چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
کتاب «مدیر مدرسه شریعت» در ساری رونمایی شد

مازندران- کتاب «مدیر مدرسه شریعت» برگرفته از زندگی شهید «محمد تراب‌نژاد» اثر «رحیم مخدومی» در ساری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم رونمایی از کتاب «مدیر مدرسه شریعت» برگرفته از زندگی شهید «محمد تراب‌نژاد» اثر «رحیم مخدومی» گفت: در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی شروع شد و جوانان آن روز انتخابی داشتند که ثمره آن انتخاب، امنیتی است که امروز داریم.

سکینه خاتون مهدیان‌پور اظهار کرد: تداوم حرکت انقلاب نتیجه خون شهدا است و با مکتوب کردن خاطرات آنها و انتقال رشادت‌ها به نسل جدید، باید راه شهدا را زنده نگاه داریم و نوشتن کتاب یکی از این ابزار است.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس از حوزه‌های پرمخاطب در کتابخانه‌های عمومی مازندران است، گفت: امسال ۵۰۰ برنامه مربوط به دفاع مقدس برگزار کردیم که عمده این برنامه‌ها کتاب‌محور بودند.

کتاب «مدیر مدرسه شریعت» در ساری رونمایی شد

این مسئول تصریح کرد: در زمینه فعالیت‌های مرتبط با شهدا به همین اندازه بسنده نکردیم و برنامه نشان ادبی سرو سرخ را به مناسبت دومین کنگره ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید مازندران که سال آینده برگزار می‌شود، در دست اجرا داریم.

شجره طیبه این معلم شهید خزان ندارد

در ادامه این نشست یکی از همکاران شهید تراب‌نژاد گفت: شهید تراب‌نژاد ذوالفنون بود چرا که علاوه بر فعالیت به عنوان یک آموزگار، دستی در کشتی داشت، از موسسان موسسات قرض‌الحسنه بود و اقدامات عام‌المنفعه انجام می‌داد و در زندگی شخصی خود، ساده زیست بود.

محمد اسماعیل گریبان با اشاره به برگزاری جلساتی در منزل شهید، برای دعوت نوجوانان به راه حق و هدایت، اظهار کرد: نخستین سوره که بر پیامبر (ص) نازل شد این بود که بخوان به نام پروردگارت، به این معنا که باید کار فرهنگی انجام گیرد و وقتی اجتماع مومنان فراهم آمد می‌توان سلاح به دست گرفت تا در مقابل مشرکان و کفار، از اسلام و حق دفاع کرد.

وی افزود: شهید تراب‌نژاد همچون سیاست نبوی، تشکیل مدرسه شریعت با رویکرد دینی را پیگیر بود و در این مدرسه معلمان متدین را دعوت کرد، با توجه به اینکه رژیم پهلوی اسلام‌زدا بود شهید این دغدغه را داشت مدرسه‌ای تاسیس کند که سابقه دینی و علمی داشته باشد.

کتاب «مدیر مدرسه شریعت» در ساری رونمایی شد


این همکار شهید با بیان اینکه مدرسه شریعت حدود نیم قرن قبل از انقلاب تا زمان انقلاب، دائر بود، ادامه داد: هنر شهید ۲ گلواژه تعلیم و تربیت بود، در مدرسه و خانه درباره توحید، نبودت و امامت فعالیت می‌کرد و انسان‌هایی که در مکتب او تربیت یافتند یا به شهادت رسیدند و یا اینکه در مقام مسئولیت قرار گرفتند.

گریبان با بیان اینکه هدف قرآن، رشد انسان‌ها است و شهید در این راستا فعالیت می‌کرد، یادآور شد: خزان عمر استاد شهید، رشد بهار جوانی علم ما بود، این معلم شهید و این شجره طیبه خزان ندارد و همیشه بهار است.

این کتاب می‌تواند به تولید فیلم منجر شود

دیگر همکار شهید در این مراسم اظهار کرد: شهید تراب‌نژاد عمر بلندی نداشت اما عمر پربرکت وجود او از نشانه‌های بارز حیات و برکت بود.

حسین روزبهی با بیان اینکه وجود شهید تراب‌نژاد در ساری و دیگر شهرها، نعمتی برای محرومان و شیفتگان علم و دین بود، افزود: شهادت او برای خودش مرتبه عالی و متعالی اما برای ما جبران ناپذیر بود.

وی تصریح کرد: حضور دوستان و همکارانش بعد از ۴۲ سال در این جمع، نشان از عمق تاثیر این معلم شهید در روح، دل و جان ما دارد و حضور ما در این مکان، نوعی ادای دین به خدمات شهید است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه اگرچه شهادت برای او سعادت بود اما برای ما غیر منتظره، گفت: چرا که در حلقه سراسر صمیمیت و محبت با هم زندگی می‌کردیم.

روزبهی تصریح کرد: کتاب نشانه‌ای از این دارد که تراب‌نژاد یک معلم ساده نبود که فقط تدریس کند و به زندگی شخصی خود بپردازد.

کتاب «مدیر مدرسه شریعت» در ساری رونمایی شد


این فرهنگی ادامه داد: از سال ۳۹ تا سال ۶۰ همکار شهید بودم و گواهی می‌دهم به همان اندازه که به معلمی عشق می‌ورزید به تربیت دینی دانش‌آموزان در بیرون از مدرسه هم علاقه‌مند بود، به خدمات اجتماعی در قالب موسسه‌های خیریه عشق می‌ورزید و در پشت جبهه برای خدمات پشتیبانی جبهه فعالیت می‌کرد، حساسیت پخته‌وار نسبت به مسائل سیاسی داشت و به آرامش در منزل و جلسات اعتقاد داشت و حضور او در جلسات دینی ما باعث آرامش بود.

این معلم بازنشسته با بیان اینکه شهید تراب‌نژاد شخصیت بسیار عاطفی داشت و شخصیتی از تبار معلمان شهید بود، گفت: آنچه درباره شهید گفتم شنیده‌ها و خوانده‌های من نیست نتیجه ۲۰ سال همکاری با شهید است.

وی با اشاره به اینکه نویسنده با قلم بسیار روان و شیوا کارهای اجرایی شهید را در قالب خاطرات، آن هم در شکل داستان، قلمی کرد، افزود: نشان دادن مسائل واقعی در قالب داستان و به تصویر کشیدن آن کار بسیار مشکلی است.

روزبهی یادآور شد: احساس کردم نویسنده با قلم خود، آنچه ما از زندگی شهید را لمس کردیم، صحنه‌وار در چشم ما آورده و گویی با قلم خود، نقاشی کشیده است.

این فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر این کتاب در سال‌های نخستین شهادت، نوشته می‌شد کتاب قطوری می‌شد چون اکنون ۴۰ سال از آن تاریخ گذشته و حوادث از ذهن ما رفته است.

وی با بیان اینکه کمتر روزی دیدم شهید اقدام به کار خیر نکند وشخصیت جامع‌الاطرافی بود، گفت: کار مهمی که نویسنده انجام داد این است که خاطرات متفرقه‌ای که بیان شده، حوادث نزدیک به هم را کنار یکدیگر قرار دهد و کتاب منسجمی باشد و کار ساده‌ای نیست، کتاب به شکل سناریو و فیلمنامه نوشته شده و می‌تواند منجر به تولید فیلم شود.

حذف نام شهید تراب‌نژاد از مدرسه‌ای در ساری

نویسنده کتاب مدیر مدرسه شریعت در این مراسم اظهار کرد: در حالی که شهید تراب‌نژاد معلم بود این گلایه از وزارت آموزش و پرورش وجود دارد چرا با وجود اینکه از مهرماه تلاش کردم اداره کل آموزش و پرورش مازندران، متولی اتفاق فرهنگی باشد اما شانه خالی کرده و گفتند در سال بسیاری از این کتاب‌ها به دست ما می‌رسد.

رحیم مخدومی با اشاره به تغییر نام مدرسه شهید محمد تراب‌نژاد بود در ساری، افزود: شاید حذف نام شهید از این مدرسه، دلیل آموزش و پرورش برای حضور نیافتن در این نشست است.

وی ادامه داد: اداره کل آموزش و پرورش مازندران چه اقدامی برای معلمان شهید انجام داده، پاسخ دهند برای ترویج سیره شهدا چه اقدامی انجام دادند، از آن کتاب‌هایی که ادعا کردند سالانه به دستشان می‌رسد یکی را نشان دهند.

این نویسنده اظهار کرد: اهل گلایه نیستم و بیان این موضوع را تلنگری می‌دانم که تا دیر نشده کاری انجام دهیم و در مقابل آنها که نقش حسینی خود را ادا کردند نقش زینبی خود را به درستی ایفا کنیم.

کتاب «مدیر مدرسه شریعت» در ساری رونمایی شد


وی با اشاره به اینکه پاییز سال ۱۳۲۴ آموزگار جوان ۱۸ ساله در شرایط جوی نامناسب، سوار بر اسب راهی روستا است چند کودک تشنه معرفت، منتظر او هستند، گفت: می‌خواهد معرفت را نه با واژه و از عمق کتاب‌ها بلکه از عمق وجود خود، به دانش‌آموزان بیاموزد.

مخدومی ادامه داد: نان رژیم طاغوت در تاریکی بود، نورافکن مدرسه شریعت چشم طاغوت را می‌زند و ساواک به سراغ مدیر و معلمان مدرسه می‌رود.

وی با بیان اینکه شهید تراب‌نژاد اندیشه‌ای تابناک و جسمی چالاک داشت، افزود: پیکان جوانانش را مملو از مصالح ساختمانی کرد تا خانه پیرزن روستایی در منطقه‌ای دورافتاده را تعمیر کند.

وی با بیان اینکه آقای مدیر می‌دانست پیروزی انقلاب، پایان راه نیست و تا نفس باقی است باید جهادی ماند و جهادی به شهادت رسید، ادامه داد: در نوروز سال ۶۱، تعطیلات نوروزی خود را وقف جبهه کرد و راهی جنت بیداران شد و با سری جدا از تن، عشق و محبت را نهادینه کرد و به شهادت رسید.

کتاب مدیر مدرسه شریعت به قلم رحیم مخدومی در هزار نسخه توسط نشر رسول آفتاب منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها