یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
رفع موانع تولید خواست اصلی صاحبان صنایع از مجلس دوازدهم است

نایب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ می‌گوید، حمایت از صاحبان صنایع، تولیدکنندگان، کارآفرینان، صادرکنندگان با بسته حمایتی یا طرح‌های تشویقی، پرهیز از تصویب قوانین یک‌شبه و کوتاه‌تر کردن جریان رفع موانع تولید ازجمله مطالبات فعالان صنعت چاپ از مجلس دوازدهم است.

امیرهومن محمدی، نایب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به‌عنوان یک کارآفرین و صادرکننده، درباره انتظارات فعالان چاپ و نشر از نمایندگان منتخب دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: توسعه صادرات، به‌عنوان یکی از اهداف مهم اقتصادی ایران تاکید می‌شود که این امر از طریق ایجاد بسته‌های حمایتی و تعریف سازوکارهای مختلف و حضور موثر در بازارهای صادراتی میسر است.

وی افزود: با این وجود اگر به‌عنوان یک کارآفرین موفق با تمامی فراز و نشیب‌ها، تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کنونی درحال خدمت‌رسانی باشید، به‌طور طبیعی انتظاراتی واقع‌بینانه از دولتمردان خواهید داشت که این انتظارات به دفعات در جلسات و گردهمایی‌ها مطرح و وعده‌هایی داده شد، اما متاسفانه ناهماهنگی بین سازمان‌ها و ارگان‌ها که خود به تنهایی ایجادکننده کلافی سردرگم هستند، دلیل کافی برای عقب‌نشینی ناشی از خستگی‌ها و دویدن‌ها و در نهایت از دست رفتن فرصت ایجاد شده و آرزوی بر باد رفته ساختن کشوری آباد و چابک می‌شود.

‏‏‏

محمدی با بیان اینکه صنعت بزرگ چاپ، صنعتی سرشار از ظرفیت و پویایی است؛ صنعتی که خود به‌تنهایی می‌تواند در حوزه صاردات تحولی عظیم به پا کند، ادامه داد: مسئله اینجا است؛ صنعتی که به‌واقع تمامی صنایع، وابسته به این صنعت هستند خود مورد بی‌مهری قرار گرفته است. به‌عنوان یک کارآفرین و صادرکننده، معتقدم که نمایندگان مجلس در گام‌های نخست باید برای رفع موانع پیش‌روی تولید و مانع‌زدایی‌ها در عمل و نه در شعار در گرو شفاف‌سازی و ثبات در تصمیم‌گیری‌ها، قانونگذاری‌ها و حمایت همه‌جانبه دولت قدم بردارند، می‌توانیم با باور و اعتقاد به توان داخل کشور، بزرگترین موانع را از راه تولید کشور برداریم.

این فعال صنعت چاپ با تاکید بر تقویت دیپلماسی برای افزایش تعاملات اقتصادی ازجمله در حوزه صادرات محصولات چاپی عنوان کرد: ایجاد دیپلماسی فعال در فضای بین‌المللی به‌خصوص با کشورهای همسایه موجب رشد صادرات محصولات چاپی خواهد شد. در این زمینه رفع تحریم‌ها اهمیت دارد؛ همچنین شناسایی موانع قانونی تولید و تلاش برای رفع یا تغییر آن‌ها، می‌توان به تسهیل امور در ترخیص مواد اولیه و ورود ماشین‌آلات به کشور، چالش‌های فراوان در صدور مجوزها، شناسایی عوامل ایجادکننده نبود ثبات نرخ ارز در بازار که بر قیمت کالای تمام شده تاثیر مستقیم می‌گذارد، اشاره کرد.

به‌گفته وی، حمایت از صاحبان صنایع، تولیدکنندگان، کارآفرینان، صادرکنندگان در قالب بسته حمایتی یا طرح‌های تشویقی همچنین پرهیز از تصویب قوانین یک‌شبه بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و تلاش برای کوتاه‌تر کردن جریان رفع موانع تولید نیز در این مسیر اهمیت دارد.

محمدی همچنین به نمایندگان مجلس دوازدهم پیشنهاد کرد: معتقدم که اجازه ورود به فعالان بخش خصوصی در حوزه سیاستگذاری با حضور خبرگان این صنعت و پرهیز از دخالت‌های نا به‌جا همچنین مراقبت از ورود افراد غیرمتخصص نیز ضروری است؛ زیرا گاهی صدور بخشنامه‌های متعدد و بعضاً متناقض، خود سنگی بزرگ پیش پای صاحبان صنایع است.

وی ادامه داد: علاوه براین تک‌نرخی شدن ارز و پیشگیری از اعلام هرگونه نرخ ارز دستوری که خود موجب رانت خواهد شد، تغییر در قوانین دست و پاگیر سازمان‌های تأمین اجتماعی، مالیات و دارایی و گمرک و بررسی معافیت‌های مالیاتی نیز می‌تواند به تسهیل کسب و کار فعالان این حوزه کمک کند.

محمدی در ادامه اختصاص وام‌های بانکی کم‌بهره با هدف حمایت از تولید برای واردات ماشین‌آلات روز دنیا و مواد اولیه و همگام و همسو شدن با دیگر رقبا در سراسر دنیا را ضروری دانست و افزود: این کار موجب جلوگیری از هرگونه عقب‌افتادگی خواهد شد، اعتماد به بخش خصوصی و کمک به افزایش میزان سرمایه در گردش، کنترل تورم و رسیدن به سود منطقی در تولید در سایه این موضوع محقق می‌شود. همه این موارد، اصلی‌ترین درخواست‌های صاحبان صنایع، صادرکنندگان و کارآفرینان به‌خصوص حوزه صنعت چاپ با داشتن نیروهای متخصص، کارآمد، چابک و هنرمند برای رونق تولید و داشتن کشوری پویا و ایرانی سربلند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط