چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۰
بدون گل نمي‌‌توانم چيزي بنويسم!

نويسنده كتاب «گلبرگ‌هاي حسيني» كه تاكنون بيش از 30 عنوان كتاب درباره ائمه اطهار(ع) به رشته تحرير در آورده و نام تمامي اين آثار را با پيشوند «گل» آغاز كرده است، گفت: به دليل آن كه گل در نظر عمومي زيباست، بدون عنوان گل نمي‌توانم چيزي بنويسم._

محمد مطهر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) از تمامي آثار خود به ويژه كتاب «گلبرگ‌هاي حسيني» كه به تازگي چاپ پنجم آن را به همراه پاره‌اي از تغييرات از سوي انتشارات نقش انديشه منتشر كرده است، به عنوان مقدمه‌اي براي آغاز مطالعه درباره امامان(ع) و اهل‌بيت پيامبر(ص) ياد كرد.

وي درباره اين اثر توضيح داد: پيش از اين چهار بار اين اثر را از سوي ناشري در قم به چاپ رساندم و به دليل استقبال فراوان مردم، براي بازچاپ پنجم تغييرات جديدي در آن ايجاد كردم و نشر آن را به ناشري در تهران سپردم. از ويژگي‌هاي بارز اين اثر، آوردن نشاني منابع و ماخذي است كه مطالب كتاب از آنها بر آمده‌اند. اين روش مي‌تواند منابع متعددي را براي علاقه‌مندان و پژوهشگران اين حوزه معرفي كند.

نويسنده ديني از اين اثر به عنوان شناخت‌نامه‌اي درباره سومين پيشواي شيعيان ياد كرد كه با بيان خلقت اوليه امام حسين(ع) و قضيه فتروس ملك، علت وجود هفت مرتبه طواف خانه خدا و رسالت يادآوردن را مرور مي‌كند و ارزش مرثيه‌سرا و گريه براي سالار شهيدان را بازمي‌گويد.

وي در پاسخ به اين سوال كه نقطه ارزشمند مضامين اثرش را در كدام بخش كتابش مي‌داند، عنوان كرد: مرحله 128 درباره امام حسين(ع) كه بر اساس سخنان حجت‌الاسلام محسن قرائتي به رشته تحرير درآمده است، خواندني‌ترين بخش اين اثر است. در بازچاپ پنجم با توجه به تغييرات ايجاد شده، ديگر نيازي به بازنويسي و بازنگري مضامين آن نمي‌بينم و تصميم دارم فرصت خود را براي تاليف آثار ديگر بگذارم. 

يكي از ويژگي‌هاي بارز اين كتاب، غلبه مطالب گردآوري شده نسبت به آرا و انديشه‌هاي قلمي نويسنده كتاب‌اند. مطهر در اين زمنيه معتقد است: با اين كار و ارايه نشاني مطالب گوناگون، منابع متعددي را به خوانندگان و علاقه‌مندان اين حوزه معرفي كرده‌ام و اين نوع از نگارش نيز خود نوعي توليد اثر است كه ديگران مي‌توانند از آن الگوگيري كنند. همچنين به دليل استقبال مخاطبان از اين شيوه نگارش، چنين طريقي را انتخاب كردم و علاوه بر سخنان، آيات و روايات مختلف، متون عربي، اشعار و دل‌نوشته‌هاي مرتبط را در اين اثر جاي داده‌ام و در حقيقت، چينش مطالب و تدوين مقدمه را عهده‌دار بوده‌ام.
مطهر با اشاره به اين كه پس از انتشار هريك از آثارش نسخه‌هايي را به كتابخانه‌هاي گوناگون سراسر كشور اعم از كتابخانه ملي اهدا مي‌كند، تصريح كرد:‌ همچنين نسخه‌هايي از اين كتاب‌ها را خودم به رسانه‌ها و خبرگزاري‌هاي مختلف ارسال مي‌كنم تا آنها در مناسبت‌هاي ديني مختلف از اين كتاب‌ها يا مضامين آن بهره‌مند شوند.

وي با اشاره به اين كه تقرير كتاب «گلبرگ‌هاي علوي» را در دست اقدام دارد، گفت: اين كتاب حاوي برداشت‌ها و دست‌يافته‌هاي شخصي‌ام درباره سيره امام علي(ع) است كه به زودي تاليف آن به پايان خواهد رسيد.

نويسنده ديني بهترين آثار خود را «گلبرگ‌هاي حسيني» و «گل علقمه» دانست و دليل آن را نزديك شدن معنوي به امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در مسير تحقيق درباره شخصيت و سيره اين بزرگواران ياد كرد و گفت: از منظر ديگران، نخستين اثرم كه با عنوان «گلواژه‌» چاپ شد و مجموعه اشعاري درباره ائمه اطهار(ع) بود، به ويژه از نظر مداحان و شعرا با استقبال خوبي مواجه شد و بيش از هفت باربه چاپ رسيد.

مطهر در پاسخ به اين سوال كه «چرا نام همه آثار خود را با پيشوند گل آغاز مي‌كند؟» گفت: همه ما خار هستيم و بزرگان مانند گل. اين كه واژه گل نزد عامه مردم زيباست، از اين پيشوند استفاده مي‌كنم و بدون عنوان گل نمي‌توانم چيزي بنويسم. همچنين به اين دليل براي عناوين آثار و موضوعات داخل كتاب از واژگان و موضوعات بسيار ساده استفاده مي‌كنم تا مخاطبان با تورق اثر، ميل به مطالعه يا خريد آن را پيدا كنند.

وي رويكرد اصلي خود را در نگارش كتاب‌هايش شناخت بيشتر اهل‌بيت(ع) و معرفي آثاري دانست كه درباره آنها به رشته تحرير در آمده‌اند و يادآور شد: از اين طريق با ساده نويسي و درك شناخت عامه مخاطبان جامعه به ويژه علاقه‌مندان به اين حوزه مي‌خواهم علاقه‌مندي به مطالعه كتاب و كتابخواني را افزايش دهم.

نويسنده كتاب «گل قصد» افزود: يكي از باورهايي كه نزد مردم ما جا افتاده، پخش غذا به عنوان نذر است، در حالي كه به جز غذاي جسماني مي‌توانيم در مناسبت‌ها گوناگون مذهبي و ملي به اهداي كتاب بپردازيم. همچنين در پايان سخنراني‌ها يا مديحه‌سرايي مداحان اهل بيت(ع) مي‌توانيم نسخه‌اي از كتابي در آن زمينه يا اثر كه براي آن جمع مفيد است را به مخاطبان اهدا كنيم، اما اين موضوع هنوز در جامعه ما جا نيفتاده است.

وي درباره رسالت نويسندگان، ناشران و صاحبان سرمايه در اين زمينه گفت: توليدكنندگان كتاب مانند ناشر و صاحب اثر مي‌توانند بهاي اندكي را براي اثر قايل شوند و سرمايه‌داران نيز با خريد و اهداي اين كتاب‌ها، بستر مطالعاتي بيشتري را در جامعه ايجاد كنند تا اقشار مختلف جامعه دسترسي بيشتري به آراي نويسندگان و توليدات فكري جديد داشته باشند.

محمد مطهر از سال 68 به تدوين كتاب‌هاي دين درباره سيره و شخصيت معصومين(ع) پرداخت و تاكنون موفق شده بيش از 30 اثر با عناويني مانند «گل محمدی؛ حاوی چهل حدیث اخلاقی و چهل شعر با ردیف محمد(ص)»، «گلبرگ‌های رضوی»، «گلبرگ‌های حسینی»، «گل ماه، چهل حدیث روزه»، «گل قصد: حاوی چهل حدیث پیرامون سفر حج و زیارت مدینه»، «گل سرخ: حاوی چهل حدیث اخلاقی از حضرت سیدالشهدا(ع) به انضمام زیارت عاشورای منظوم»، «گل یاس، حاوی چهل حدیث منظوم و چهل شعر در توصیف بی بی دو عالم حضرت زهرا علیهاالسلام» و «گل یاد: حاوی چهل حدیث پیرامون نماز» را به رشته تحرير درآورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط