دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
متولیان فرهنگی حوزه کودک و نوجوان لرستان را دریابند

لرستان – نسترن حاتمی، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان لرستانی گفت: ادبیات کودک و نوجوان نقش ویژه‌ای در پاسخگویی به نیازها و رفع مشکلات و شناخت استعدادها و توانایی‌ها دارد و لازم است متولیان فرهنگی حوزه کودک و نوجوان را دریابند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کودکان و نوجوانان سرمایه عظیم جامعه هستند که باید از تمام وجوه آموزشی، پرورشی، تعلیمی و تربیتی برای پرورش آنها بهره برد؛ از آنجا که ادبیات کودکان و نوجوانان اکسیر طلایی این حوزه هستند باید به دغدغه تلاشگران این حوزه توجه کرد و رسیدگی به موانع را در دستور کار قرار داد.

ادبیات کودک و نوجوان نقش ویژه‌ای در پاسخگویی به نیازها و رفع مشکلات از جمله نیازهای عاطفی، اجتماعی، رفع حس کنجکاوی، ارتباط با طبیعت، شناخت استعدادها و توانایی‌ها دارد. متاسفانه یکی از مواردی که در سال‌های گذشته مغفول مانده و با توجه به اهمیتش به درستی به آن پرداخته نشده ادبیات کودک و نوجوان است.

وضعیت نشر کتاب کودک و نوجوان در کشور ما در قیاس با کشورهای منطقه و حتی جهان رو به رشد محسوب شده و ناامیدکننده نیست؛ این رشد کیفی و کمی در شرایطی صورت گرفته که چالش‌های چاپ کتاب کودک و نوجوان بسیار است.

ایبنا برای بررسی موانع و مشکلات این حوزه در لرستان گفت‌وگویی با یکی از نویسندگان جوان استان لرستان داشته است.

این نویسنده جوان در چندین جشنواره ملی عناوین مختلفی را کسب کرده است که اخیراً در بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت در بخش کودک موفق به کسب رتبه اول شد و چندین جلد کتاب مستقل و مشترک در این حوزه از او منتشر شده است و در حال حاضر نیز به عنوان دبیر محفل ادبی جوانه‌های زاگرس شهر خرم‌آباد در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند.

نسترن حاتمی نویسنده و شاعر لرستانی است که نخستین نوشته ادبی خود را کلاس پنجم ابتدایی نوشت و در همان سال از سوی اداره پست و تلگراف لرستان برگزیده شد.

او که به صورت جدی‌تری از سال ۱۳۷۷ به سرودن شعر و آموختن فنون شعر فارسی و نوشتن داستان‌های کوتاه و بلندی پرداخت و گاهی مقالاتی نیز درحوزه ادبیات بزرگسال می‌نوشت دغدغه خود را پرداختن به مسائل کودکان و نوجوانان عنوان می‌کند.

عدم فعالیت نشر تخصصی کودک و نوجوان در لرستان

حاتمی مهمترین ضعف حوزه ادبیات کودک و نوجوان در لرستان را عدم فعالیت نشر تخصصی کودک و نوجوان عنوان کرد و افزود: اگر استانی مانند قم در حال حاضر به قطب ادبیات کودک و نوجوان تبدیل شده است به دلیل توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه کودک و نوجوان، برگزاری جلسات هفتگی و ماهانه ادبیات کودک و نوجوان، فعالیت‌های ناشران‌های تخصصی و مجلات ویژه کودکان است که با وجود کارشناسان حرفه‌ای کارهای خوب را روانه بازار نشر می‌کنند چیزی که در لرستان دیده نمی‌شود.

این شاعر لرستانی افزود: اگر این اتفاق نیز در استان صورت پذیرد قطعاً دلسوزانی وجود دارند که افراد علاقه‌مند و خلاق را جذب و فعالیت‌های اثربخشی انجام شود.

وی با اشاره به تلاش برخی ناشران بومی لرستان برای چاپ کارهای کودک در استان گفت: با توجه به اینکه کتاب‌های چاپ شده از دایره نقد کارشناسان این حوزه عبور نکرده‌اند آن‌گونه که باید استانداردهای لازم را ندارند چراکه محتوا خیلی مهم است و باید بدانیم این نسل چه می‌خواهد و نباید آن را ندیده بگیریم.

متولیان فرهنگی حوزه کودک و نوجوان لرستان را دریابند

اهمیت محافل ادبی در کشف استعدادهای جدید

دبیر محفل ادبی جوانه‌های زاگرس به اهمیت نقش محافل ادبی در کشف استعدادهای جدید اشاره کرد و گفت: هر محفل ادبی باید محل رویش و شناسایی استعدادهای مختلف باشد.

شاعر کتاب «مامان من باباست» با اشاره به فعالیت محفل ادبی زاگرس از فروردین ۱۴۰۲ تا اسفند سال گذشته گفت: نوجوانان و کودکان زیادی جذب این محفل شدند که استعدادهای بسیار درخشانی همچون آیدا طهماسبی، فائزه خادمی، کیانا قربانی، کیمیا قربانی، آرین ولی بهاروند خرم‌آبادی که در جشنواره‌های مختلف هم رتبه آوردند که اگر حمایت شوند به زودی ازنویسندگان و شاعران خوب در حوزه کودک و نوجوان و خواهند بود و روحی تازه را در کالبد ادبیات جامعه لرستان خواهند دمید.

حاتمی با اشاره به فعالیت این محفل در شهرستان بروجرد نیز گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک ظرفیت بزرگ و ارزشمند برای شناسایی استعدادهای مختلف است که می‌تواند در شهرهای مختلف استان به کشف و هدایت استعدادهای کودکان و نوجوانان کمک موثری کند.

حوزه کودک و نوجوانان در لرستان نادیده گرفته می‌شود

این نویسنده لرستانی با بیان اینکه متولیان فرهنگی، حوزه کودک و نوجوان را دریابند، افزود: وقتی اتفاقات خوب بزرگ کشوری برای نویسندگان استان می‌افتد، مسئولین توجهی ندارند؛ ما نیاز به دیده شدن در این استان شاید نداشته باشیم، اما بچه‌های این استان نیاز دارند، اگر کسی در این حوزه فعالیت می‌کند، او را بشناسند، به سراغش بروند و از دانسته‌های او استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه حوزه هنری استان و کانون پرورش فکری گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته‌اند، افزود: نیاز است توجه بیشتری به حوزه کودک و نوجوان در استان صورت پذیرد، و اگر سایر دستگاه‌های فرهنگی کمک‌رسانی نمی‌کنند، حداقل سنگ‌اندازی نکنند.

حاتمی درباره جدیدترین اثر خود نیز گفت: مجموعه خاطرات جانباز ۵۵ درصد به نام «پیک بدون پلاک» است که به زودی از سوی حوزه هنری منتشر می‌شود.

متولیان فرهنگی حوزه کودک و نوجوان لرستان را دریابند

به گزارش ایبنا، همزمان با هفته هنر انقلاب نیز از مجموعه اشعار «مامان من باباست» در حوزه شعر دفاع مقدس اثر نسترن حاتمی در تالار ماه حوزه هنری لرستان با همکاری کانون پرورش فکری لرستان رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها