دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
«گالری یک ذهن درهم» به بازار نشر رسید

خراسان‌رضوی – «گالری یک ذهن درهم» مجموعه‌ای از ۸ داستان کوتاه به قلم نوشین ایوانی با مضامین مختلفی نظیر مهاجرت، اقتصاد، خرافات است که به تازگی توسط نشر سیب سرخ رهسپار بازار کتاب شده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – مرجانه حسین‌زاده: «گالری یک ذهن درهم» عنوان کتابی به قلم نوشین ایوانی است که شامل ۸ داستان کوتاه با درون‌مایه‌های مختلف است. وقتی با او در خصوص این اثر صحبت کردیم گفت: سعی کردم در کتابم به مسائل مختلفی بپردازم برای همین داستان‌ها دارای محتواهایی هستند که در برگیرنده‌ی مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مهاجرت هستند.

همذات‌پنداری مخاطب با داستان‌ها

این نویسنده در پاسخ به این سوال که موقع نگاشتن این اثر چه دغدغه ای داشته است، بیان کرد: وقتی با یک مجموعه داستان طرفیم، نمی‌شود حرف از دغدغه زد شاید درستش دغدغه‌ها باشد. اما به طور کل سعی داشتم به مسائلی بپردازم که بیانگر جهان‌بینی‌ام باشد. جهانی‌بینی‌ای که در چهل سال زندگی در این کشور شکل گرفته است. پس دغدغه‌هایی را شامل می‌شود که برای خیلی از خواننده‌ها ملموس است و ممکن است باعث همذات‌پنداری در آنها شود.

نوشین ایوانی بیان کرد: راوی داستان هایم چه زن و چه مرد داستان هایی را روایت می‌کنند که در درون خود این دغدغه‌ها را گنجانده‌اند.

نویسنده «گالری یک ذهن درهم» ادامه داد: مهاجرت، اقتصاد، خرافات و … موضوع‌هایی هستند که هر روز با آن سر و کله می‌زنیم. موضوعاتی که روی همه‌ی ابعاد زندگی ما، حتی روی شکل‌گیری یک دنیای داستانی تاثیر می‌گذارند. پس خواه ناخواه، خیلی از نویسنده‌ها به سراغ این موضوعات رفته یا می‌روند.

تنوع مضامین داستان‌های این کتاب

ایوانی ابراز کرد: البته که هر نویسنده‌ای با توجه به همان جهان‌بینی و البته تجربه زیسته‌اش از منظر دیگری به این موضوعات پرداخته است. من هم سعی کردم هر بار از دریچه تازه‌ای به آنها نگاه کنم. به‌طوری‌که در داستان «طلایی به سیاهی گاو» گاو عجیبی را وارد داستانم کرده‌ام که با ورودش به روستایی زندگی عادی اهالی روستا را به چالش می‌کشد.

وی با اشاره به داستانی در این کتاب با نامِ «گالری یک ذهن درهم» اضافه کرد: در این داستان کوتاه که نام کتاب هم از آن گرفته شده است، با کمک گوشه‌هایی از نمایشنامه‌ی معروف مکبث، به سراغ زنان و مشکلاتی که عده‌ای با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند، رفته‌ام.

ایوانی با اشاره به داستان کوتاهِ «تکه های گمشده ماه» اضافه کرد: در این داستان هم از آدم‌هایی استفاده کردم که در جزیره‌ای در پی خود می‌گردند. یا برای رساندن مقصودم در داستان «شکار در شوره‌زار» پای خواننده را به شوره‌زاری باز کردم که انگار همه‌ی جانداران آن با تتمه‌ی نیروی خود به دنبال بقا هستند. در داستان «مغزهای مه‌گرفته» مه را آوردم که باعث شده کوهنوردان حتی نتوانند جلوی پای خود را ببینند.

وی بیان کرد: انتخاب اسم «گالری یک ذهن درهم» هم اشاره به همین تنوع موضوعی دارد و اینکه انسان امروزی و مدرن ذهن آشفته‌ای دارد و ملغمه‌ای از مسائل مختلف است.

این نویسنده در خصوص طرح جلد این کتاب گفت: طرح جلد هر کتاب از نگاه من یکی از مسائل خیلی مهم در خصوص آن کتاب است. چون به‌نظرم اولین چیزی که مخاطب را جذب می‌کند و قلابی می‌شود برای مخاطب، طرح جلد است. برای همین با وسواس زیادی به این مقوله پرداختم و از کمک خیلی از دوستان هم بهره بودم و در این راه با یکی از هنرمندان نقاش خوب کشورمان آقای محمود آزادنیا آشنا شدم و این آشنایی منجر به انتخاب یک نقاشی بی نظیر از مجموعه تاخت آقای آزادنیا برای طرح جلد کتابم شد.

تاثیرانجمن‌های داستان بر داستان‌نویسی

ایوانی با اشاره به تاثیر انجمن‌های داستانی و شب‌های داستان بر نگارش کتاب و پرورش داستان‌نویسان اظهار کرد: طی چند سال گذشته شاهد چاپ کتاب‌های خوبی بوده‌ایم که از دل این انجمن ها بیرون آمده‌اند. دلسوزانی در رأس این انجمن‌ها هستند که باعث پاگیری و قوت این انجمن‌ها می‌شوند به عنوان نمونه حسین عباس‌زاده در مشهد یکی از داستان‌نویسان جوان و خوب است که برای حمایت و کمک از نویسندگان جوان و برجای ماندن این جلسات داستان کمک‌ها و تلاش‌های بی دریغی در این محافل دارند که امیدوارم به تعداد این جلسات داستان‌نویسی اضافه شود.

به گزارش ایبنا؛ «گالری یک ذهن درهم» با شمارگان ۳۰۰ نسخه،، قطع رقعی، قیمت ۶۵ تومان با طرح جلدی بر اساس اثری از محمود آزادنیا و طراح جلد جواد علیخوییان توسط نشر سیب سرخ رهسپار بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها