یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
«فایز مفتون» در بوشهر رونمایی می‌شود

بوشهر- کتاب «فایز مفتون» در آیینی به همت انتشارات «شروع» با همکاری دانشگاه فرهنگیان بوشهر رونمایی می‌شود.

مدیر انتشارات «شروع» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این اثر بر اساس نسخه مفتون که رونوشتی از نسخه دست‎‌نویس فایز است با کوشش سیدقاسم یاحسینی و بشیر علوی، فایزپژوهان جنوبی تصحیح و تدوین شده است.

علی هوشمند ادامه داد: در کتاب «فایز مفتون» که بهمن ۱۴۰۲ به همت انتشارات شروع راهی بازار کتاب شده است، مفتون، دیگر شاعر برجسته بومی‌سرای جنوبی، دوبیتی‌های فایز را با خطِ خود، طبق حروف الفبای قافیه و ردیف نگاشته است. این دوبیتی‌‎ها شامل حروف «الف، ت، د، ر، ن، ه» است که به ترتیب به هرکدام ۹، ۴۹، ۲۸، ۳۲، ۱۳ و ۱۱ دوبیتی اختصاص داده شده که در کل شامل ۱۴۲ دوبیتی می‌‎شود.

این شاعر و ناشر جنوبی افزود: دوبیتی‌‎های متعددی بر سبک و سیاق دوبیتی‌‎های فایز در میان اهالی جنوب زمزمه می‌شود که بنا به پژوهش‌های فایزپژوهان بوشهری برخی از آن‌ها منسوب به این شاعر نام‌آشنای دیار دشتی است و در حقیقت سراینده آن کسی غیر از فایز است. خوشبختانه به مدد پژوهش‌های دقیق و علمی که در سال‌های اخیر از سوی پژوهشگران بومی صورت گرفته، دوبیتی‌های فایز از سایر اشعاری که به او منسوب شده، بازشناسی شده است.

وی با اشاره به اینکه همچنین در جریان این پژوهش‌ها، برخی از دوبیتی‌های کمتر شناخته‌شده و معرفی‌نشده این شاعر که بعد از باباطاهر همدانی بزرگ‌ترین ترانه‌سرای ایرانی است، کشف و معرفی شده‌اند، تصریح کرد: فایز با سرودن دوبیتی‌های کم‌نظیر در ادبیات فولکلور ایران جایگاه استواری دارد تا جایی که برخی از ادیبان بر این عقیده هستند که فایز آغازگر ادبیات مردمی است.

هوشمند تأکید کرد: فایز دشتی در حافظه جمعی مردمان جنوب چنان نفوذ کرده که حتی افراد بی‌سواد این منطقه اشعار او را از بر هستند. این نشان می‌دهد که فایز افزون بر اینکه شاعری عاشق و خوش‌بیان بوده است، جامعه‌شناسی آگاه بوده و توانسته با توجه به روحیات و مقتضیات جامعه پیرامونی خود دوبیتی و ترانه بسراید.

سراینده «رسیده‌تر از ماه به نیمه چهارده» ادامه داد: فایز یک سرمایه ادبی بزرگ است که باید به شکلی مطلوب و شایسته به نسل امروز معرفی شود. باید همتی شود و ابعاد مغفول مانده شخصیت و شعر فایز که این‌گونه اقلیم جنوب را مسخر خود کرده، بازشناسی شود. خوشبختانه سیدقاسم یاحسینی و بشیر علوی که هر دو از فایزپژوهان و ادیبان دغدغه‌مند بوشهری هستند با تالیف کتاب «فایز مفتون» تلاش کرده‌اند تا پرده از ۱۴۲ دوبیتی معرفی‌نشده این شاعر بزرگ بردارند.

هوشمند گفت: این کتاب سه‌شنبه ساعت ۱۶:۳۰ در دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی در آیینی با حضور مؤلفان اثر رونمایی خواهد شد. در این نشست، عبدالله رئیسی و مجید عابدی که هر دو از ادیبان و منتقدان ادبی استان بوشهر هستند، درباره این کتاب و اهمیتی که در بازشناسی شعر و شخصیت ادبی فایز دشتی دارد، سخن خواهند گفت.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «فایز مفتون» به کوشش سیدقاسم یاحسینی و بشیر علوی و به همت انتشارات شروع در ۲۸۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه زمستان ۱۴۰۲ راهی بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها