ادبیات عاشورایی
-
محرم در آئینه استانها -13
ادبیات عاشورایی در همه جهان گسترده شده است/ «تاریخ تحلیلی» جای نقل را در ادبیات گرفته است
خراسان شمالی - احسان سیدیزاده، نویسنده و شاعر گفت: ادبیات عاشورایی، در حال حاضر در همه جهان رو به گسترش است و حماسه و عرفان را در زیباترین شکل به بشریت تشنه حق و حقیقت در حال آموختن است.
-
مطبوعات کودک و نوجوان-۷
مجله «سلام بچهها» ویژهنامه محرم ندارد/ استقبال از مطالب مکتوب کم شده است
سردبیر مجله «سلام بچهها» گفت: ویژهنامه برای محرم نداریم؛ اما در چند صفحه مطالبی اعم از شعر و داستان و معارف اسلامی قرار است در مجله چاپ شود.
-
به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی؛
برای کودکان و نوجوانان؛ کتابهایی که روایتگر واقعه تاریخی عاشورا هستند
ادبیات مانند داستان و شعر بهترین راه برای آشنایی کودکان و نوجوانان با مضامین عاشورا، زندگی شخصیتهای مؤثر در کربلا و روزهای پس از آن است. در این گزارش مروری داریم بر تعدادی از این آثار که به تازگی منتشر شده یا پرمخاطب بودهاند.
-
نویسنده کتاب «خدا همیشه با ماست» در گفتوگو با ایبنا عنوان کرد؛
ضعیفبودن منبع مشکل ایجاد میکند نه دستچندم بودنش
سیدمحمد مهاجرانی، نویسنده ادبیات دینی کودک و نوجوان گفت: استفادهکردن از منابع دستدوم عیب نیست؛ اشکال زمانی است که شخصی که از این منابع استفاده میکند سعی کند در کنار تعدادی منابع دستاول، تعدادی کتابهای ضعیفتر و نامعتبرتر قرار دهد.
-
نویسنده کتاب «او خیلی مهربان است» در گفتوگو با ایبنا بیان کرد؛
نوشتن بر اساس منابع اصلی کار نویسنده را اصولیتر میکند
علی باباجانی، نویسنده کتاب «او خیلی مهربان است» گفت: برخی مواقع کار ذوقی است و احساسات در آن دخیل است؛ اما به هرحال نیاز است که نویسنده منابع اصلی را داشته باشد تا کارش اصولیتر باشد و خدشهای در ادبیات کودک و نوجوان پیش نیاید.
-
با همکاری «تکیه کتاب»؛
نشست نقدوبررسی منظومه عاشورایی «هنگام باران بود» برگزار میشود
منظومه عاشورایی «هنگام باران بود» سروده سیدحبیب نظاری در دوازدهمین باشگاه نقد ادبی نوجوانان با همکاری «تکیه کتاب»، سهشنبه (۳ مردادماه) نقدوبررسی خواهد شد.
-
نویسنده کتاب «قصههای کربلا» در گفتوگو با ایبنا عنوان کرد؛
باید تاریخ را به صورت درست و مستند در داستانها نقل کنیم
مجید ملامحمدی نویسنده کتاب «قصههای کربلا» گفت: ما باید تاریخ را به صورت درست و مستند- طوری که روایتشده و به دست ما رسیده است- در داستانها نقل کنیم و درباره زندگی و سیره زندگی معصومین(ع) حتما به این نکته وفادار باشیم که سخنان معصومین را عین آن سند درست و دستاول و یقینی تاریخی بیاوریم و هیچ تغییری ندهیم.
-
همزمان با روزهای ماه محرم؛
کتاب «تشنهلبان» حمید گروگان بازنشر شد
کتاب «تشنهلبان» به نویسندگی حمید گروگان از تولیدات کانون پرورش فکری همزمان با روزهای ماه محرم بازنشر شد.
-
معاون فرهنگی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام:
مؤلفان در بیان وقایع عاشورا از تکرار و تحریف پرهیز کنند
ایلام-معاون فرهنگی و رسانهای ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: مؤلفان باید در بیان وقایع عاشورا بر اساس مستندات تاریخی قلم بزنند و مراقب باشند و از تکرار و تحریف پرهیز کنند.
-
روایاتی خواندنی از زبان نزدیکان حضرت زینب(س)؛
«بانوی قصه من» حضرت زینب(س) را به کودکان و نوجوانان معرفی میکند
کتاب «بانوی قصه من» ۱۲ روایت داستانی از زبان نزدیکان حضرت زینب(س) تا اشخاصی مانند یزید و شمر را در خود دارد؛ روایاتی که زبانی مملوس دارند و زندگی حضرت زینب(س) را به کودکان و نوجوانان معرفی میکنند.
-
شاعر کودک و نوجوان در گفتوگو با ایبنا بیان کرد؛
برای کودکان باید از لحظهلحظه دهه محرم خاطرهسازی کنیم
اکرمسادات هاشمیپور، شاعر کودک و نوجوان گفت: نیاز است که ما شعر عاشورایی بگوییم و عاشورا را زنده نگه داریم. برای کودکان باید از لحظهلحظه دهه محرم خاطرهسازی کنیم و تا آن جایی که امکان دارد درباره هیئت و مجالسی که تشکیل میشود شعرهای کودکانه شیرین بگوییم.
-
در نشست ادبی با حضور علیمحمد مؤدب و سیدحبیب نظاری عنوان شد؛
شعر، تاریخ تفکر و اندیشه ما را با مردم گره میزند
نخستین جلسه از سلسله نشستهای ادبی «هنگام باران بود» با حضور علیمحمد مؤدب و سیدحبیب نظاری برگزار شد.
-
معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب در گفتوگو با ایبنا بیان کرد؛
استفاده از منابع دستچندم آفت سطحیشدن را به همراه دارد
معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: در کلاسهایی که با نوجوانان داشتهام، دیدهام که گاهی نوجوان مسئلهای جدی را با استناد به فلان فیلم و فلان کتاب داستان تحلیل کرده یا حکایت تاریخیای که در کتاب درسیاش آمده، با فیلمی که دیده مقایسه کرده است و برایش سؤال شده که کدام درست است!
-
نویسنده کتاب «بگو باران ببارد» در گفتگو با ایبنا بیان کرد؛
استفاده از منابع دستچندم ناخواسته به ترویج آثار ضعیف دینی کمک میکند
هاجر زمانی، نویسنده کتاب «بگو باران ببارد» گفت: چون با گروه سنی کمسنوسال طرف هستیم، وقتیکه از منابع دستچندم برای نوشتن آثار دینی استفاده میشود، آنها بدون چون و چرا هر خوراک فکریای را از طرف ما میپذیرند. در این صورت ناخواسته به ترویج خرافات دینی و آثار با سبقه ضعیف کمک کرده و به پیکر دین ضربه زدهایم و نتیجهای کاملا عکس چیزی که در ذهن داشتیم میگیریم.
-
مدیرعامل نشر صاد در گفتوگو با ایبنا بیان کرد؛
منابع دستاول دینی باید بدون آسیبدیدن محتوا سادهنویسی شوند
مدیرعامل نشر صاد گفت: مخاطب ما کودک و نوجوان است و باید بتواند ارتباط بهتری با اثر بگیرد با آن پیامهای مهمی که در دل روایتهاست؛ بنابراین نیاز است این منابع بدون آنکه آسیبی به محتوا بزنند، سادهنویسی شوند.
-
به کوشش کانون پرورش فکری؛
همزمان با دهه اول محرم نشستهای ادبی و هنری «هنگام باران بود» برگزار میشود
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با دهه اول ماه محرم نشستهای تخصصی ادبی و هنری با عنوان «هنگام باران بود» را برگزار میکند.
-
چلهنشینان عاشورا /شماره 11؛ علیاکبر والایی:
سوژههای داستانی اربعین بسیار است/ توقف چاپ نسخه کاغذی کتابی که مخاطب آن را دوست دارد!
علیاکبر والایی، نویسنده سفرنامه «عمود 1400» ضمن تأکید بر وجود سوژههای داستانی فراوان در پیادهروی اربعین گفت: سوژهها که بسیارند و فقط به این بستگی دارد که نگاه نویسنده چهقدر جزئینگر و ذهن ایدهیابش چهقدر فعال باشد و چه تعداد ایده در این سفر برایش اتفاق بیفتد.
-
سنگری در نشست «بازآفرینی عناصر معنوی عاشورا در شعر انقلاب»:
شعر عاشورایی زمانه ما از اشعار عاشورایی گذشته برتر است
محمدرضا سنگری در این نشست گفت: تردید ندارم شعر عاشورایی زمانه ما از همه شعرهای عاشورایی گذشته برتر است و اضلاع گمشده عاشورا خودش را در شعر امروز بازیافته است.
-
چلهنشینان عاشورا / شماره دو؛ مسلم ناصری:
هر یک از میلیونها زائر اربعین داستان خود را دارند
مسلم ناصری، نویسنده سفرنامه «ستون 1453» درباره سوژهیابی داستانی از پیادهروی اربعین گفت: همیشه سفر عشق است که در کارهای ادبی نمود بهتری دارد و اگر کسی بخواهد داستان اربعین بنویسد، هر یک از این میلیونها نفری که پا در این وادی میگذارند داستان ویژهای با خود دارند که هنرمندان میتوانند اینها را کشف کنند و به مخاطب ارائه دهند.
-
نشست «زنان عاشورایی در ادبیات داستانی» برگزار شد؛
روایتی جاودانه از زنان عاشورایی
نشست «زنان عاشورایی در ادبیات داستانی» با هدف بررسی و شناخت نقش زنان در واقعه عاشورا و روایتگری آنها، با حضور هاجر تحریری نیکصفت، مدیر مجمع خیرین استان گیلان و جمعی از بانوان نویسنده استان گیلان، در سالن جلسات حوزه هنری انقلاب اسلامی این استان برگزار شد.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 25؛ زینب مرتضوی (نوجوان):
نشستن پای روایت مادر، مزه دیگری دارد
مولانا میگوید «هرکسی از ظن خود شد یار من»؛ وقتی به ادبیات عاشوراییمان هم نگاه میکنیم میبینیم هر مخاطبی، برداشت خاص خود را از متون دارد و نمیتوان حالوهوای کودکانه را به نوجوان، نوجوانانه را به کودک و بزرگسالانه را به هردوی این گروه سنی تحمیل کرد. آنها باید خود بخوانند و بشنوند و ببینند تا به درک مناسبی از زندگی ائمه (ع) بهویژه امام حسین و واقعه عاشورا برسند. در پرونده «جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی» بخش دیگری را باهم دنبال خواهیم کرد و آن «روایتهای نوجوانانه از ادبیات عاشورایی» است. در این شماره، زینب مرتضوی، نوجوان کتابخوان عضو خانه ادبیات نوجوان، برایمان از مواجهه خودش با کتاب «میر و علمدار» اثر نرجس شکوریانفرد گفته است که میتوانید آن را در این مطلب بخوانید.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 24؛ ریحانه عارفنژاد (نوجوان):
شوم فدای تو ای پادشاه کملشکر!
مولانا میگوید «هرکسی از ظن خود شد یار من»؛ وقتی به ادبیات عاشوراییمان هم نگاه میکنیم میبینیم هر مخاطبی، برداشت خاص خود را از متون دارد و نمیتوان حالوهوای کودکانه را به نوجوان، نوجوانانه را به کودک و بزرگسالانه را به هردوی این گروه سنی تحمیل کرد. آنها باید خود بخوانند و بشنوند و ببینند تا به درک مناسبی از زندگی ائمه (ع) بهویژه امام حسین و واقعه عاشورا برسند. در پرونده «جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی» بخش دیگری را باهم دنبال خواهیم کرد و آن «روایتهای نوجوانانه از ادبیات عاشورایی» است. در این شماره، ریحانه عارفنژاد، نوجوان کتابخوان عضو خانه ادبیات نوجوان، برایمان از مواجهه خودش با کتاب «شیر نشو» به قلم مجید قیصری گفته است که میتوانید آن را در این مطلب بخوانید.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 23؛ ابراهیم اکبری دیزگاه:
به هر میزان که از «توحید» فاصله بگیریم، آثار واقعه عاشورا کم میشود
ابراهیم اکبری دیزگاه، نویسنده رمان «سیاگالش» درباره نیت خود از نوشتن این داستان که به مسئله بنیادین انسان ایرانی میپردازد، گفت: انسانها از این حیث که انسان هستند میتوانند جانهای متحدی داشته باشند؛ ولی بهنظرم این وحدت زمانی تحقق پیدا میکند که به امر مطلق توجه کنند که «وجود» است و با متحدشدن و توجه به «وجود»، جانهایشان متحد شود. بنیان این وحدت هم محبت و دوستی است. در «سیاگالش» به نوعی خواستم این ماجرا را تذکر دهم؛ که جامعه و قومی سعادتمند است که به وحدت توحیدی چنگ زند.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 20؛ ابراهیم حسنبیگی:
رمانهای مذهبی کماند چون تعداد رماننویسان مذهبی اندک است
در ادبیات عاشورایی ایران، شعر بیشتر از داستان مورد توجه و استقبال مؤلفان، ناشران، مسئولان فرهنگی و مردم بوده است. اینکه چرا تناسبی بین توجه به این دو حوزه مهم ادبیات وجود ندارد؛ یکی از مباحثی است که در ماه محرم و صفر در قالب پرونده «جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی» به آن پرداختیم؛ در این شماره، ابراهیم حسنبیگی، نویسنده کتاب عاشورایی «وسوسههای ناتمام»، در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده است درباره توجه کمتر به داستان عاشورایی نسبتبه شعر این حوزه، دلایلی ارائه داده است که میتوانید آن را در این مطلب بخوانید.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 19؛ علیالله سلیمی:
پیشتازی بازنویسها در ادبیات عاشورایی
در ادبیات عاشورایی ایران، شعر بیشتر از داستان مورد توجه و استقبال مؤلفان، ناشران، مسئولان فرهنگی و مردم بوده است. اینکه چرا تناسبی بین توجه به این دو حوزه مهم ادبیات وجود ندارد، یکی از مباحثی است که در ماه محرم و صفر در قالب پرونده «جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی» به آن پرداختهایم. در این شماره، علیالله سلیمی، نویسنده، در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده است درباره توجه کمتر به داستان عاشورایی نسبتبه شعر این حوزه، دلایلی ارائه داده است که میتوانید آن را در این مطلب بخوانید.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی / شماره 18؛ داوود امیریان:
شخصیتپردازیهای درستی در داستانهای دینی نداریم
داوود امیریان، نویسنده رمان «برادر من تویی» درباره علت ضعف ادبیات عاشورایی گفت: اینقدر آثار دینی را شعاری مینویسند که ما هم که عِرقی داریم آنها را دوست نداریم و نمیخوانیم؛ چه برسد به خوانندهای که عام باشد. متاسفانه اعتقاد ندارند؛ باید اعتقاد داشته باشی و اثری دلی بنویسی. فکر میکنیم اگر همهاش بنویسیم این شخصیتها آدم خوبی بودهاند بیشتر معنویتر است؛ درحالی که اینطور نیست و شخصیتپردازیهایمان درست نیست.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 17؛ سعیده قشلاقی (نوجوان):
«پدر، عشق و پسر» تاریخ را برای نوجوان شفاف میکند
مولانا میگوید «هرکسی از ظن خود شد یار من»؛ وقتی به ادبیات عاشوراییمان هم نگاه میکنیم میبینیم هر مخاطبی، برداشت خاص خود را از متون دارد و نمیتوان حالوهوای کودکانه را به نوجوان، نوجوانانه را به کودک و بزرگسالانه را به هردوی این گروه سنی تحمیل کرد. آنها باید خود بخوانند و بشنوند و ببینند تا به درک مناسبی از زندگی ائمه (ع) بهویژه امام حسین و واقعه عاشورا برسند. در پرونده «جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی» بخش دیگری را باهم دنبال خواهیم کرد و آن «روایتهای نوجوانانه از ادبیات عاشورایی» است. در این شماره، سعیده قشلاقی، نوجوان کتابخوان عضو خانه ادبیات نوجوان، برایمان از مواجهه خودش با کتاب «پدر، عشق و پسر» گفته است که میتوانید آن را در این مطلب بخوانید.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 16 ؛ محبوبه زارع:
ابزار من برای جذب مخاطب جوان، شالوده عاشقانه روايت و تلاقی آن با معرفت شهودی حق است
محبوبه زارع، نویسنده داستان «آیات مَس» که در این اثر، ارادت زرتشتیان به حضرت علیاکبر (ع) را نشان میدهد، درباره اتصال داستان عاشقانه کتاب به این شخصیت تاریخی گفت: در ادبيات آيينی، پس از تجربه بيش از 20 كتاب، خلأيی احساس كردم؛ احساس اينكه بايد جاذبهای داستانی با تاريخ معصومين همراه شود تا مخاطب غيرآيينی را نيز به مطالعه دعوت كند. از طرفی در منابع تاريخی ما، از حضرت علیاكبر (ع) مطالب بسیار اندکی ثبت شده است. از اين رو در پرداختن به داستان ايشان، نياز به ابتكاری در روايت ديدم، و آن تلفيق داستان تخيلی عاشقانه با واقعيت تاريخی ايشان بود.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 11؛ ناهید حسنپور:
باید سیستم تشویقگر و حمایتگری در مسیر تولید و توزیع ادبیات عاشورایی داشته باشیم
در ادبیات عاشورایی ایران، شعر بیشتر از داستان مورد توجه و استقبال مؤلفان، ناشران، مسئولان فرهنگی و مردم بوده است. اینکه چرا تناسبی بین توجه به این دو حوزه مهم ادبیات وجود ندارد؛ یکی از مباحثی است که در ماه محرم و صفر در قالب پرونده «جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی» به آن خواهیم پرداخت. در این شماره، ناهید حسنپور، نویسنده کتاب عاشورایی «کفیل»، در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده است درباره توجه کمتر به داستان عاشورایی نسبتبه شعر این حوزه، دلایلی ارائه داده است که میتوانید آن را در این مطلب بخوانید.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 10؛ لیلا مهدوی:
شکوه و جانِ داستان «نشان حُسن»، چالش درونی حضرت قاسم است/ تاریخ در مورد خیلی از اتفاقها ساکت است
لیلا مهدوی، نویسنده رمان «نشان حُسن» درباره پرداختن به خاندان امام حسن مجتبی (ع) و نقش آنها در واقعه عاشورا گفت: این مسئله دغدغه ذهنی من بود؛ اینکه چه فرقی وجود دارد بین آدمی که میرود و میرسد به هدف، با آدمی که بهخصوص در مورد واقعه کربلا جا میماند. فرزندان امام حسن میروند و میرسند؛ اگر چه نسب و سبب هردو تأثیرگذارند و اینها آقازاده بودند و سلاله حضرت امیر؛ اما برای رسیدن چه تلاشی کردند و با چه چالشهایی مواجه شدند و از چه گذشتند و به چه رسیدند.