دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
اجرای ۷۰ برنامه فرهنگی در سال ۱۴۰۲/ فعالیت بیش از ۴۰۰ واحد چاپی در آذربایجان‌غربی

آذربایجان‌غربی- معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: گروه امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در حوزه معاونت امور فرهنگی و رسانه در سال جاری، ۷۰ عنوان برنامه فرهنگی اجرا کرده است.

پیروز قادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه اظهار کرد: گروه امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در حوزه معاونت امور فرهنگی و رسانه در سال ۱۴۰۲ با اجرای ۷۰ برنامه فرهنگی در راستای سیاست‌های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده تا به وظایف و رسالت خود عمل کند و در اعتلای فرهنگ ایرانی، اسلامی نقشی داشته باشد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی گفت: از این تعداد برنامه ۱۹ مورد در مناسبت های ملی و مذهبی، ۶ مورد در مناسبت‌های دفاع مقدس، ۱۱ عنوان در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، ۷ مورد در مورد ایثار و شهادت، ۵ عنوان در راستای ترویج فرهنگ نماز و حجاب و عفاف، ۴ مورد در مورد ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، ۹ عنوان بزرگداشت مفاخر، ۷ عنوان برنامه در راستای کارگاه‌های توان‌مندسازی تخصصی در حوزه‌های ادبیات، اقتصاد فرهنگ، جوان‌سازی جمعیت و …، ۴ مورد برای برنامه‌های پیاده‌روی اربعین، ۳ محور برنامه در مورد حمایت از مردم مظلوم فلسطین و نوار غزه و ۳ مورد در راستای برنامه‌های تبلیغی مشارکت حداکثری در انتخابات اجرا شده است.

قادری افزود: از این تعداد برنامه‌ها، تعداد ۱۲ برنامه به صورت مشارکتی با دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها برگزار شده و بقیه توسط گروه امور فرهنگی به صورت برون‌سپاری اجرا توسط مؤسسات و انجمن‌ها برگزار شده است.

وی با اشاره به طرح‌های ترویج مطالعه و کتاب‌خوانی، گفت: در سال ۱۴۰۲ گروه امور فرهنگی همگام و همزمان با دیگر استان‌های کشور در اجرای هشتمین دوره «جشنواره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران» و نهمین دوره «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» فعالیت کرده و در این راستا در سال‌جاری تعداد ۸ جلسه باعنوان ستاد هشتمین دوره جشنواره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی برگزار شده است.

قادری با بیان اینکه ۵۶ طرح در سامانه طرح جشنواره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران بارگذاری‌شده، ادامه داد: قرار گرفتن شهر ارومیه در بین ۱۲ شهر دوستدار کتاب «بخش مقدماتی»، قرار گرفتن در بین ۵ شهر نامزد پایتختی کتاب ایران «بخش نیمه‌نهایی» و کسب رتبه دوم در بین پنج شهر راه‌یافته به مرحله نهایی انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از جمله موفقیت‌ها در این طرح است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با اشاره به نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب نیز گفت: تعداد روستاهای شرکت‌کننده در این جشنواره ۲۵ روستا و تعداد طرح‌های بارگذاری‌شده در سامانه ۱۲۸ طرح بوده است که روستای «ناچیت» از توابع شهرستان بوکان برگزیده این رویداد فرهنگی بود.

فعالیت بیش از ۴۰۰ واحد چاپی در سطح استان آذربایجان‌غربی

وی در ادامه با بیان اینکه ۴۳۹ واحد چاپی در سطح استان فعال است، افزود: از این تعداد ۱۰۱ چاپخانه افست، ۱۴ واحد در حوزه نشر کتاب و مطبوعات، ۲۴۵ واحد چاپخانه دیجیتال، ۱۶ واحد چاپخانه صنعتی «فلکسو و هلیوگراور»، ۴۳ واحد کارگاه‌های سیلک اسکرین وتامپو و خاص، ۱۵ واحد لیتوگرافی و ۱۹ واحد صحافی و عملیات تکمیلی پس از چاپ فعالیت می‌کنند.

قادری ادامه داد: اشتغال در صنعت چاپ تا انتهای سال ۱۴۰۲ هزار و ۸۹۰ نفر است که ۳۴۰ نفر از ای تعداد در واحدهای چاپخانه صنعتی مشغول فعالیت هستند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی ادامه داد: در حوزه کتاب نیز در سال ۱۴۰۲ تعداد ۸ مورد مجوز برای برپایی نمایشگاه کتاب، ۱۲ مورد برای رونمایی کتاب، ۳ مورد اجرای برنامه‌های فرهنگی، ۸ مورد برای مؤسسه فرهنگی و هنری چند منظوره، یک مورد برای راه‌اندازی مؤسسه فرهنگی و هنری تک‌منظوره، ۵ مورد برای تأسیس دفتر نشر کتاب و ۲۱ مورد برای راه‌اندازی چاپخانه، لیتوگرافی و عملیات تکمیلی چاپ مجوز صادر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها