شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
استان گلستان با دست پُر به هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار آمد

گلستان- هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار در حالی در پایان اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود که سهم استان گلستان در این رویداد ۴ اثر به قلم نویسندگان و هنرمندان بومی‌اش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری مهدی کرم الهی از ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت‌ماه امسال در گلستان برگزار می‌شود و با اعلام دبیرخانه این رویداد ۱۸ اثر شامل هشت اثر صحنه‌ای و ۱۰ اثر خیابانی به مرحله نهایی هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار راه پیدا کردند.

استان گلستان نیز به هنر و قلم نویسندگان بومی‌اش با ۲ اثر در بخش صحنه‌ای (کیلومتر ۹۴۴ و هوران) و ۲ اثر در بخش خیابانی (دور و دورتر و فوتبال) در این دوره از جشنواره حضور دارد و هنرمندانش در آستانه جشنواره سخت در تلاشند تا بار دیگر توان و هنر خود را در رویدادی ملی به نمایش بگذارند.

در این جشنواره، نمایش صحنه‌ای «هوران» که به قلم ابوالقاسم مهدوی و فاطمه سادات موسوی به نگارش درآمده و کارگردانی آن را پویان سهرابی از هنرمندان جوان و خوش آتیه بر عهده دارد.

پویان سهرابی درباره متن نمایشنامه به خبرنگار خبرگزاری ایبنا، گفت: قصه دو غسال بانو در بحبوحه جنگ و در غسالخانه‌ای واقع در کردستان را روایت می‌کند که با قطع شدن آب و برق دچار چالش‌هایی می‌شوند که در ادامه با حضور دختری نوجوان فصل جدیدی در این درام ایجاد می‌شود.

در این بخش نمایش «کیلومتر ۹۴۴» نیز به قلم ابوالقاسم مهدوی و کارگردانی محمدرضا مولودی از چهره‌های پرکار و کهنه‌کار حضور دارد.

ابوالقاسم مهدوی که این اثرش در کنار نمایشنامه «تا آخر خط» تا به امروز از سوی انتشارات نورالشهدا روانه بازار نشر شده است، درباره «کیلومتر ۹۴۴» به خبرنگار ایبنا، گفت: کیلومتر ۹۴۴ درباره دختری به نام سایه است که به همراه نامزدش در حال تمرین نمایش ژاندارک بوده تا اینکه با دست نوشته‌های یک افسر بعثی عراقی که در حوالی خرمشهر پیدا شده مواجه می‌شوند و متن ژاندارک را کنار می‌گذارند و تولید درام جدیدی را پیش می‌گیرند.

همچنین نمایش خیابانی «فوتبال» به قلم و کارگردانی محمد نقابی از هنرمندان پرتلاش استان گلستان نیز درباره بمباران زمین فوتبال چوار در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۶۵ توسط جنگنده‌های نیروی هوایی بعثی عراق است.

نقابی درباره بن‌مایه نمایش‌نامه فوتبال گفت: قصه آن از آنجایی می‌آید که در آن تاریخ، میان ۲تیم منتخب چوار و جوانان استان ایلام مسابقه فوتبالی در حال برگزاری بود که پس از گذشت ۱۰ دقیقه از نیمه دوم به ناگاه هواپیماهای عراق از راه رسیدند و زمین فوتبال را با همه بازیکنان و تماشاگرانش بمباران کردند. در این حادثه ۱۰ بازیکن، ۳ کودک، یک داور و یک تماشاگر شهید شدند و ۶ نفر هم زخمی شدند.

حمیدرضا میرزایی زاده که دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است و تاکنون از وی کتاب‌هایی در حوزه شعر، داستان و نمایشنامه با عناوینی چون از کدامین سمت می‌آیی، جاده‌های آسمان، جاده‌ای تا پوتین‌های من، آسمانی‌ها، پلک بزن و شش پنجره مایل به همیشه، رازهای مگوی و خواب هفتم روانه بازار نشر شده است در این دوره از جشنواره با نمایش خیابانی «دور و دورتر» در مقام نویسنده و کارگردان حضور دارد.

حمیدرضا میرزایی زاده درباره اثر تازه‌اش که در جشنواره حضور دارد، گفت: نعمان «باخشی» ترکمن با دو تار خود برای همرزم شهیدش جاوید می‌نوازد و می‌خواند و گویی اشعار مختومقلی فراغی با او پیوندی ناگسستنی دارد و در خاطر جان او می نشیند. تا اینکه او شبی خواب مادر و همسر جاوید را می‌بیند که به او ماموریتی می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها