چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۹
پرشس؛ تلخي سياهي در قلب نيويورك

فيلم «گران‌بها» يا «پرشس» اثر «لي دانيلز» در حالي از شانس‌هاي اصلي كسب اسكار سال ۲۰۱۰ به شمار مي‌آيد كه بر اساس رماني پرفروش با عنوان «فشار» ساخته شده كه آن رمان نيز ريشه در واقعيت‌هاي زندگي تلخ سياهان در آمريكا دارد./

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا)، فیلم «گران‌بها» بر اساس رمان «فشار» اثر «سفایر» نویسنده ۵۹ ساله آمریكایی نوشته شده و «لی دنیلز»، كارگردانی آن را بر عهده داشته است.

داستان این فیلم درباره دختر سنگین‌وزن سیاه‌چرده‌ای است كه بر اثر مشكلات زیاد زندگی، ‌فشارهای روانی زیادی را تحمل كرده و با توجه به فروپاشی كانون خانواده‌اش در جامعه‌ای كه برای انسانیت گویا جایگاهی قایل نیست،‌ دست وپا می‌زند تا شاید بتواند با بهانه‌هایی چون تولد كودك دومش و حضور در دبیرستانی خاص، از این فشارها بكاهد، اما ابتلای وی به بیماری ایدز، آینده وی را به بن بستی تبدیل كرده و ...

این فیلم در جوایز اسكار در شش رشته اصلی از جمله بهترین فیلم، فیلم‌نامه، ‌كارگردانی و تدوین نامزد دریافت جایزه است و تاكنون موفق به دریافت ۵۳ جایزه سینمایی شده است.

كتاب
رمان «فشار» برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. نویسنده این اثر، ‌«سفایر»، یك دورگه آمریكایی - آفریقایی است كه با الهام از داستان زندگی «كلاریس جوناس» یا همان «پرشس»، تصویری تلخ و سیاه از زندگی یك دختر ۱۶ ساله آمریكایی را در محله سیاهان نیویورك در رمانش روایت می‌كند.

در این فیلم، زندگی در فقر، اعتیاد و آلودگی ناشی از سیطره مدرنیسم سرمایه‌مدار در دنیای امروز نمایش داده شده كه انسانیت و اخلاق‌گرایی را در برابر فشارهای سنگین زندگی بر بشر قرار می‌دهد و اعمال او را هم‌پای حیوانات وحشی تنزل می‌دهد.

رمان توانست در همان سال با استقبال مخاطبان رو به رو شده و جوایز زیادی را كسب كند. در واقع به استناد گفته‌ یكی از منتقدان، این رمان تصویری منكوب و گمشده از جوانی در آمریكا را با جسارت هر چه تمام‌تر تصویر می‌كند.

از جمله جوایزی كه این كتاب توانسته به آن‌ها دست یابد، باید به جایزه انجمن ادبیات سیاهان آمریكا، جایزه كتاب ماندگار بریتانیا، جایزه اولین رمان یك نویسنده در آمریكا و ... اشاره كرد.

نویسنده
سفایر، نویسنده ۵۹ ساله آمریكایی - آفریقایی علاوه بر نگارش رمان فعالیت‌های دیگری از جمله فعالیت‌های اجتماعی و آموزش خواندن و نوشتن را انجام می‌دهد. وی فرزندی از یك خانواده بود كه پدر آن بازنشسته ارتش بود و بنابراین از نظر مالی نیز وضعیت خوبی نداشت.

وی از سال ۱۹۷۷ در شعر غوطه‌ور شد و در نهایت در حالی‌كه در سال ۱۹۹۵ تنها ۱۰۰ صفحه از تنها رمانش، «فشار» را به ناشر ارائه كرد، توانست آن را منتشر كند. ناشر نیز به وی پیشنهادی ۵۰۰ هزار دلاری برای اتمام این رمان داد. این رمان تنها رمانی است كه از این نویسنده منتشر شده است.

وی پیش از این سه كتاب نیز در حوزه شعر نوشته است كه از جمله آن‌ها باید به «رویاهای آمریكای» اشاره كرد كه آن اثر نیز رویكردی انتقادی نسبت به مشكلات سیاهان در جامعه آمریكا دارد.

وی در گفت وگو با یكی از رسانه‌ها گفته است: وقتی فروش این كتاب را در یكی از ایستگاه‌های كتاب‌فروشی دیدم، متوجه شدم كه دیگر متعلق به دنیای مجله‌های هنری ارزان قیمت و زندگی بی‌خانمان‌هایی كه از میان آنها آمده‌ام، نیستم.

این رمان زندگی سفایر را به شدت تحت تاثیرقرار داد و توانست پول زیادی را نیز برای خلق این اثر به حساب جاری‌اش واریز كند؛ و این‌چنین بود كه سفایر دیگر سیاهی فقیر نبود كه زندگی شخصیت اصلی داستانش را بر اساس آن تصویر كرده بود و شاید این‌گونه شد كه وی دیگر خلاقیت را از دست داد و تاكنون نتوانسته تا بار دیگر رمان تازه‌ای را بنویسد.

فیلم
اقتباس از داستان «فشار» را «لی دانیلز» بر عهده گرفت و «جفری فلچر» از فیلم‌نامه‌نویسان هالیوودی نیز فیلمنامه را بر اساس این رمان به رشته تحریر درآورد.

بازیگر اصلی این فیلم «گابوری سیبیده»، ایفاگر شخصیت «پرشس» بود كه این كار را به عنوان نخستین تجربه بازیگری‌اش انتخاب كرد تا بلافاصله قرارداد بازی در یك سریال و یك فیلم دیگر نصیبش شود.

همچنین باید به انتخاب «ماریا كری» اشاره كرد كه برای جلب هر چه بیشتر مشتریان هوادار وی برای كشاندن به سینما بود. این انتخاب در شرایطی غیرحرفه‌ای رخ داد، چون پیش از این قرار بود «هلن میرن» ایفاگر نقش خانم وایس یا همان معلم فداكار این اثر باشد كه به انتخاب كارگردان این موضوع منتفی شد.

دنیلز پیش از این تجربه ساخت اثری چون «مشت‌زن سایه‌ها» را در كارنامه خود دارد كه این اثر اساسا نه مورد توجه علاقه‌مندان سینما قرار گرفت و نه توانست منتقدان را شیفته كند.

این فیلم در ابتدا قرار بود با عنوان «فشار: رمانی از سفایر» ساخته شود كه به پیشنهاد نویسنده اصلی كتاب برای عدم تشابه نام این فیلم با فیلم اكشن دیگری كه با همین اسم در سال ۲۰۰۹ ساخته شده بود، به «گران‌بها» كه ترجمه نام شخصیت اصلی این فیلم (پرشس) است، تغییر یافت.

این فیلم تنها اثری است كه در عنوان آن به اقتباس از روی یك رمان به صراحت تاكید شده است. ساخت فیلم از سوی دنیلز به شكل مستقل انجام شد و فیلمبرداری آن تنها ۵ هفته زمان برد.

بیش از ۴۰۰ نفر برای بازی در نقش اصلی این فیلم داوطلب بودند كه در نهایت «گابوری سیبیده»، برای بازی در این نقش انتخاب شد. 

نكته دیگر این‌كه تمام بازیگران این فیلم، رمان اصلی را قبل از آغاز فیلمبرداری مطالعه كرده بودند تا با داستان به شكل بهتری آشنا شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط