سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
«آب هرگز نمی‌میرد» یادگاری از سرداری که پاهایش زودتر راهی «بهشت» شد

همدان - «آب هرگز نمی‌میرد» یادگاری از سرداری است که پاهایش زودتر راهی «بهشت» شد و دل تسلایی برای دلتنگی همرزمان حاج میرزا در عملیات مرصاد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، ۱۴ فروردین به مناسبت شهادت حاج میرزامحمد سلگی سری به دنیای انسان‌های بهشتی در کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» زدیم تا با قهرمان گمنام حماسه مرصاد همراه شده و جانفشانی‌های این قهرمان بزرگ را احسنت بگوییم.

او پاهایش رفته بود، زودتر از خودش پاهایش راه بهشت را پیدا کرده بودند. اما هیچکس باور نمی‌کرد خود حاج‌میرزا به این زودی‌ها برود، برای او از همه سخت‌تر بود که رفتن همه همرزمانش را ببیند و سپس راهی شود، مگر شهید مولوی به او وعده نداده بود شهید می‌شود.

حاج‌میرزا هرگز از شهادت ناامید نشد با اینکه سال‌ها از وعده مولوی گذشته بود اما او آن وعده را صادق می‌دانست؛ بنابراین مزدش را گرفت و رفت. او مظلومانه‌تر از همه رفت، رفتن «حاج حسین» را دید، پر پر شدن «حاج قاسم» را به نظاره نشست، علی‌آقا خوش‌لفظ را هم تشییع کرد و در غربت و تنهایی عباس‌وار رفت.

هیچکس نمی‌داند چطور باید از سردار «حمید حسام» تقدیر کرد، چطور باید از حاج حسین همدانی قدردانی کرد که او را واداشت تا درباره روزهای نبرد بگوید و بنویسد. اگر امروز کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» نبود، چطور دلتنگی‌های خود را تا اندازه‌ای برطرف می‌کردیم.

«آب هرگز نمی‌میرد» یادگاری از سرداری که پاهایش زودتر راهی «بهشت» شد

کتاب آب هرگز نمی‌میرد، روایت حاج میرزامحمد سلگی فرمانده گردان ابالفضل لشگر ۳۲ انصارالحسین همدان از هشت سال دفاع مقدس است که اگر چه او بعدها رده‌های بالاتر فرماندهی را نیز به دست آورد اما بیشتر با نام همین گردان شناخته می‌شود.

حمید حسام، نویسنده ادبیات دفاع مقدس این روایت را به نثری شیوا بیان کرده است و انتشارات سوره مهر آن را چاپ کرده است.

کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» از زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که مقام معظم رهبری همگان را دعوت کرد که این کتاب ارزشمند را بخوانند و بر آن تقریظ نگاشتند. مقام معظم رهبری فرمودند:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

سلام بر یاران حسین (علیه‌السّلام) و سلام بر لشگر انصارالحسین همدان؛ و سلام بر شهیدان، دلاوران، فدائیان، شیران روز و عابدان شب؛ و سلام بر شهید زنده میرزا محمد سُلگی و بر همسر باایمان و صبور او؛ و سلام بر حمید حسام که دردانه‌هایی چون سُلگی و خوش‌لفظ را به ما شناساند. ساعت های خوش و باصفائی را با این کتاب گذراندم و بارها با دریغ و حسرت گفتم:

درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم

لبی تر کرده زان صهبای جام پرفسون من هم

هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران

که ره چون می توانم یافتن سوی درون من هم...

در میان کتاب‌های خاطرات جنگ، این، یکی از بهترین‌ها است. نگارش درست و قوی، ذوق سرشار، سلیقه و حوصله، همّت بلند، همه با هم دست به کار تولید این اثر شده‌اند. کتاب خانم ضرّابی در شرح حال شهید عالی‌مقام علی چیت‌سازیان نیز دارای همین برجستگی‌ها است. این دو نفر از ستارگان اقبال همدانند. بهمن ۹۵»

سردا میرزامحمد سلگی، بالاخره بر اثر جراحات ناشی از هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسید تا به دوستان شهیدش بپیوندد و ما امروز ماندیم با یادگار سترگش که همانا کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها