دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
مقاله دانشیار دانشگاه ایلام اثر برگزیده شد

ایلام- در جشنواره بین‌المللی «أنا من حسین(ع)» مقاله مالک عبدی دانشیار گروه آموزشی ادبیات عرب دانشگاه ایلام به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، مقاله «قراءة دلالیه فی زیاره عاشورا؛ دراسه فی اطار المستویین النحوی و الترکیبی» نوشته مالک عبدی با نگاهی بنیادین و ساختارگرا به بررسی مهمترین وجوه زیبایی شناختی زیارت عاشورا و متدهای تأویل‌گرایانه به کار رفته در متن زیارت به منظور تبیین اهداف متعالی قیام عاشورا پرداخته است.

در این مقاله همچنین با نگاهی پدیدارشناسانه به منابع روایی معتبر زیارت عاشورا در مجموعه‌های حدیثیِ شیعه، موضوع روایی یا حدیث قدسی بودن متن این زیارت‌نامه شریف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در کنار آن اشاراتی به مقوله لعن و ادله اثباتی آن در زیارت عاشورا و وجوه اعتباری پیامدهای آن از منظر قرآن و حدیث پرداخته شده است.

در پایان، در باب ارزشگذاریِ این متن مقدس به عنوان میراث مکتوب اثباتِ حقانیت شیعه و منشور ولاییِ حافظان حریم امامت، تلاش‌هایی از منظر رویکردهای تطبیقیِ دانش زبان‌شناسی نوین، به منظور اعتبارسنجیِ سبکی و ساختاری متن زیارت عاشورا به انجام رسیده تا مخاطب بتواند در پایان به نگارش و نگرشی صحیح در تبیین ژرف‌ساخت‌های فکری و زبانی زیارت مذکور دست پیدا کند.

این مقاله پیشتر در سال ۱۴۰۰ در قالب یک مقاله علمی-پژوهشی در مجله بحوث فی اللغه العربیه دانشگاه اصفهان با رتبه اعتباری «الف» به چاپ رسیده است.

دومین جشنواره بین‌المللی هنری و دینی انا من حسین (ع) با حضور شخصیت‌ها، نویسندگان، هنرمندان، ادبا و شعرای ۲۲ کشور در تالار شیخ صدوق (ع) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی شهر ری برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها