شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۴
بهمنی: مقبولیت جشنواره شعر فجر بیشتر شده است

محمدعلی بهمنی، شاعر، معتقد است جشنواره شعر فجر طی پنج دوره برگزاری‌اش مقبولیت تعداد بیشتری از شاعران و طیف‌های گسترده‌تری را جلب کرده است، اما این مقبولیت به کسب نمره‌های بالاتری نیاز دارد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین گشایش پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح امروز (7 اسفند) در تالار شریعت‌زاده کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یحیحی طالبیان، قائم مقام وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی در حوزه شعر و ادب، مسوولان جشنواره، شاعران ایرانی، میهمانان خارجی و اصحاب رسانه حضور داشتند.

در حاشیه این مراسم «ایبنا» با چند تن از شاعران حاضر در مراسم درباره جشنواره شعر فجر و ارزیابی آن گفت‌وگوهایی داشت.

محمدعلی بهمنی، سعید یوسف‌نیا، محمدجواد محبت، افشین یداللهی و غزل تاجبخش شاعرانی بودند که در حاشیه این مراسم گفت‌وگویی با «ایبنا» داشتند.

بهمنی: جشنواره و کسب نمره‌های بالاتر
بهمنی درباره جشنواره شعر فجر به «ایبنا» گفت: جشنواره‌های هنری هیچ‌گاه به خاستگاه حقیقی خود دست نمی‌یابند؛ چراکه همواره در رشد و تعالی اند. اما آن‌چه در جشنواره امسال شاهدیم نشان می‌دهد که تلاش‌های خوبی در این حوزه صورت گرفته است.

وی به حضور برخی از شاعران در جشنواره امسال اشاره و تصریح کرد: به عنوان مثال امسال شاهد حضور منصور اوجی در جشنواره ایم. به عبارت دیگر شاعرانی که پیش‌تر بنا بر هر دلیلی در جشنواره حضور نمی‌یافتند به جشنواره امسال آمده‌اند.

این شاعر در ادامه توضیح داد: این امر نشان می‌دهد که جشنواره شعر فجر توانسته است توجه بسیاری را به خود جلب کند و به حد قابل قبولی برسد. هرچند این مقبولیت همچنان به کسب نمره‌های بالاتری نیاز دارد. امیدوارم روزی جشنواره به مقبولیت از سوی همه شاعران و طیف‌های شعری دست یابد.

وی درباره افزودن بخش «ترانه و سرود» به جشنواره امسال اظهار داشت: بهترین اتفاقی که می‌توانست در جشنواره شعر فجر رخ دهد افزودن بخش «ترانه و سرود» بود. این مساله که از سوی مسوولان به گونه‌های مختلف شعری توجه نشان داده می‌شود، امری مثبت و ستودنی است.

بهمنی افزود: ترانه یکی از پرمخاطب‌ترین گونه‌های شعری است. پیش‌تر این پیشنهاد را درباره جشنواره مطرح کرده بودم و خوشبختانه اجرا شده است. همچنین شاهد بودم که ترانه‌های بسیار خوبی از سوی ترانه‌سرایان به جشنواره ارسال شده است.

وی در پایان یادآور شد: با دقت در این ترانه‌ها و بررسی و ارزیابی آن‌ها می‌توانیم امیدوار باشیم که از ترانه‌های ضعیف که به شیوه‌های غیراصولی به مخاطبان ارائه می‌شوند رهایی یابیم و وضعیت نابسامان ترانه سامان‌دهی شود.

یوسف‌نیا: هر اتفاقی در ساحت شعر مبارک است
یوسف‌نیا از دیگر حاضران در این مراسم بود و در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارزیابی‌اش از پنج دوره برگزاری جشنواره شعر فجر اظهار داشت: جشنواره شعر فجر فی‌النفسه جشنواره‌ای ستایش برانگیز است؛ چراکه هر اتفاقی در ساحت شعر این مرز و بوم رخ دهد اتفاقی مبارک است.

وی با تاکید بر روند تکاملی جشنواره طی پنج دوره برگزاری آن ادامه داد: امسال نسبت به سال‌های پیش نقاط ضعف کم‌رنگ‌تر ونقاط قوت جشنواره پررنگ‌تر شده است. اما پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره به ایده‌آل نهایی‌اش دست یافته، منفی است.

یوسف‌نیا توضیح داد: جشنواره شعر فجر سال‌های آینده را پیش رو دارد و بدیهی است که در هر سال باید بهتر، منسجم‌تر وموفق‌تر از سال گذشته عمل کند. این امر، قانون تکامل است، جشنواره شعر فجر نیز از این قانون مستثنی نیست.

وی در پایان افزود: در مجموع عملکرد جشنواره شعر فجر را نسبت به جشنواره‌های پیشین مثبت ارزیابی می‌کنم. سال‌های پیش پیشنهادی مبنی بر افزایش جایزه این جشنواره مطرح کرده بودم که خوشبختانه این پیشنهاد در جشنواره امسال عملی شد.

محبت: لوح فشرده جشنواره تهیه و توزیع شود
محبت، دیگر شاعر حاضر در این مراسم درباره جشنواره شعر فجر گفت: این جشنواره فرصتی برای دیدار شاعران ایرانی به ویژه نخبگان است. برهمین اساس هر سال از سوی اداره هاي فرهنگ و ارشاد اسلامی شاعران نخبه هر استان معرفی می‌شوند و در جشنواره حضور می‌یابند.

وی از این دیدار و آشنایی شاعران به عنوان یکی از حسن‌های جشنواره یاد و تشریح کرد: شعرهایی که توسط شاعران مختلف ارائه می‌شوند نشان دهنده فضای شعری کشور و تغییرات آن طی سال گذشته اند. هرچند گاهی شاعران بنابر درخواست سایران شعرهای گذشته خود را تکرار می‌کنند اما قضاوت باید روی آثار جدید آن‌ها باشد.

این شاعر در ادامه پیشنهادی را مطرح کرد و توضیح داد: اگر تصمیمی اتخاذ شود تا شاعران تنها سروده‌های جدید خود را ارائه کنند، مسوولان می‌توانند این شعرها را گردآوری و ویرایش کنند تا در نهایت هر سال در قالب کتاب جشنواره و در شمارگان بالا به چاپ برسد. این کار نشان‌دهنده تلاش‌ یک سال گذشته هر شاعر خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین تهیه لوح فشرده‌ای از مراسم افتتاحیه و شعرخوانی شاعران، توزیع این لوح فشرده در سراسر کشور و تبلیغ برای آن سبب می‌شود طیف گسترده‌ای از شاعران در جریان برنامه‌های جشنواره شعر فجر قرار بگیرند. در غیر این صورت جشنواره در همین شعاع محدود برگزار می‌شود.

یداللهی: جای خالی «ترانه» در جشنواره دیده می‌شد
افشین یداللهی، ترانه‌سرا، در حاشیه مراسم افتتاحیه جشنواره شعر فجر به «ایبنا» گفت: ترانه یک ژانر پرمخاطب ادبی است و در این روزگار بسیار فراگیر شده. از سوی دیگر این گونه ادبی مسیر تعالی‌اش را به خوبی طی کرده است.

وی افزود: برهمین اساس افزودن بخش «ترانه و سرود» به جشنواره شعر فجر امری ضروری بود که خوشبختانه صورت گرفت. ژانر ترانه ژانری تاثیرگذار است و جای خالی آن در فضای جشنواره دیده می‌شد. 

این ترانه‌سرا در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که «به دلیل تلفیق موسیقی با ترانه آیا ارزیابی ترانه‌ها به صورت متن خام امری صحیح است یا باید ترانه‌های اجرا شده را بررسی کرد؟» اظهار داشت: هر دو شیوه ارزیابی برای ترانه مناسب است. هرچند که موسیقی می‌تواند اثرگذاری ترانه را بیشتر کند و اجرای ترانه توسط یک موسیقی قوی می‌تواند موفق‌تر و موثرتر باشد اما گاه بررسی متن خام ترانه‌ها نیز جایگاه حقیقی آن‌ها را نشان می‌دهد.

تاجبخش: جشنواره طیف گسترده‌تری را در بربگیرد
غزل تاجبخش، دیگر شاعر حاضر در این مراسم نیز در گفت‌و‌گو با «ایبنا» توضیح داد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی امری مثبت و ضروری است. نوع برگزاری جشنواره‌ نیز نشان می‌دهد که مسوولان برگزاری آن تلاش بسیاری کرده‌اند. اما این نکته که چقدر از نظر کیفیت موفق عمل کرده‌اند، جای بررسی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: امیدوارم جشنواره در هر دوره به سویی پیش رود که طیف‌های گسترده‌تری از شاعران را در برگیرد. شاعران باید آزادنه به بیان اندیشه‌های خود بپردازند. اگر فضا به‌گونه‌ای شود که برای آنان محدودیت‌هایی در پی داشته باشد، دچار ملال می‌شوند.

آیین گشایش پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح امروز (شنبه 7 اسفند) از ساعت 9 و30 دقیقه در تالار شریعت‌زاده کتابخانه ملی برگزار شد. این همایش تا سه‌شنبه (10 اسفند) ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط