شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
تحول در صنعت نشر  به مدیریت نوآورانه نیاز دارد

نیلی مقدمه ایجاد تحول در صنعت نشر را تحول در سه بخش «تولید‌کنندگان» «ترویج و توزیع یا رسانش کتاب» و همچنین «مصرف‌» می‌داند و معتقد است، دولت باید با آرایش تحولی ساختار‌، ابزار‌های ناکارآمد و روش‌های کهنه سابق را حذف کند.

میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، بحث درباره راه‌های ایجاد تحول در حوزه صنعت نشر را گسترده دانست و بیان کرد: به‌طور خلاصه، برای تحول در صنعت نشر، به تحول در سه عرصه «تولید‌کنندگان»، «ترویج و توزیع یا رسانش کتاب» و همچنین «مصرف‌» نیاز داریم؛ به‌عبارت دیگر در این سه عرصه، صنعت نشر و همچنین صنف، به مدیریت نوآورانه نیاز دارد.      
 
وی همچنین تحول در حوزه‌های ترویج کتاب، کتابخوانی و تولید را منوط به تحول در این سه عرصه دانست و افزود: برای تحقق تحول در این سه حوزه، دولت باید «آرایش تحولی» داشته باشد، ساختار‌، ابزار‌های ناکارآمد، روش‌های کهنه سابق و البته پُرهزینه را اندک‌اندک حذف و به باز‌سازی انقلابی آن‌ها اقدام کند.   
 
نیلی با تاکید بر قابلیت بهره‌مندی و بکارگیری «دولت مردمی» از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برمبنای طرح و افق جدید، بیان کرد: به‌نظر می‌رسد، دولت جدید این قابلیت را دارد تا همکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر مبنای طرح و افق جدید به کار بگیرد و به اتفاق صنف، فعالان حوزه نشر و در عموم جامعه کتابخوان کشور، طرحی نو دراندازد.
 
 وی درباره بحث تقویت «اقتصاد فرهنگ» در حوزه نشر به‌عنوان یکی از رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مخاطب کتاب به‌دلیل مسائل اقتصادی، برای خرید و مصرف کالا‌ی فرهنگی تحت فشار است؛ بنابراین به‌نظر می‌‌رسد دولت باید در این عرصه کمک کند.

نیلی اظهار کرد: نکته ویژه‌تر این است که ناشران یعنی تولید‌کنندگان و صاحبان صنعت نشر، همچنین فعالان صنایع اقماری صنعت نشر، همه دست به دست هم بدهند و قیمت تمام شده کتاب را برای مخاطب کاهش دهند. علاوه‌براین؛ دامنه این موضوع از تعیین قیمت کاغذ داخلی و سایر فرآیند‌های تولید به نفع مصرف‌کننده بهینه شود.
 
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با تاکید بر توجه به اقتصاد مصرف‌کننده کالای فرهنگی بیان کرد: به‌عنوان یک تولید‌کننده حوزه کتاب و نماینده تشکلی با بیش از 300 ناشر انقلابی عضو، می‌دانم اگر قیمت‌تمام شده کتاب را برای مخاطب و علاقه‌مند به کتاب کاهش دهیم، بی‌تردید در بحث تقویت اقتصاد مصرف‌‌کننده موثرخواهد بود.

وی گفت: به‌نظر می‌‌رسد این هدف با بهره‌وری در صنعت تولید کاغذ تا صنعت چاپ و دیگر مراحل تولید کتاب، شدنی است؛ به‌عبارت دیگر زمینه‌ وسیع‌تری برای دسترسی عادلانه‌ و فراگیر‌تر مردم کمتر‌برخورد‌ار به کتاب فراهم خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها