یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۸
آموزش مراقبت در دوره سالمندي در ايران بسيار ضعيف است

مولف و دكتراي تخصصي پيري‌شناسي، يكي از دلايل نگارش كتاب ويژه سالمندان را بيداري و آگاهي جامعه درباره معضلات قشر (ميانسال، سالمند و پير) دانست و گفت: جوانان امروز، سالمندان فردا هستند، بايد از هم‌اكنون به فكر رفع مشكلات اين گروه سني باشيم؛ در حالي كه در كشور ما نشريه‌اي كه اختصاص به آموزش‌هاي سالمندي داشته باشد، وجود ندارد.\

دكتر محمد صمداني‌فرد در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) با اشاره به كمبود آثار مناسب در حوزه سالمندان و پيري‌شناسي در كشور گفت: از جمله دلايل ناكافي بودن منابع در اين حوزه، كم‌توجهي به حوزه سلامت سالمندان و فقدان متخصص كافي است.

وي در اين باره توضيح داد: در تمام كشورها دو رشته دانشگاهي در حوزه سالمندان با عنوان سالمندشناسي و پزشكي سالمندان وجود دارد. اين دو رشته داراي بيش از 15 شاخه علمي است كه به فيزيك سالمندان، پيري‌شناسي و ابعاد روانشناسي ـ پزشكي، جامعه‌شناسي سالمندان و مراقبت از آنها مي‌پردازد و هر روز پيشرفت بيشتري حاصل مي‌كند.

صمداني‌فرد با اشاره به تاليف و ترجمه بيش از صدها كتاب و مقاله درباره سالمندشناسي ماهانه در سراسر دنيا اظهار داشت: متاسفانه در ايران، دانشگاهي كه به صورت جدي به مقوله سالمندان بپردازد، وجود ندارد. 

اين استاد پيري‌شناسي با اشاره به اينكه بيش از 11 عنوان كتاب در حوزه سالمندشناسي (آلزايمر، پيرشناسي و پيرآزاري) تاليف كرده است، توضيح داد: برخي از اين آثار را به منظور همكاري با سازمان بهزيستي براي همكاران ارسال كردم كه متاسفانه ارتباطي در اين حوزه برقرار نشد. سازمان بهزيستي خود به صورت حاشيه‌اي و سطحي فعاليت‌هايي در حوزه كتاب، تدوين كتابچه‌ها و برپايي سمينار انجام مي‌دهد.

وي در ادامه توضيح داد: با افزايش تعداد سالمندان و كاهش توانايي‌هاي اقتصادي، اجتماعي، كوچك‌ شدن هسته خانواده‌ها، سالمندان با معضلات زيادي در تمام كشورها روبه‌رو شدند. از جمله اين مشكلات، در كشورهايي چون آمريكا گريبانگير دولت‌ها شده و در حال نفوذ به ساير نقاط دنياست. 

صمداني‌فرد با تاكيد بر اينكه افزايش نرخ سالمندان به ايران نيز خواهد رسيد، توضيح داد: سالمندان داراي چندين گروه سني هستند و گروهي كه در سنين 80 تا 90 سال قرار دارند، خود نيز داراي فرزنداني در گروه سالمندي‌اند كه نگهداري از پيران برايشان دشوار است.بدين منظور اين ساندويچ نسلي عاملي براي شناخت بيشتر پديده سالمندي و رفع احتياجاتشان از طريق نگارش كتاب و مطالعه است.

وي با تاكيد بر اينكه جزوات منتشر شده سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت در حوزه سالمندي سطحي و داراي محتواي درستي نيست، توضيح داد: ميزان اين كتاب‌ها به صورت نظام‌مند و محدود است. ضرورت نگارش اين آثار در جامعه به منظور بيداري جامعه است.

اين متخصص پيري‌شناسي نخستين معضل سالمندان در جوامع را مشكل اقتصادي دانست و گفت: اين مشكل سالمندان را از جامعه دور كرده و در نتيجه به انزوا مي‌كشاند؛ در صورتي كه دولت بايد در هر دوره‌اي آموزش‌هايي به افراد خود ارايه دهد تا به لحاظ روحي و روانشناختي آمادگي ورود به سالمندي را پيدا كنند و اين امر نيازمند وجود متخصصان حوزه سالمندي است.

وي با راتاكيد بر اهميت ه‌اندازي سازمان‌ها و NGهاي سالمندي در كشور گفت: در ايران هيچ نشريه سالمندي تدوين نمي‌شود؛ در صورتي كه در برخي از كشورها تا چندين ژورنال براي سالمندان در ماه منتشر مي‌شود. سالمندان به منظور رفع احتياجات، آمادگي روحي و پيشگيري از ابتلاي بيماري‌ها نيازمند مطالعه هستند. تمام سالمندان از بيماري‌هايي چون پروستات، فشار خون، آلزايمر، كبد از كار افتاده، مصرف دارو ... مواجه‌اند كه با مطالعه كتاب مي‌توانند از وخامت بسياري از اين بيماري‌ها جلوگيري كرد.

وي يكي از مشكلات دوره پيري را تداخل داروهاي مورد مصرف توسط سالمندان دانست و گفت: پزشكان و سالمندشناسان با نگارش كتاب و آموزش آن به سالمندان بايد نحوه استفاده از داروها و تداخل آنها را به افراد آموزش دهند. بنابراين سالمندان و احتياجات آنها بايد در جامعه شناخته شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها