دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
کردستان سرشار از سوژه های خاص/ مشکل بزرگ کمبود اسناد

مراسم رونمایی از ۵ عنوان کتاب روایتگری شمال غرب- کردستان در خصوص شهرهای سقز، پاوه، مریوان، سنندج و بانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از ۵ عنوان کتاب روایتگری شمال غرب- کردستان کتاب‌های «پاوه ایستاده در حصار» اثر آیت معروفی، «بانه جاده زیر دید» آیت معروفی، «سقز نبرد در باران» مجید صافی، «مریوان نزدیکتر از برادر» مجید صالحی «سنندج دلیران در دژ» اثر حامد قدیری برگزار شد.

شعبانی فرمانده سپاه کردستان در این مراسم اظهار کرد: در سپاه بیت المقدس و حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان از آثار دفاع مقدس که چاپ و منتشر می‌شود حمایت می‌کند. این کتاب‌ها فداکاری و ایثارگری‌ها را به نحو احسن به تصویر کشیده و فداکاری را به خوبی روایت کرده است. باید همه نهادهای فرهنگی با این شرایط از نویسندگان حوزه دفاع مقدس حمایت کنند.


وی افزود: ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه ادبیات دفاع مقدس در کردستان وجود دارد. متاسفانه در ادبیات دفاع مقدس همه نگاه ها به جنوب و جنوب غرب است، در حالی که اتفاقات غرب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. وحدت شیعه و سنی و حضور فرماندهان مهم ظرفیت‌های ارزشمندی است که در کردستان وجود دارد. باید آثار هنری در این باره تولید شود و در اختیار جوانان قرار دهد.


فرمانده سپاه کردستان ادامه داد: در کردستان گروه‌های معاند علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی حرکت می‌کنند و می‌خواهند جوانان کرد را از بدنه نظام جمهوری اسلامی ایران جدا کنند و در این باره تولیدات متعددی داشته‌اند. ما کتاب‌های مختلفی برای جوانان در مقابل این تولیدات نوشته‌ایم. در کردستان خانواده‌ای داریم که شش شهید را تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است. ظرفیت‌های گسترده‌ای در کردستان وجود دارد.


شعبانی اضافه کرد: سپاه بیت المقدس نهضت ثبت اسناد و خاطرات دفاع مقدس را از چندین سال پیش آغاز کرده است و در کوره اسناد این حوزه آرشیو بسیار خوبی وجود دارد و کتاب‌ها و آثار ساخته شده برگرفته از آرشیو سپاه بیت المقدس است و پیگیری می‌کنیم که آرشیوها به فعالان این حوزه بدهیم تا بهتر بتوانیم دفاع مقدس در کردستان را معرفی کنیم.

همچنین سردار آزادی در این مراسم گفت: این مجموعه حدود ۱۰ سال طول کشیده است و ما تلاش کردیم کار سرعت بگیرد و در حوزه چاپ و نشر و هماهنگی‌ها با وزارت فرهنگ و ارشاد و تامین منابع برای تایید امور لازم انجام شود. ما هنوز هم آمادگی داریم در ادامه این پروژه کمک‌های لازم را انجام دهیم.


وی افزود: رهبر معظم انقلاب روی تدوین شناسنامه انقلابی و دفاع مقدسی شهرها تاکید دارند زیرا به شهرها هویت می‌دهد، در حالی که دشمن می‌خواهد هویت و تاریخ پرافتخار دفاع مقدس را از ما بگیرد و چنین اتفاقاتی می‌تواند هویت بخش باشد که در این مجموعه رقم خورده است.


سردار آزادی اضافه کرد: این زمینه ایجاد شده که بار دیگر شناسنامه انقلابی و دفاع مقدسی کردستان نوشته شود که جزء به جزء و مستند روایت می‌کند تا تاریخ دچار تحریف نشود و امیدواریم سپاه استان همچون گذشته به آن توجه کند و پویش‌های کتابخوانی در این حوزه ایجاد شود.


همچنین سعید زاهدی دبیر مجموعه کتاب‌های روایتگری شمال غرب- غرب انتشارات فاتحان نیز در این مراسم گفت: حساسیت در این حوزه خیلی بالا بود و تا لحظه آخر کتاب رد می‌شد زیرا روایت قبلی به صورت مکتوب وجود ندارد و بسیار از وقایع اولین بار بود که روایت می‌شد. ما بعضاً در برخی کتاب‌ها در یک صفحه ۲۰ ارجاع داشتیم.

وی افزود: ما از دی‌ماه ۵۷ که گروه‌های سیاسی آغاز به کار می‌کند حوادث را روایت می‌کنیم که باید از روزنامه‌ها روایت‌ها را استخراج کنیم که در آن دوره جنگ روزنامه‌ها با افکار و نگاه‌های مختلف بود و ما باید بین آنها روایت‌ها را می‌آوردیم.


زاهدی در خصوص دسترسی به منابع ادامه داد: طبیعی است که سند به راحتی منتشر نمی‌شود و خوشبختانه ما به کمک ارتش و سپاه دسترسی خوبی به منابع داشتیم. البته هیچوقت نتوانستیم سندهای کمیته و ژاندارمری را پیدا کنیم که نقش مهمی در سال اول جنگ داشتند. با وجود اینکه می‌دانستیم برخی از سندها وجود دارد اما نمی‌دادند.

زاهدی اضافه کرد: آثار حاضر جامع نیست و بر اساس اسناد حاضر در ارتش و سپاه است و ما بسیاری از اسناد را نداشتیم. پروژه حدود دو سال رها شد و با حضور سردار آزادی سه جلد اخیر در حدود سه ماه به چاپ رسید.


همچنین زارعی کوشا، استاندار کردستان در این مراسم اظهار کرد: این نوع اقدامات که در حوزه فرهنگی کار می‌شود هدایتی است که ۱۵ سال پیش رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشتند که بستر خوبی در کردستان وجود دارد و امروز اقدامات ما در مقابل دشمن بر اساس همین غنای فرهنگی شکل گرفته و امیدواریم این مسیر با قدرت بیشتری ادامه داشته باشد.


وی افزود: اردیبهشت برای سنندج ماه مبارکی است در اردیبهشت سنندج از دست دشمنان آزاد شد و سالروز سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب به کردستان نیز است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها