پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
اصول «مدیریت کتابخانه‌های دیجیتالی» را بشناسید

کتاب «مدیریت کتابخانه‌های دیجیتالی؛ راهنمای کاربردی» ضمن آشنایی مخاطبان با دنیای کتابخانه‌های دیجیتالی آن‌ها را با وضعیت کپی‌رایت در جهان و سطوح ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی آشنا می‌کند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - کتاب «مدیریت کتابخانه‌های دیجیتالی؛ راهنمای کاربردی» به قلم میترا صمیعی، دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی به رشته تحریر درآمده است.‌

خواندن این کتاب به مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی، عمومی، ملی، تخصصی و همه افرادی که تازه می‌خواهند در حوزه ایجاد کتابخانه دیجیتالی فعالیت خود را شروع کنند، مفید است. همچنین مطالعه این کتاب برای استادان دانشگاه، اعضای هیئت علمی، دانشجویان مقطع ارشد و دکترای و همچنین دانشجویانی که گرایش کتابخانه‌های دیجیتال و مدیریت فناوری اطلاعات را دارند و بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری و کتابخانه‌هایی که در فاز اجرا و پیاده‌سازی کتابخانه دیجیتالی هستند، کاربرد دارد.

کتاب «مدیریت کتابخانه‌های دیجیتالی؛ راهنمای کاربردی در فصل نخست به بیان مفاهیمی مانند محتوای دیجیتالی، شی دیجیتال، هدف از ایجاد کتابخانه دیجیتال، سیر تحول کتابخانه دیجیتال و چالش‌های فنی اقتصادی و قانونی اجتماعی و اطلاعاتی کتابخانه دیجیتال می‌پردازد. در فصل دوم از تاریخچه کتابداری دیجیتال، ماهیت کتابداری دیجیتال، مزایای کتابداری دیجیتال برای تولیدکنندگان داده‌ها سخن می‌گوید. در فصل سوم این کتاب با مفاهیمی مانند مدیریت مجموعه‌های دیجیتال‌سازی، ذخیره‌سازی کنترل شده، مجموعه‌سازی دیجیتالی، سیاست فراهم‌آوری انواع منابع دیجیتالی و معیارهای کلی انتخاب و تهیه منابع آشنا می‌شوید.

اصول «مدیریت کتابخانه‌های دیجیتالی» را بشناسید

در فصل‌های دیگر، کتاب «مدیریت کتابخانه‌های دیجیتالی؛ راهنمای کاربردی» به مباحثی مانند حفاظت و امنیت اطلاعات، استانداردهای کتابخانه دیجیتالی، سازمان‌دهی در کتابخانه دیجیتالی، خدمات کتابخانه دیجیتالی، رابط کاربر در کتابخانه‌های دیجیتالی، اخلاق در کتابخانه‌های دیجیتالی، مدیریت حقوقی کتابخانه‌های دیجیتالی، فناوری در مدیریت حقوق اثار دیجیتالی، نیروی انسانی در کتابخانه‌های دیجیتالی، ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی، مفهوم نرم‌افزارهای کتابخانه دیجیتالی و ساختار سازمانی کتابخانه‌های دیجیتالی پرداخته شده است.

این کتاب در بخش پیوست به ارائه بیانیه ایفلا / یونسکو برای کتابخانه‌های دیجیتال و مقایسه امکانات دو نرم‌افزار آذرسا و سیمرغ می‌پردازد. این کتاب همچنین به بررسی وضعیت کپی‌رایت در جهان می‌پردازد و بحث حقوق مالکیت فکری در ایران، استرالیا، کانادا، نیوزیلند و آمیرکا را مورد بحث و کنکاش قرار می‌دهد و درباره چالش‌هایی مانند خلق اثار بدون مولف، عدم شناسایی دقیق، تابعیت و نخستین انتشار صحبت می‌کند.

این کتاب ۶۲۷ صفحه و ۱۵ فصل دارد و با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۳۵۰ هزار تومان ازسوی نشر چاپار وارد بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها