جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
نسل‌کشی را متوقف کنید؛واکنش مشترک شخصیت‌های ادبی جهان درباره جنگ در غزه

تحریم رویدادهای بین‌المللی، صدور بیانیه و برگزاری پویش‌ برای جمع‌آوری کمک به‌نفع کودکان فلسطینی ازجمله واکنش‌های شخصیت‌ها و انجمن‌های ادبی دنیا نسبت به نسل‌کشی در غزه است.

به گزارش سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): با شروع «طوفان الاقصی» و در ادامه، حملات بی‌امان رژیم صهیونیستی به باریکه غزه که براساس آخرین آمار بیش از ۳۲ هزار شهید و ۷۵ هزار زخمی به‌دنبال داشته، رسانه‌های جهان صحنه‌های بی‌سابقه‌ای از واکنش‌های مردمی در سراسر جهان را به ثبت رساندند. این واکنش‌ها و محکومیت‌ها به کشورهای حامی فلسطین و جبهه مقاومت و دادگاه بین‌المللی لاحه و محکومیت این رژیم محدود نمی‌شود، بلکه در قلب کشورهای اروپایی و آمریکا نیز واکنش‌ها به شیوه‌های مختلف بروز و ظهور پیدا کرده است؛ تلاش‌های خودجوش نویسندگان و برخی انجمن‌های ادبی بین‌المللی از این دست واکنش‌هاست.

نویسندگان برای کمک به کودکان غزه کمک مالی جمع می‌کنند

ازجمله این واکنش‌ها به فعالان فرهنگی؛ نویسندگان و ناشران اختصاص دارد؛ به‌عنوان مثال دیلی استار در یک گزارش از تشکیل کمپین نویسندگان امریکایی حوزه کودک در حمایت از کودکان غزه خبر داد. در این گزارش آمده است؛ «نویسندگان موفق دنیا با هشتگ کتاب برای غزه (BooksForGaza) با هم متحد می‌شوند و این موضوع نشان‌دهنده تعهد قدرتمند شخصیت‌های برجسته دنیای ادبی است. نویسندگان برجسته‌ای مانند سونیا فالیرو، فاطیما بوتو و جولیا چرچیل در حال سازماندهی یک حراج آنلاین برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای کمک به کودکان غزه هستند.

آن‌ها نسخه‌های امضا شده از کتاب‌های خود را به حراج می‌گذارند و تمام کمک جمع‌آوری شده به کودکان غزه اختصاص داده می‌شود تا اطمینان حاصل شود، آن‌ها از مراقبت‌های پزشکی لازم ازجمله جراحی‌های مهم ترمیمی برخوردار می‌شوند. پیش از این نیز چندین نویسنده، ازجمله سالی رونی و آن رایت، در نامه‌ای سرگشاده خواستار آتش بس در غزه شدند.»

واکنش انجمن نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک امریکا

در ادامه واکنش اهالی قلم درآمریکا، اقدام انجمن نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک نیز خبرساز شد.

انجمن نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک نیز در پاسخ به طوماری مبنی بر درخواست سازمان برای آتش‌بس اسرائیل، بیانیه‌ای صادر کرد که برخی آن را درست و بجا و برخی دیگر این بیانیه را بیش از حد محتاطانه می‌دانند.

مدیر اجرایی این انجمن در یک پست اینستاگرامی وضعیت غزه را یک بحران انسانی توصیف کرده و نوشته بود؛ «… وحشت‌زده هستیم. مرگ کودکان بی‌گناه در این درگیری به‌عنوان بهای جنگ، غیرقابل تحمل و غیرقابل قبول است. اما آنچه که بسیار ضروری است و انجمن نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک با آن موافق است، این است که کودکان در این جنگ از خانه‌های خود آواره می‌شوند، گروگان گرفته می‌شوند و به شکل وحشتناکی می‌میرند و هنرمندان و داستان‌نویسان این را وظیفه خود می‌دانند که از صدای خود در مواجهه با این جنایت استفاده کنند.»

نویسندگان از جشنواره صداهای جهانی PEN به دلیل واکنش آن به جنگ غزه کناره گیری کردند


در اوایل سال جاری نیز نویسندگان علیه جنگ در غزه، در نامه سرگشاده‌ای از سکوت PEN (جشنواره قلم آمریکا) در قبال جنگ انتقاد کردند. ماه گذشته نیز اعضای انجمن کتاب‌فروشان آمریکا در یک انجمن اجتماعی خواستار آتش‌بس اسرائیل شدند.

به‌دنبال آن، گروهی از نویسندگان برجسته اعلام کردند که به دلیل واکنش ناکافی جشنواره قلم آمریکا به جنگ و بحران انسانی در غزه از جشنواره صداهای جهانی PEN انصراف داده‌اند. نویسندگانی ازجمله لوری مور، نائومی کلاین، میشل الکساندر، هشام ماتر و ایزابلا حماد نامه‌ای اعتراض‌آمیز امضا و در آن انصراف خود از این رویداد را اعلام کرده‌اند.

نسل‌کشی را متوقف کنید؛واکنش مشترک شخصیت‌های ادبی جهان درباره جنگ در غزه

این نویسندگان از PEN آمریکا خواستند تا برای رسیدگی به تلفات غیرنظامیان و مرگ روزنامه‌نگاران و نویسندگان در غزه اقدامات بیشتری انجام دهد.

در این نامه آمده است: «ما معتقدیم که PEN آمریکا به تعهد اعلام شده این سازمان به صلح و برابری برای همه و آزادی و امنیت برای نویسندگان در همه جا خیانت کرده است.»

رویداد PEN آمریکا، که مواضعی علیه ممنوعیت کتاب، سانسور و لغو فرهنگ اتخاذ کرده است، قبلاً مورد انتقاد نویسندگانی قرار گرفته که از این سازمان می‌خواهند حمایت بیشتری از نویسندگان و غیرنظامیان فلسطینی نشان دهد. در ماه فوریه، صدها نویسنده نامه‌ای را امضا کردند که در آن از PEN خواسته شد «به تهدید نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط اسرائیل و زندگی نویسندگان در فلسطین و نقض آزادی بیان، پاسخ دهد. »

PEN America در سال ۱۹۲۲ تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک است، PEN یک سازمان غیرانتفاعی است که هدف آن افزایش آگاهی برای حمایت از آزادی بیان در ایالات متحده و در سراسر جهان از طریق پیشرفت ادبیات و حقوق بشر است.

درگیری در اسرائیل و غزه به موضوعی قطبی در دنیای ادبی تبدیل شده است

در پاییز گذشته نیز برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت پس از لغو مراسم بزرگداشت یک نویسنده فلسطینی در این رویداد با واکنش‌های شدید مواجه شدند. طبق گزارش سازمان ملل متحد، نیمی از جمعیت غزه زیر ۱۸ سال سن دارند و دو سوم کشته‌شدگان جنگ را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. اعضای انجمن نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک و ناظران نیز اکنون این سوال را مطرح می‌کنند که چگونه یک سازمان ادبی که به هنر کودکان و جوانان اختصاص دارد باید به این بحران بپردازد.

همچنین انجمن نویسندگان (SoA) در بیانیه‌ای درباره غزه، هدف‌گیری بی‌رویه غیرنظامیان و زیرساخت‌های فرهنگی ازجمله کلیساها، مساجد، بیمارستان‌ها، مدارس، کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها را محکوم می‌کند و خواهان آتش‌بس فوری و دائمی و توجه به تعهدات مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

مترجم و گزارشگر: بهاره گل‌پرور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها