شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۵
رمز موفقيت در همه كارها

چاپ نخست كتاب «عالي‌همتان (كار و همت در سخن و سيره انديشمندان و عارفان مسلمان)» نوشته سيدعباس موسوي مطلق و تهيه شده توسط مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما، از سوي همين مركز منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بررسي دو عنصر حياتي همت و كار مضاعف در سخن و سيره انديشمندان مسلمان سبب مي‌شود اهميت و ضرورت اين موضوع براي نسل امروز جامعه تبيين و در راه الگوسازي براي اين نسل قدم بزرگي برداشته شود.
 
نويسنده اين اثر كوشيده است در مجال اندكي اين مهم را تحقق بخشد و توشه‌اي براي برنامه‌سازان ملي فراهم آورد.

مقام معظم رهبري با ناميدن سال 1389 به عنوان سال همت و كار مضاعف، يك بار ديگر نگاه نسل حاضر را به عناصر حياتي در شكل‌گيري و برپايي تمدن اسلامي جلب كردند؛ عناصري كه هر وقت به كمال خود نزديك شده‌اند، تحولات شگرفي را در دنياي اسلام رقم زده‌اند.

عصر كنوني را عصر شتاب تاريخ خوانده‌اند؛ زيرا سرعت تحولات اقتصادي ـ اجتماعي، بر اثر انقلاب دانايي، به بي‌سابقه‌ترين سطح خود در طول تاريخ بشر رسيده است. براي اين مساله، شواهد بي‌شماري مي‌توان مطرح كرد ولي روشن‌ترين آنها توجه به اين نكته است كه نخستين اختراع بشر بر اساس شواهد 4000 سال پيش از ميلاد مسيح بوده و دومين اختراع، 2500 سال بعد؛ يعني 1500 سال پيش از ميلاد، فاصله 2500 ساله ميان دو اختراع پياپي در دو دهه گذشته، به يك ثانيه رسيده است. به بيان ديگر و در حال حاضر، در هر يك ثانيه حداقل يك اختراع مهم رخ مي‌دهد.

بديهي است كه هم‌گامي با اين تغييرات پرسرعت، امري خطير و سرنوشت‌ساز است؛ به گونه‌اي كه در برخي از متون جديد مرتبط با دانش توسعه، كل مساله توسعه، انعطاف‌پذيري كافي نظام‌هاي اقتصادي ـ اجتماعي براي رويارويي به موقع و كارآمد با اين تغييرات، تعريف شده است. در شرايط كنوني، مساله زمان‌آگاهي و درك درست و به موقع اقتضائات زمانه به اين اعتبار، مهمترين چالش براي انديشه‌ورزي و برنامه‌ريزي توسعه است.

بلندهمتي و نقش محوري آن در شكل‌گيري سرمايه اجتماعي، از ديرباز به عنوان عنصر جريان‌ساز و سرنوشت‌آفرين جوامع مطرح بوده است. اما در كشور ما، به دليل غفلت از منزلت اين نكته كليدي، در موج‌هاي اول و دوم انقلاب صنعتي، نظام تصميم‌گيري و تخصيص منابع ملي، حتي در زمان‌هايي كه آهنگ تغييرات بسيار كندتر از شرايط كنوني بوده، كارنامه‌اي پذيرفتني و اميدواركننده نداشته است. در حالي كه اكنون، در پي انقلاب دانايي، سهم انسان‌ها و همت بلند انساني در آفرينش ارزش افزوده جديد، به بالاترين سطخ خود در طول تاريخ بشر رسيده و نقش انسان‌ها و گرايش‌هاي ارزش‌محور انساني در همه امور اجتماعي، متغيري ابرتعيين كننده است.

در منابع ديني ما مسلمانان ـ‌قرآن كريم و روايات اهل‌بيت(ع)‌ـ به نقش محوري بلندهمتي، توجه شاياني شده است. اين سخن كه ارزش آدمي به همت اوست، نقش ارزش‌آفرين همت را در رشد مادي و معنوي انسان، نشان مي‌دهد. همچنين منبع فضايل و ارزش‌هاي اخلاقي و انساني نظير بردباري و وقار، كرم و سخاوت، كردار زيبا، علت اندوه‌ها، غيرت و شجاعت و عزت، و طمع نداشتن، بلندهمتي معرفي شده است.

افزودن بر اين رهنمودها كه مستند به روايات اهل‌بيت(ع) است، اثر خودشكوفايي، خودساماني و خودانگيختگي بلندهمتي در زندگي عارفان و بزرگان انديشه و اخلاق، آينه ديگري است كه مي‌توان شرايط امروز جامعه را از نظر فردي و اجتماعي با آن سنجيد. تجربه‌هاي موفق و جلوه‌هاي حيات طيبه عالمان و عارفان رباني، الگوهايي براي تبيين مفهوم بلندهمتي در جامعه هستند.

آنچه در اين اثر به آنها پرداخته شده، شامل اين مباحث است:
الف) بيان روايات در باب همت به صورت فهرست توضيح يا شرح
ب) كار و همت در كلام دانشمندان و عارفان رباني؛
ج) كار و همت در سيره اين بزرگواران؛ اين بخش، اگر قرار به بيان مي‌بود، مثنوي هفتاد من كاغذ مي‌شد، ولي جهت اختصار، به بيان نمونه‌هايي بسنده شده است.

كتاب حاضر در چهار فصل، كار و همت مضاعف را در سخن و سيره بزرگان بررسي كرده است. همت در احاديث، همت و كار مضاعف در سخن انديشمندان و عارفان مسلمان، همت و كار مضاعف در عمل بزرگان دين و دانش، و ارتقاء سطح همت ملي و رسالت رسانه و مديران آن، عناوين فصول چهارگانه اين اثرند.

چاپ نخست كتاب «عالي‌همتان (كار و همت در سخن و سيره انديشمندان و عارفان مسلمان)» در شمارگان 2000 نسخه، 80 صفحه و بهاي 13000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط