چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
ارائه کتاب‌های انتشارات نگارستان اندیشه در نمایشگاه کتاب/ عرضه دو اثر مهم در تاریخ بخارا

انتشارات نگارستان اندیشه، در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، چهل و پنج اثر تازه منتشر کرده است. «تاریخ بخارای صغیر»، «تاریخ بخارا»، «حضور و بازیگری در امر سیاسی» و «امر ملی و تمامیت ارضی» از کتاب‌های مهم این ناشر در زمنیه تاریخ ایران و علوم سیاسی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، صادق حیدری‌نیا، مدیر انتشارت نگارستان اندیشه گفت: امسال با ۲۴۰ عنوان کتاب در سی‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرده‌ایم. ۴۵ اثر تازه منتشر کرده است. بیست و هفت کتاب نیز تجدیدچاپ شده است.

از کتاب‌های تازه و مهم این انتشارات می‌توان به این آثار اشاره کرد: کتاب «تاریخ بخارای صغیر» به تصحیح حسن شجاعی مهر. این‌کتاب چهارمین عنوان از مجموعه «آسیای صغیر و تمدن ایرانی اسلامی» است که این ناشر چاپ می‌کند. این اثر مشتمل بر سه رساله در تاریخ کاشغر و یارکند است. این‌ناحیه در متون تاریخی همواره «بخارای صغیر» نامیده شده است. رساله اول، «تاریخ کاشغر» اثر محمد عاطف بیگ از مستوفیان توپخانه عثمانی است که حدود سال ۱۸۸۵ میلادی به زبان ترکی عثمانی نوشته شده است. کتاب پیش‌رو دربرگیرنده تاریخ کاشغر در سده‌های هجدهم و نوزدهم میلادی همراه با مطالبی درباره مردم‌شناسی و معادن و جغرافیای کاشغر است.

دومین اثر، کتاب «کاشغریه» تألیف الکسی نیکولایویچ کوروپاتکین ژنرال خبره نظامی روس است که وزیر جنگ روسیه شد. این‌کتاب از مهم‌ترین منابع معاصر درباره کاشغر است. آخرین بخش این اثر کتاب «یارکند» شامل خلاصه گزارش مأموریت نخست داگلاس فورسیت دیپلمات انگلیسی به یارکند در سال ۱۸۷۰ میلادی است. کتاب «تاریخ بخارا» از دیگر عناوین این مجموعه است مشتمل بر سه کتاب از احمد دانش، عبدالعظیم سامی و صدرالدین عینی.

کتاب «حضور و بازیگری در امر سیاسی» نوشته دکتر فرهنگ رجایی، پژوهشگر علوم سیاسی و مترجم است. طبق نوشته‌ی نویسنده این کتاب کوششی است تا منطق درونی سازوکار عملی و پیامد انسان‌ورزی را که حضور و بازیگری در امر سیاسی است و تجربه نهایی آنکه مدنیت و تمدن است، بررسی کند. پرسش دوم به مفروضات اصلی کتاب مربوط می‌شود که دو دسته هستند؛ دسته اول نظری هستند و تلاشی است برای درک منطق تمدن‌سازی. بخش دوم درباره هر کدام از تمدن‌ها است. مفروض اول است که حکمت وجودی آدمی بر زمین فقط و فقط انسان‌ورزی است. انسان‌ها از سویی فطرت حیوانی دارند و از سوی دیگر توانش انسان‌ورزی به آن‌ها داده شده است. در ادیان ابراهیمی خداوند نفس خود را به انسان قرض داد و در دیدگاه غیردینی نیز انسان صاحب حق است و این خود نیز نوعی ایمان است.

کتاب «امر ملی و تمامیت ارضی» نوشته حسین سیف‌الدینی از تازه‌ترین کتاب‌های این انتشارات است. این کتاب تلاش دارد تا در چهار فصل با تکیه بر مفهوم واقعیت موثر به بررسی مسائل مهمی در زمنیه دولت و کشورداری بپردازد. نویسنده امر ملی را به عنوان مفهومی «سیاسی» برونداد تداوم طبیعی امر ایرانی به عنوان مفهومی «تاریخی» می‌داند. موضوعات این کتاب برای دانشجویان و پژوهشگران تاریخ و علوم سیاسی قابل توجه است.

انتشارات نگارستان اندیشه از ناشران مهم و شاخص در حوزه تاریخ شفاهی ورزش نیز هست و آثار متعددی در این زمنیه منتشر کرده است؛ از آن‌ها می‌توان به «معمار سر طلایی؛ گفن‌وگو با حسین کلانی» و «دروزاه‌بان شاعر؛ گفت‌وگو با فرامرز ظلی»، «خادم کشتی ایران؛ گفت‌وگو با سیدمحمد خادم حقیقت»، «شکارچی طلا؛ گفت‌وگو با عبدالله موحد» و… اشاره کرد.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها