دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
سومین اثر شاعر هرمزگانی رونمایی شد

هرمزگان - در جریان هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان، کتاب «دوئل» سومین اثر شاعرانه ایرج انصاری فرد، شاعر هرمزگانی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، رونمایی از کتاب دوئل، سومین اثر شاعرانه ایرج انصاری فرد، دومین برنامه جنبی هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان بود که شامگاه ۲۳ بهمن در سالن جنبی این نمایشگاه برگزار شد.

برنامه با موسیقی دلنشینی توسط یکی از هنرمندان هرمزگانی آغاز شد و سپس معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: این مکان متعلق به اهالی ادبیات و فرهنگ و هنر است.

محمد میردادی، برگزاری هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان را محصول تلاش جمعی مسئولان استانی، حمایت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران عنوان کرد که به تعبیر برخی بهاری برای اصحاب فرهنگ و هنر هرمزگان است زیرا شوق و ذوق فراوانی در بین اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرده و می‌کند.

وی در بخش دیگر از سخنانش به پیشینه ارزشمند ادبیات در ایران پرداخت و گفت: فرهنگ و ادب و هنر از دیرباز در جامعه ما جایگاه داشته است و اینک مشعل داران آن نیز شما هستید که هوای همدیگر را دارید.

بخش دوم برنامه به شعرخوانی شعرای مطرح هرمزگانی اختصاص داشت.

نخست منوچهر ضیایی، رئیس انجمن شعر شهرستان رودان، شعر «شام یلدا را حریف تار گیسو که نیست… شیخ هم می‌خندد به رویم رو که نیست» را خواند.

پس از او راشد انصاری، شاعر طنزپرداز گفت: ایرج انصاری فرد، پله‌های ترقی را خوب طی کرد. روز به روز بهتر شد و اکنون یکی از بهترین غزل سرایان هرمزگان و جنوب کرمان است.

وی همچنین ابراز داشت: انصاری‌فرد شاعر چند بعدی است؛ در غزل جدی، عاشقانه و طنز نیز کم نظیر است و هنر او بداهه سرایی است.

سپس مهرنوش ایزد پرست با شعر سپید «نهنگی هستم که صدای مرا هیچ نهنگ دیگری نشنیده است…» اهالی را بر سر ذوق آورد.

منصور ضمیری نژاد، رئیس سابق انجمن شعر هرمزگان، بازدیدکنندگان را به غزل «مانده در خاطرم از باغ فرح زاد و غزل» مهمان کرد.

در بخش سوم این مراسم، سخنرانی منتقدان انجام شد و عبدالحسین انصاری شاعر و مدیر نشر سلسله باران، مهم‌ترین خصلت ایرج انصاری فرد را جدیتش در مورد شعر دانست و گفت: انصاری‌فرد شعر را جدی گرفته است. همچنین یک آینده درخشان را ترسیم کرده و ضمن اینکه ابزار پیشرفتش را هم دارد و تلاش می‌کند به آن ایده‌آل‌های مدنظرش برسد.

سومین اثر شاعر هرمزگانی رونمایی شد

وی ادامه داد: اینک کالای فرهنگی عرضه شده و باید خوانده شود، آنگاه فضای نقد ایجاد می‌شود و در مورد نقد و بررسی نیز صحبت خواهیم کرد.

ناشر این اثر افزود: ایرج انصاری خودش را در کوران شعر نگاه داشته است. هر چند شاید دیر استعداد خودش را کشف کرده است اما با توانمندی و هنر خاص خودش یک‌شبه راه صد ساله را پیمود. گذشتن از یک فضای شعر مستلزم یک سیر و سلوک است و از بحران‌های نوشتن به سلامت عبور کردن کار دشواری است اما انصاری‌فرد این کار را کرده و می‌کند.

این منتقد ادبی ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم که شعر انصاری‌فرد بدون ایراد است اما شعرش در جریان و در حرکت است و این حرکت و روند رو به رشد این سال‌ها اشعار او را می شود به روشنی رصد کرد.

وی اضافه کرد: یک نسخه دیگر انصاری‌فرد مسئله پرکار بودن است. شاید از دو دیدگاه می شود به آن نگاه کرد.

وی ادامه داد: عده‌ای معتقدند که شعر در یک آن الهام و فوران می شود، خیلی‌ها منتظر اتفاق عجیب و غریبند تا شعر بگویند اما ایرج خودش را در جریان شاعرانگی قرار می‌دهد.

انصاری در ادامه گفت: بعضی معتقدند که پرکار بودن مساوی با کم مایگی است. اما تولستوی یکی از پرکارترین نویسندگان دوران با ۷۰ اثر جزو ۵ نویسنده برتر است. بنابراین آدم ها شیوه و توانمندی متفاوت دارند که ایرج انصاری‌فرد جزو این دسته از شاعران پرکار و با کیفیت است.

او در پایان گفت: انصاری فرد در بداهه ها نیز فعال است. تکرار خودش را می‌فهمد و مسیرش را عوض می‌کند.

در ادامه مراسم، مسلم محبی رئیس انجمن شعر دریای هرمزگان، با غزل «چرا تو؟» از استاد محمدعلی بهمنی کار را آغاز و یادی از این چهره هرمزگانی غزل ایران کرد.

این معلم هرمزگانی در خصوص هدیه ندادن کتاب نیز گفت: حتی کتاب را به نزدیکترین دوستش هم هدیه ندهد. اگر هدیه بدهد با سرزنش جدی اهالی ادبیات استان مواجه خواهد شد. این قانون است و هیچ شاعری نباید آن را بشکند.

مسلم محبی این تصمیم را در راستای کمی بودجه فرهنگی نهادهای فرهنگی دانست و افزود: وظیفه ما این است که استقلال داشته باشیم پس باید از همدیگر حمایت کنیم و حتی بیشتر از یک جلد کتاب بخرید.

رئیس انجمن شعر دریای هرمزگان در بخش دوم سخناش، شاعران هرمزگان را به لحاظ جغرافیایی و شکوفایی به سه دسته تقسیم کرد. شاعرانی که در هرمزگان متولد شده اند، گروهی از کودکی به اینجا آمده اند و بعضی رشد شعری شان در استان بوده است که هر سه دسته را باید اهل استان هرمزگان بدانیم.

او در خصوص ایرج انصاری فرد گفت: همیشه در فضای شعری هرمزگان عنوان کرده ام که انصاری فرد شاعر توانمند ی است زیرا همه جا شعرخوانی او مورد استقبال قرار گرفته است.

در ادامه مراسم ایرج انصاری فرد شاعر و مولف اثر با تشکر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و فولاد هرمزگان، انجمن ادبی رودان، میناب، حاجی آباد، سیمرغ بندرعباس، انجمن شعر دریای هرمزگان و نشر سلسله باران و با شعر خوانی چادر گل گلی بندری ات حرف نداشت، آی دریای پریشان، پری‌ات حرف نداشت، کلام را به پایان رساند.

به گزارش ایبنا، هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان در نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ و نوبت عصر از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از روز شنبه ۲۱ بهمن تا ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس به روی دوستداران کتاب باز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها