سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
۶ برنده ملی و ۲۲۶ برنده استانی دستاورد همدانی‌ها در دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

همدان - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: همدان به عنوان یکی از استان‌های برتر در حوزه مشارکت در جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی و ۶ برنده ملی و ۲۲۶ برنده استانی ماحصل تلاش مردم کتابخوان این استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، عاطفه زارعی ظهر سه‌شنبه در رویداد فرهنگی اجتماعی (کتابخانه‌های عمومی مشارکت حداکثری و آینده روشن) و آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان همدان، اظهار کرد: رفتارهای ما سندی برای آیندگان است از همین رو بدون تردید در تربیت جامعه فرهیخته نیازمند دانشگاه مردمی هستیم که به طور مستمر و مادام العمر برای همه گروه‌های سنی، جنسی و سوادی، اطلاعات موثق را جمع‌آوری و آماده‌سازی کنیم و به اشتراک بگذاریم.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی دانشگاه مردمی در تعالی اندیشه‌ها و سواد فرهنگی هستند، افزود: مشاوران اطلاعاتی یعنی کتابداران با شناسایی و دسترس پذیر کردن اطلاعات در کنار کتاب نویسان اعم از نویسندگان، گردآورندگان، مترجمان و غیره … این امر را محقق می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه هدف پرورش جامعه‌ای آگاه و کتابخوان برای آینده‌ای روشن و خردورز است، خاطرنشان کرد: امروز جامعه تشنه آگاهی و بصیرت است از همین رو در جبهه فرهنگی باید عزم خود را بیش از پیش جزم کنیم تا با وحدت و انسجام مبتنی بر آگاهی و خرد گام برداریم.

زارعی تصریح کرد: این نکات مقدمه‌ای است برای معرفی کتابخانه‌های عمومی به عنوان مراکز دانشی یا دانشگاه مردمی به طوری که کتابداران متخصص نقش بی‌بدیلی در کنار جامعه علمی و فرهنگی همچون انجمن‌های علمی و سایر دستگاه‌های، فرهنگی، علمی و اجتماعی در آگاه سازی دارند.

نقش موثر کتابخانه‌ها در انتخاب آگاهانه مردم در انتخابات

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی دانشگاهی متعلق به عموم مردم است، اضافه کرد: در انتخابات آگاهانه اقدامات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی به ویژه در خصوص مشارکت حداکثری اقدامات درخوری است.

زارعی عنوان کرد: فعالیت کتابخانه‌های عمومی به عنوان شعب اخذ رای در روز انتخابات، فعالیت کتابداران به عنوان عوامل اجرایی برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان و برگزاری ویژه برنامه جهاد تبیین با عنوان «انتخابات به عنوان مظهر تجلی و اقتدار ملی» همراه با تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در تمام شهرستان‌ها توسط کتابخانه‌های عمومی شماری از این اقدامات است.

۶ برنده ملی و ۲۲۶ برنده استانی دستاورد همدانی‌ها در دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

وی با اشاره به برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی ویژه رای اولی‌ها با عنوان فصل انتخاب که شامل بیانات مقام معظم رهبری در موضوع انتخابات است، گفت: در استان چهار نمایشگاه کتاب با موضوع انتخابات در کتابخانه‌های عمومی برگزار شده اگرچه پنچ مورد کتاب با موضوع انتخابات نیز معرفی شده است.

اجرای ۱۲ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان همدان

زارعی دیگر اقدامات این حوزه را برشمرد و افزود: طی سه ماهه گذشته تاکنون تشکیل جلسات انجمن‌های شهرستان‌های استان با محوریت «تبیین موضوع انتخابات»، نشست‌های کتابخوان بصیرتی عصر شعر انتخاباتی، پویش‌های تصویری و متنی گزیده‌ای از برنامه‌های مدون این حوزه بوده است.

وی برگزاری سایر ویژه برنامه‌های مختلف فرهنگی در گروه‌های سنی مختلف را با هدف ایجاد نشاط اجتماعی و مشارکت دانست و متذکر شد: در حوزه فرهنگی از ابتدای سال جاری بیش از ۱۲ هزار برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی برگزار شده است.

۶ برنده ملی و ۲۲۶ برنده استانی دستاورد همدانی‌ها در دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در بخش دیگر سخنان خود به یکی از مهمترین برنامه‌های فرهنگی، یعنی دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و گفت: این مهم از سری برنامه‌های بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف ائمه معصومین (ع) و آموزه‌های آن به ویژه فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های کتابخوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره پاک ائمه است.

مشارکت حداکثری کتابخانه‌ها به عنوان شبکه بزرگ فرهنگی در انتخابات

وی با بیان اینکه این جشواره در بخش‌های فردی، گروهی و خانوادگی به دو شیوه مکتوب و الکترونیک با معرفی منابع به چهار گروه سنی خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال با محوریت معارف رضوی و بخش ویژه حضرت امام حسن عسکری (ع) با استقبال بی‌نظیر مردم کتاب‌دوست برگزار شد اظهار کرد: این رویداد فرهنگی با مشارکت ۴۱ هزاری نفر در قالب‌های مختلف کتابخوانی و هنری برگزار شد.

زارعی با اشاره به اینکه استان همدان جزو استان‌های برتر کشور در موضوع مشارکت در قالب‌های مختلف این جشواره معرفی شده است تصریح کرد: ۶ نفر از شرکت کنندگان این استان به عنوان برندگان ملی جشنواره و ۲۲۶ برنده استانی انتخاب شدند.

وی در پایان تاکید کرد: امروز گرد هم آمدیم تا با پیمان بستن با آرمان‌های امام راحل و شهدا و با پیروی از منویات مقام معظم رهبری اعلام کنیم؛ کتابخانه‌های عمومی به عنوان بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی در استان، شهر و روستا با بیش از ۸۰ هزار نفر عضو فعال مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو خواهیم داشت.

در پایان این نشست از برگزیدگان دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در استان همدان تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها