سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷
نامه‌هاي «فرانتس کافکا» حراج نمي‌شود

با موافقت وارثان «کافکا» 111 نامه به جا مانده از این نویسنده مشهور آلمانی به طور مشترک در اختیار آرشیو ادبیات آلمان در مارباخ و کتابخانه «بودلاین» در دانشگاه آکسفورد قرار می‌گیرد و مساله حراج این مجموعه ارزشمند منتفی می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، طبق اعلام «الریخ هاوف» مدبر آرشیو ادبیات آلمان ، این نامه ها که «کافکا» آن‌ها را برای عزیزترین خواهرش «اوتلا» نوشته ، قرار بود در 19 آوریل (28 فروردین) در معرض حراج گذاشته شود که با توافق میان وارثان «اوتلا کافکا» این نامه ها به مارباخ و آکسفورد رسید.

به این ترتیب وارثان «کافکا» علاوه بر 111 نامه، کارت پستال و کارت های پستی تصویری ، 23 نامه از «جولی کافکا» به فرزندانش «فرانتس و اوتلا»، سه نامه از «دورا دیامانت» به «اوتلا» و 9 نامه از «روبرت کلاپ اشتوک» به «اوتلا» را به مارباخ و آکسفورد تحویل می‌دهند. 

آرشیو ادبیات آلمان و کتابخانه «بودلاین» از ذکر قیمت خرید این مجموعه خودداری کردند. این در حالی است که وارثان «کافکا» در نظر داشتند در تاریخ یاد شده نامه‌ها را در حراجی «جی .ای.استارگاردت» برلین به رقم پایه 500 هزار یورو در معرض حراج قرار دهند.

نامه‌های «کافکا» به خواهر محبوبش «اوتلا» به عنوان اسناد بسیار شخصی و خصوصی این نویسنده به شمار می روند و زمان نگارش آن‌ها به سپتامبر 1909 تا ژانویه 1924 بازمی‌گردد. 

«هاوف» در این مورد گفت: «کافکا» به بازار خرید و فروش آثار هنری تعلق ندارد. او به جهان ادبیات، جهان کتابخوانان و جهان پژوهش تعلق دارد. با تعلق گرفتن این مجموعه به مارباخ و آکسفورد یکی از ارزشمندترین و با اهمیت‌ترین مجموعه از دست نوشته های کافکا در مالکیت عمومی قرار گرفت. همچنین به این ترتیب این مجموعه از خطر قرار گرفتن در دست مالکان خصوصی و جداگانه فروخته شدن نامه ها در آینده مصون نگه داشته شد.
 
«ریچارد اوندن» مدیر کتابخانه «بودلاین» در آکسفورد اظهار داشت: مالکیت مشترک این نامه ها بهانه‌ای برای جشن گرفتن را در اختیار دنیای بین المللی دانشمندان قرار می‌دهد زيرا این امر نشان می‌دهد که به دنبال همکاری آکادمیک بودن، چیزی است که می تواند مرزهای ملی را نیز درنوردد. 

دست نوشته های کافکا در آینده در آرشیو ادبیات آلمان در مارباخ نگهداری خواهند شد. شریک انگلیسی نیز در بهره برداری علمی از این دست نوشته‌ها همکاری خواهد کرد و می تواند آثار را به امانت بگیرد. 

قرار است اواخر ماه می (خرداد) این مجموعه نامه ها در قالب نمایشگاهی در مارباخ به نمایش گذاشته شوند و نمایشگاهی در آکسفورد نیز برگزار خواهد شد. 

«فرانتس کافکا» نویسنده متولد پراگ با نگارش آثاری چون «محاکمه»، «مسخ» و «قضاوت» به شهرت رسید. «اوتیلی کافکا» متولد 1892 که «اوتلا» خوانده می شد، خواهر محبوب «فرانتس کافکا» بود که در سال 1943 در اردوگاه کار اجباری آشویتس درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها