یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
سعدی در هر سه محور شعر، برتر است

کرمان- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کرمان گفت: سعدی در هر سه محور شعر، برتر است که این محورها شامل محور افقی، محور عمودی و صور خیال هستند که در هر سه محور تکنیک شعر عالی و بهترین در نوع خود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، محمد حجت شامگاه شنبه در دوازدهمین همایش شعر «حضرت دوست» به مناسبت روز بزرگداشت سعدی و روز نثر فارسی در تالار فرهنگ و هنر اظهار داشت: سعدی ویژگی‌های منحصر بفرد زیادی دارد که شعرش را از بقیه شاعران متمایز می‌کند.

وی با اشاره به فصاحت سخن سعدی تصریح کرد: سعدی علاوه بر شیوایی بی نظیری و جذابیت موضوع، شعرهایش را به نوعی جذاب و نمکین کرده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: سعدی در هر سه محور شعر برتر است که این محورها شامل محور افقی، محور عمودی و صور خیال اند. به گفته وی در هر سه محور تکنیک شعر عالی و بهترین است.
وی با بیان اینکه سعدی هم در گلستان هم در بوستان شاهکار داشته است، خاطرنشان کرد: سعدی در آثارش سه نوع حکایت بیان کرده است، یک حکایت‌هایی که به چشم خود دیده، دوم حکایت هایی که از فردی شنیده که برایش اتفاق افتاده است و سوم حکایت‌هایی که نه دیده و نه شنیده است بلکه زاییده طبع بلند اوست.
این استاد تصریح کرد: برخی‌ها تلاش می‌کنند سعدی را در وادی خاص ببرند از سعدی یک نابغه عارف بسازند، دلیلشان هم این است که سعدی شعر عارفانه گفته است.
وی در پایان گفت: آثار سعدی در بین جوانان ما غریب اند، کاش به جای آنکه فرزندانمان را به خواندن کتاب‌های غربی و ترجمه تشویق کنیم ابتدا از آنها بخواهیم تا گلستان و بوستان بخوانند و از حکایت‌های آموزنده این آثار ارزشمند درس بگیرند.

سعدی در هر سه محور شعر برتر است

همچنین در ادامه مراسم دبیر انجمن شعر قلم کرمان نیز ضمن بزرگداشت سعدی از تلاش‌های پری گنجعلیخانی در راستای گسترش فرهنگ ادب در کرمان قدردانی کرد و او را مهربانوی شهر کرمان خواند.

منوچهر افضلی یادداشتی بر مقدمه مجموعه شعر «سحر را در نگاهم بریز» نوشته بود که در این مراسم قرائت شد.

در این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان حضور داشت که با حضور در جایگاه از ایراد سخنرانی امتناع کرد و گفت: اینجا هستم تا از حضور اساتید فرهنگ و ادب استفاده کنم.

پری گنجعلیخانی خالق مجموعه شعر «سحر را در نگاهم بریز» گفت: بار دیگر جرات کردم سروده‌هایم را طبق اخلاص تقدیم نگاه مهربانتان کنم، امید که این مجموعه از دل برآمده بر دل هایتان بنشیند.
احمد اسد الهی متخلص به شعله کرمانی، فاطمه لشکری متخلص به راحیل کرمانی، اکرم توکلی، سعید زینلی، عباس مولایی و دیگر شاعران کرمانی در این محفل ادبی اشعار خود را خواندند.
در ادامه گروه موسیقی سنتی «افتو» با هم نوازی، هم خوانی و رقص محلی با لباس های محلی حال و هوای دیگری به این محفل ادبی داد.

سعدی در هر سه محور شعر برتر است

در این مراسم مجموعه شعر «سحر را در نگاهم بریز» از پری گنجعلیخانی با حضور دوستداران ادب رونمایی شد.

سعدی در هر سه محور شعر برتر است

روز اول اردیبهشت ماه، روز آغاز نگارش کتاب گلستان، توسط مرکز سعدی شناسی ایران، روز سعدی نامیده شده است. این رسم از سال ۱۳۸۱ برقرار بوده ولی در اول اردیبهشت ۱۳۸۹ و در اجلاس شاعران جهان در شیراز، نخستین روز اردیبهشت ماه از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی نامگذاری شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها