهكاري» به مرحله چاپ رسيده است و در بيست‌ و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه خواهد شد.

بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران 14 تا 24 ارديبهشت‌ماه در مصلاي امام خميني(ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط