سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
زنان نقش مهمی در خلق واقعه دفاع مقدس ایفا کردند

زنان چه در خلق حادثه دفاع مقدس و چه در روایت آن نقش حائز اهمیتی دارند. در حقیقت از سنگر جبهه و خدمات پشتیبانی و پرستاری و امدادگری گرفته تا تقدیم فرزندان و همسرانشان جلوه‌ای از ایثارگری‌های زنانه در حماسه پر عظمت دفاع مقدس است.

‌خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - اکبر صحرایی، نویسنده ادبیات دفاع مقدس:  زنان برای بیان حقایق پشت پرده جنگ و جزئیات این حماسه‌های خانوادگی بهترین راویان در دوران بعد از جنگ بودند. نوشتن از مادران و همسران شهدا در دهه نود به طرز قابل توجهی فزونی یافت.

اگرچه این موضوع همواره در ادبیات دفاع مقدس جایگاهی خاص و ویژه داشته اما با دست به قلم شدن نسلی از نویسنده‌های تازه‌نفس که عمدتاً بانوان جوان بودند به یک جریان قدرتمند بدل شد. روایت‌های زنانه‌ای که به شرح حال همسرانی که در اوج جوانی حاضر می‌شدند در کنار همسر خود قرار گرفته و او را راهی جبهه کنند.

یا روایت مادرانی که عزیزانشان را بی‌هیچ چشم‌داشتی به معرکه می‌فرستادند از زبان خود زن‌ها و با قلم‌های زنانه نوشتن، یکی از نقاط قوت ادبیات پس از انقلاب است. گر چه این جریان با تاخیر خودنمایی کرد اما آثار قابل تامل و درخشانی را در پی داشت.

یکی از تالیفات موفق عرصه ادبیات دفاع مقدس در خصوص زندگی‌نامه‌های داستانی همسران و مادران شهدا، کتاب «خانوم ماه» است. این اثر توسط ساجده تقی‌زاده نوبسنده و شاعر شیرازی تالیف و در سال ۱۳۹۹ توسط انتشارات به‌نشر منتشر شد، موضوع کتاب زندگی ناز علی‌نژادیان همسر شهید شیرعلی سلطانی است.

همسر شهید روایت خود را از سال‌های تیره و تار ستمشاهی در شیراز آغاز می‌کند و فضای آن روزها را دقیق و موشکافانه و البته زنانه بیان می‌کند. نویسنده اثر این روایت‌ها را با زاویه دید اول شخص تاثیرگذار به تصویر می‌کشد. در فصل اول کتاب با ماجرای آشنایی، عشق و ازدواج ناز با همسرش شیرعلی آشنا می شویم که یک مداح و ذاکر اهل‌بیت است و در فعالیت‌های انقلابی به‌عنوان نیروی فعال تحت نظر آیت‌الله دستغیب در محلات قصرالدشت، چوگیا، کوشک و برخی روستاهای اطراف شیراز فعالیت می‌کند. این ازدواج ناز را به خانوم ماه بدل می‌کند.

او ناگهان خود را در میان همه شور و هیجان‌های انقلابی می‌بیند و با پیروزی انقلاب و آغاز جنگ زندگی وی مسیر تازه‌ای پیدا می‌کند. روایت حضور همسرش در جبهه به عنوان فرمانده تبلیغات تیپپ امام سجاد (ع) و کرامات او از زبان «خانم ماه» در این قسمت‌های از اثر دیده می‌شود.

با شهادت برادر، همسر و برادر همسر راوی نویسنده با هوشمندی و ظرافت شخصیت‌های دیگری از زنان را از زبان و ذهن «خانم ماه» به خواننده معرفی می‌کند. شخصیت‌هایی مثل: مادر شهید صفدر و شیرعلی سلطانی، مادر شهید صادق علی‌نژادیان، مادر شهید نقدی، همسر شهید خسرو آزادی، و همسر انباز حمزه سلطانی و… و به این شکل خواننده کم‌کم با نقش گسترده ی زنان در دوران پساجنگ روبه‌رو می‌شویم. این کتاب سه فصل دارد که دو فصل مربوط به قبل از شهادت و یک فصل مربوط به بعد از شهادت همسر روایت شده است.

کتاب «خانوم ماه» که برگزیده جایزه اولین دوره ادبی بوی خاک دفاع مقدس انتشارات علمی فرهنگی را کسب کرده و، هم اکنون در آستانه چاپ هشتم قرار دارد.

برچسب‌ها

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها