یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۰
زنان داستان‌نويس، نگاه لطيفي به جنگ دارند

زهرا زواريان، در نشست نقد كتاب "مرد يخي" گفت: نگاه لطيف به پديده خشن جنگ و به‌كارگيري زمان و مكان محدود، از جمله نشانه‌هاي داستان‌هاي زنانه جنگ در ايرانند. مواجهه يك زن نويسنده، با مثلث "مرگ"، "عشق"‌ و "زندگي"، خاص است؛چون مرگ هم با پس زمينه زندگي توصيف مي‌شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) نشست نقد و بررسي مجموعه داستان "مرد يخي" نوشته شيرين اسحاقي، عصر امروز (6 تير 89) با حضور نويسنده اثر، زهرا زواريان به عنوان منتقد و‌ احسان عباسلو،‌ مدير سراي اهل قلم، در اين سرا برگزار شد.

احسان عباسلو در آغاز اين نشست، با اشاره به كسب جايزه ادبي يوسف توسط شيرين اسحاقي، اظهار داشت: مجموعه داستان "مرد يخي"، با محوريت جنگ نوشته شده و تبعات و آثار منفي آن را با نگاه زنانه، مطرح كرده است.

سپس شيرين اسحاقي،‌ با تشريح سير نگارش اين مجموعه داستان، گفت: اين آثار در طول 3 سال نوشته شدند و در نهايت، به پيشنهاد انتشارات اميركبير به چاپ رسيدند.

زهرا زواريان، داستان‌نويس و منتقد نيز درباره كتاب "مرد يخي"، تاكيد كرد: اسحاقي، ترفندهايي در هنر داستان‌نويسي خود به كار برده و شخصيت‌ها و فضاهايي را احيا كرده كه جاي تقدير دارد.

وي با طرح اين سوال كه فهم ما از متون مربوط به جنگ چگونه است؟افزود: اگر به اين سوال پاسخ دهيم، قطعا"‌ راه برقراري ارتباط با مخاطب ادبيات جنگ را پيدا خواهيم كرد.

نويسنده كتاب "مستانه"، انتخاب سوژه‌‌ داستان‌هاي مندرج در كتاب "مرد يخي" را جسورانه دانست و خاطرنشان كرد: انتخاب موضوع‌هايي مانند كشته شدن يك زن توسط همسرش به خاطر اسارت در دست عراقي‌ها يا مرگ يك رزمنده ايراني به دست پدر عراقي‌اش، بسيار جسورانه‌اند.

زواريان، اضافه كرد: همچنين مواجهه يك زن نويسنده، با مثلث "مرگ"، "عشق"‌ و "زندگي"، يك مواجهه خاص است. چون حتي مرگ هم با پس زمينه زندگي توصيف مي‌شود. نگاه اسحاقي به مرگ در اين داستان‌ها زيباست و از زاويه زندگي، به مرگ نگاه مي‌كند.

وي مجموعه داستان "مرد يخي" را به دور از شعارزدگي خواند و اظهار داشت: شخصيت‌پردازي قوي اين اثر و دوري از تيپ شدن آن‌ها، يكي ديگر از نقاط قوت داستان‌هاي شيرين اسحاقي‌ است.

اين منتقد ادبي در ادامه، با اشاره به تحقيقي كه بر داستان‌هاي زنانه جنگ در مطبوعات دهه 60 انجام داده، يادآور شد: زنان داستان‌هاي كتاب "مرد يخي"، بر خلاف زنان داستان‌هاي جنگي دهه 60، احساسات لجام گسيخته از خود نشان نمي‌دهند و ما شاهد بي‌تابي‌هاي عجيب زنان در مواقع سختي و مصيبت نيستيم. اين عامل، باعث برقراري ارتباط منطقي مخاطب با شخصيت‌هاي داستان مي‌شود.

خالق كتاب "او آسماني بود"، با اشاره به فراز و نشيب كيفي داستان‌هاي كتاب "مرد يخي" تاكيد كرد: با توجه به اين‌كه اين اثر، نخستين كتاب شيريني اسحاقي است، اگر از اين تفاوت سطح‌ها چشم‌پوشي كنيم، كتاب "مرد يخي"، اثر قابل قبولي خواهد بود.

زهرا زواريان، با تاكيد بر لزوم تقويت نثر داستان‌ها، توصيفات زيبا، بيان غيرمستقيم عواطف و احساسات را از ديگر نقاط قوت داستان‌هاي شيرين اسحاقي دانست و به نشانه‌شناسي داستان‌هاي زنانه جنگ پرداخت و گفت: نگاه لطيف زنانه به پديده خشن جنگ و به‌كارگيري زمان و مكان محدود، از جمله ويژگي‌هاي نشانه‌شناسي داستان‌هاي زنانه جنگ‌اند كه در داستان‌هاي شيرين اسحاقي هم ديده مي‌شوند.

انتشارات اميركبير در قالب مجموعه‌اي با عنوان "روايتي ديگر"، 53 عنوان مجموعه فيلمنامه، نمايشنامه و داستان‌ دفاع مقدس منتشر كرده است كه كتاب "مرد يخي" نيز در اين مجموعه قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها