پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
بایسته‌های انتخاباتی را در لابه‌لای کتاب‌ها جست‌وجو کنید/ از رفتار انتخاباتی تا مشارکت سیاسی در ایران

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود. به این مناسبت در این گزارش نگاهی داریم به کتاب‌هایی که با موضوع انتخابات راهی بازار چاپ و نشر شده‌اند.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): انتخابات را مجموعه عملیاتی دانسته‌اند که جهت گزینش حاکمان یا تعیین ناظرانی برای تدبیر و مهار قدرت انجام می‌گیرد، همچنین انتخابات را ابزاری گفته‌اند که شهروندان می‌توانند به‌وسیله آن در شکل‌دهی و عینیت‌بخشی نهادهای حکومتی و تعیین متصدیان اعمال اقتدار مداخله کنند. انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود. به این مناسبت در این گزارش نگاهی داریم به کتاب‌هایی که با موضوع انتخابات راهی بازار چاپ و نشر شده‌اند.

جرایم انتخاباتی از منظر فقه و حقوق ایران: با رویکردی بر اندیشه امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران

ناشر: عاصم

کتاب «جرایم انتخاباتی از منظر فقه و حقوق ایران: با رویکردی بر اندیشه امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران» تالیف یاسر اسدزاده از سوی نشر عاصم منتشر شد. در این کتاب مباحثی همچون انتخابات و جرائم انتخاباتی، جرایم انتخاباتی در حقوق ایران، جرائم انتخاباتی از منظر فقه و اندیشه رهبری در سه فصل اصلی به همراه تعدادی موضوع در هر زیربخش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: جرائم انتخاباتی از جمله جرایمی است که معمولاً در فرایند برگزاری انتخابات به وقوع می‌پیوندد و از دیدگاه جرم‌شناختی دارای زمان، مکان، بزهکار و بزه‌دیده مخصوص هستند. این جرائم موجب تحدید آزادی انتخاب و انجام فعالیت‌های سیاسی صحیح است. این قبیل جرائم، در هنگام برگزاری فرایند انتخابات، رقابت سالم میان نامزدها را از بین برده و سرانجام امکان برگزاری یک انتخاب مناسب و مطمئن را به چالش می‌کشد.قانونگذار تاکنون در موارد بسیاری جرایمی را تحت عنوان جرائم انتخاباتی مورد جرم‌انگاری قرار داده است. به عنوان مثال کاندیدایی که در سخنرانی‌های خود اقدام به افتراء و تخریب دیگر رقیبان کند، بزهکار تلقی شود.

جایگاه حقوقی نظارت مجلس خبرگان رهبری بر عملکرد ولی فقیه در پرتو قانون اساسی جمهوری اسلامی

ناشر: نیک قلم

کتاب «جایگاه حقوقی نظارت مجلس خبرگان رهبری بر عملکرد ولی فقیه در پرتو قانون اساسی جمهوری اسلامی» تالیف مهدی هاشمی است که از سوی نشر نیک قلم به چاپ رسیده است. در این کتاب مباحثی همچون مفهوم‌شناسی، تعریف فقه، تعریف فقیه، تعریف ولایت، اقسام ولایت، ولایت تکوینی، ولایت تشریعی، ولایت فقیه، نظارت بر مسئولیت‌ها و عملکرد ولی فقیه، ولایت مطلقه و قانون اساسی، مسئولیت‌های ولی فقیه از منظر فقه اسلامی، اجرای حدود و احکام انتظامی اسلام، نقش و جایگاه ولایت فقیه و ارتباط آن با حقوق مصلحت جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

انتخابات لیله‌القدر نظام اسلامی

ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی

کتاب «انتخابات لیله‌القدر نظام اسلامی» با عنوان فرعی آرا و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات در نظام مردم‌سالاری تالیف سعید اشیری از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد.

برپایی نظام جمهوری اسلامی و مشارکت مردم در تمام برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های اساسی آن، بر تمامی تصورات و برداشت‌های نادرست از اسلام و حکومت اسلامی، خط بطلان کشید.

آنچه بعضاً قبله آمال دمکراسی‌های حقیقی است، در تکوّن سه دهه از نظام جمهوری اسلامی ظهور و بروز یافته است. انتخابات‌های پی‌درپی و سالانه، مشارکت مردمی فعال و با حد نصاب بالا و چشمگیر و اعتماد رو به تزاید مردم و مسئولان و حضور فعال سلایق مختلف سیاسی و فرهنگی در جمع برگزیدگان از نکات برجسته و قابل تأمل در این موضوع است.

انتخابات را مجموعه عملیاتی دانسته‌اند که جهت گزینش حاکمان یا تعیین ناظرانی برای تدبیر و مهار قدرت انجام می‌گیرد، همچنین انتخابات را ابزاری گفته‌اند که شهروندان می‌توانند به‌وسیله آن در شکل‌دهی و عینیت‌بخشی نهادهای حکومتی و تعیین متصدیان اعمال اقتدار مداخله کنند.

در دوران معاصر با عمومیت‌یافتن حق رأی به همه اقشار مردم، انتخابات به یکی از مهمترین جلوه‌های زندگی سیاسی تبدیل شده است. تجربه این نظام نوین نشان داد که استفاده حداکثری از مشارکت مردمی، رعایت اصل حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، رعایت حق اساسی انتخاب شدن و انتخاب نمودن در چارچوب نظام جمهوری اسلامی امکان‌پذیر است و تعالی‌بخش خواهد بود.

بایسته‌های انتخاباتی را در لابه‌لای کتاب‌ها جست‌وجو کنید/ از رفتار انتخاباتی تا مشارکت سیاسی در ایران

در ایران به‌طور میانگین در هر سال، یک انتخابات پرشور و حماسی برگزار شده است و هر رأیی که در صندوق‌های آراء از سوی این ملت قهرمان ریخته شده است، پیش از هر چیز، رأی به نظام اسلامی و قانون اساسی و بیعت با رهبری بوده است. کتاب پیش رو، گردآوری بخش مبسوطی از بیانات و نظرات مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که مطالعه آن خصوصاً به اهالی سیاست و نخبگان جامعه، بسیار توصیه می‌شود.

بایسته‌های انتخابانی و ملاحظه‌های کاندیداتوری در تراز انقلاب اسلامی (با رویکرد کاربردی)

ناشر: سارات

کتاب «بایسته‌های انتخابانی و ملاحظه‌های کاندیداتوری در تراز انقلاب اسلامی (با رویکرد کاربردی)» تالیف جواد حیدری، علی جعفری و مسلم یعقوبی و زیر نظر رسول حمید پوررازیان و یاسر شامانی از سوی نشر سادات به چاپ رسیده است.

در این کتاب مباحثی همچون مبانی و اصول انتخابات مجلس شورای اسلامی و جایگاه مردم سالاری دینی در تراز انقلاب اسلامی، ملاحظات کاندیداتوری، آشنایی با قوانین و مقررات انتخاباتی و ساختار انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه فصل اصلی به همراه تعدادی زیربخش در هر فصل مورد بررسی قرار گرفته است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: پیشگامی یا مدیریت و به دست گرفتن پست‌ها و مقامات اجتماعی و سیاسی از ارکان اساسی حاکمیت‌ها است. بر اساس این اصل مهم، وظیفه هر فرد مسلمان متعهد است که در صورت داشتن توانایی حضور و نیز برخورداری از شرایط و صلاحیت‌های لازم در سنگرهای خدمت به مردم، خود را معرفی و نامزد کند. همه کسانی که به عنوان نامزد انتخاباتی، در صحنه تصمیم‌گیری مردم حاضر شده و مورد گزینش و انتخاب یک ملت جهت تصدی امور کشور در قوه مقننه واقع می‌شوند، می‌باید از صفات و توانمندی‌های ویژه‌ای برخوردار باشند.

حقوق شهروندی و مشارکت سیاسی در ایران

ناشر: صدرالمتالهین

کتاب «حقوق شهروندی و مشارکت سیاسی در ایران» تالیف احسان آقائی از سوی انتشارات صدرالمتالهین به چاپ رسیده است. در این کتاب اهمیت و ضرورت پژوهش، حقوق شهروندی در ایران و اسلام، حقوق شهروندی از دیدگاه امام علی (ع)، اقلیت‌های مذهبی، حقوق اجتماعی، سیاسی و انتخاباتی شهروندان، فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی (ره) و موارد مرتبط با حقوق شهروندی انحلال هیئت‌های گزینشی در راستای جلوگیری از تفتیش عقاید توسط امام خمینی (ره) و مباحثی در زیربخش‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: حقوق شهروندی یکی از مهم‌ترین مباحث مطروحه در حقوق است و پژوهش پیرامون این مبحث جزء مباحث مهم و حیاتی در عصر حاضر پژوهش‌های حقوقی است. حق انتخاب و تعیین سرنوشت جزء مهم‌ترین رکن‌های حقوق شهروندی است. ایران را می‌توان جزء پایه‌گذاران حقوق شهروندی در طول تاریخ کهن خود دانست و اسلام نیز در موازین خود حقوق شهروندی را مدنظر قرار داده است.

رفتار انتخاباتی جامعه ایرانی

ناشر: دانشگاه امام صادق (ع)

کتاب «رفتار انتخاباتی جامعه ایرانی» با عنوان فرعی گفتارهایی در الگوی رفتار انتخاباتی جامعه ایران تالیف پرویز امینی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است. در این کتاب مباحثی همچون الگوی ترجیحات سیاسی در جامعه ایران، آینده گفتمان در ایران، انتخابات یازدهم ریاست جمهوری؛ کیفیت سیاست‌ورزی، انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی؛ چرایی شکست اصولگرایان، انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری؛ نبرد گفتمان‌ها و… مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در سخن ناشر این کتاب می خوانیم: رسالت و ماموریت دانشگاه امام صادق (ع) «تولید علوم انسانی اسلامی» و «تربیت نیروی درجه یک برای نظام» (که در راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله تعیین شده) است. اثرپذیری علوم انسانی از مبانی معرفتی و نقش معارف اسلامی در تحول علوم انسانی، دانشگاه را بر آن داشت که به طراحی نو و بازمهندسی نظام آموزشی و پژوهشی جهت پاسخ‌گویی به نیازهای نوظهور انقلاب، نظام اسلامی و تربیت اسلامی به عنوان یک اصل محوری برای تحقق ماموریت خویش بپردازد و بر این باور است که علم توام با تزکیه نفس می‌تواند هویت جامعه را در مسیر تعالی و رشد قرار دهد.

مادران میدان جمهوری

ناشر: راه‌یار

کتاب «مادران میدان جمهوری» تالیف مریم برزویی از سوی نشر راه‌یار منتشر شد. این کتاب شامل مقدمه، خاطرات و تصاویر است. در پیشگفتار ناشر می‌خوانیم: ده‌ها هزار هسته فعالیت فرهنگی، مقارن سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی شکل گرفت که نقشی محوری در پیشبرد اهداف انقلاب داشت. از مساجد و مدارس دینی تا روضه‌ها، هیئت‌ها، انجمن‌های اسلامی و جلسات قرآن. همه اینها عامل اصلی انقلاب بودند در میان مردم و انقلاب از تربیت توده مردم به وسیله نهادهای این چنینی به وقوع پیوست. بستر این هسته‌ها و مراکز انقلاب، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بود؛ از اشعار و ترانه‌های اعتراضی و انقلابی گرفته تا پوسترها، کارت‌پستال‌ها، دیوارنوشته‌ها، نمایشنامه‌ها، تئاترها، مستندها، عکس‌ها و… همه و همه ابزاری بودند در دست مردم و هنرمندان تا به گسترش و عمق فکری و عینی انقلاب یاری رسانند.

معیارهای مدیریت بهینه کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی

ناشر: عاصم

کتاب «معیارهای مدیریت بهینه کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی» تالیف بهمن آقازاده، محمد درخشانی و محمد وفائی‌مهر از سوی نشر عاصم منتشر شد.

در این کتاب مباحثی همچون انتخابات و مشارکت، مجلس و نمایندگی در ایران در دو فصل اصلی و تعدادی مبحث در زیربخش‌های این دو فصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: واژه «حاکمیت» در مفهوم «تفوق و برتری» است که در اصطلاح حقوقی به «قدرت برتر و صالح برای اتخاذ تصمیم نهایی» اطلاق می‌شود. اما در باب منشا حاکمیت بر انسان، تاکنون دیدگاه‌های مختلفی شکل گرفته است. دیدگاه سنتی که در گذشته‌های دور وجود داشته، حاکمیت بر انسان را دارای منشا ماورای طبیعی می‌دانست. این دیدگاه معتقد بود حاکمیت از نیروهای الهی نشات گرفته و حاکم به عنوان نماینده خدا بر مردم حکم‌فرمایی دارد. نظریه «سن پل» که معتقد است: «قدرتی وجود ندارد که ناشی از خدا نباشد» نیز به عنوان ماخذ نظریه مسیحی حقوق الهی شاهان قرار گرفت.

نظارت مجلس بر عملکرد دولت

ناشر: ارشک

کتاب «نظارت مجلس بر عملکرد دولت» تالیف محمود مرادی از سوی نشر ارشک به چاپ رسیده است. این کتاب به شرحی مباحثی همچون کلیات نظارت، شناسایی نظارت، معنای لغوی، معنای اصطلاحی نظارت، هدایت ناظر به سوی صور کنترل اجتماعی، ابزارها و مکانیزم‌های کنترل قدرت در علوم سیاسی، کنترل در مدیریت، ارکان نظارت، ضرورت و اهمیت نظارت، خصوصیات ناظر، خصوصیات نظارت، اقسام شیوه‌های نظارت، اقسام اجرای نظارت، نظارت حق است یا تکلیف یا هر دو، تکلیف شرعی و قانونی، طبقه‌بندی نظارت از حیث درجه، اجرای نظارت، فایده و نتایج نظارت، فایده و اهداف نظارت، نتایج نظارت، انواع نظارت، نظارت تاسیسی، نظارت بر تشکیل دولت، نظارت بر تغییر وزراء، نظارت استطلاعی، اطلاعات مردمی و… پرداخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط