چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
مرحوم مجتهدی در حیات علمی معاصر ایران نقشی کم‌نظیر برعهده گرفت

دبیر علمی چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال با اشاره به تقدیر از مقام علمی کریم مجتهدی گفت: هر یک از آثار و کتاب‌های ایشان به یک حوزه و دانش خاص ارتباط دارد و هر یک حد نصاب لازم را برای ارتقای علمی جامعه را دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه چهل و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی‌ویکمین دوره جایزه جهانی با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، علی رمضانی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، دبیر علمی چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال، درباره شخصیت علمی مرحوم کریم مجتهدی گفت: سپاس و قدردانی از یک شخصیت علمی، تقدیر از یک اثر و قدردانی ازیک نویسنده برمدار آن اثر علمی خاص نیست. بلکه کریم و اجلال یک شخصیتی است که عمر و زندگی خود را در تحصیل یک علم ونیز در نشر و گسترش آن در عرصه فرهنگ صرف کرده است.

وی با تاکید بر اثرگذاری آثار کریم مجتهدی ادامه داد: آثار ایشان همچنان اثرگذار است حدود ۳۰ اثر در بیش از ۶۰ سال، تدریس از ایشان منتشر شده است.

دبیر علمی سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: ارزش و منزلت هر انسان به علم و معرفت اوست چنانکه امیر بیان فرمود: «ِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یَعْلَمُهُ». البته ارزش هر معرفت به معلوم آن است. دکتر مجتهدی در حیات و نشاط علمی معاصر ما که یکی از مقاطع مهم تاریخ است نقشی مستمر و کم‌نظیر برعهده گرفت. ایشان عمر شریف خود را متوجه فاسفه و حکمت کرد. سهم بسزایی را در استمرار بخشیدن تاریخ خرد وخردورزی جامعه اسلامی ایرانی داشت. حکمت و فلسفه هم به لحاظ منطقی و هم از جهت تاریخی هویت‌بخش سایر علوم و دیگر حوزه‌های معرفتی و ازجمله هویت‌بخش فرهنگ و زیست عمومی جامعه است و همین امر آنرا در حکم قلب و روح در محور تاریخ و فرهنگ بشری قرار داده است.

پارسانیا ادامه داد: فلسفه با تصویر جامع و کلانی که از انسان و جهان ارائه می‌دهد، بستر فهم، تفسیر و تبیین دیگر امور و علوم را فراهم می‌آورد. جامعه ایرانی نظیر بسیاری از جوامع و فرهنگ‌های دیگر در یک مصاف تاریخی با فرهنگ و تمدن غرب قرار گرفته است و در معرض حضور فراگیر و گسترده علوم، معارف، فرهنگ، فن‌آوری اقتدار و استیلای آن واقع شده است.

این استاد حوزه فلسفه گفت: دکترمجتهدی، با تدریس و تدرس فلسه غرب، جامعه ایران را در شناخت هویت و بنیان‌های نظری و فرهنگ غرب و پدیدهای مربوط به آن کمک کرد و برای تغییر مواجهات سطحی و واژگونه جامعه ایرانی اقدام کرد. از ای طریقدر امکان شناخت دقیق و عمیق سیاست، فناوری، هنر، علم، علوم پایه و کاربردی آن‌ها یاری‌رسان بود؛ زیرا فلسفه غرب، بنیان‌های نظری این مجموعه را به لحاظ منطقی و از جهت تاریخی فراهم می‌آورد؛ بنابراین شناخت دقیق این مجموعه بدون شناخت عمیق آن ممکن نیست. مواجه سالم و دقیق فرهنگ اسلامی - ایرانی با عناصر اجتماعی و فرهنگی رقیب، نیازمند شناخت صحیح آن می‌باشد و شناخت درست پدیده‌های فرهنگی نیاز به شناخت بنیان‌های فرهنگی و نظری آن است ایران اسلامی با مشارکت فعال ایرانی‌ها درتکوین و رشد فلسفه و حکمت اسلامی شکل گرفته است و اینک تداوم آن در دوران معاصر نیازمندعبور مواجه کور یا مقلدانه و منفعلانه و نیز در تعامل نقاد و خلاق با مسائل و شرایطی است که فرهنگ و تاریخ غرب برای آن پدید آورده است.

این استاد حوزه فلسفه گفت: دکترمجتهدی، با تدریس و تدرس فلسه غرب، جامعه ایران را در شناخت هویت و بنیان‌های نظری و فرهنگ غرب و پدیدهای مربوط به آن کمک کرد و برای تغییر مواجهات سطحی و واژگونه جامعه ایرانی اقدام کرد. از ای طریقدر امکان شناخت دقیق و عمیق سیاست، فناوری، هنر، علم، علوم پایه و کاربردی آن‌ها یاری‌رسان بود؛ زیرا فلسفه غرب، بنیان‌های نظری این مجموعه را به لحاظ منطقی و از جهت تاریخی فراهم می‌آورد؛ بنابراین شناخت دقیق این مجموعه بدون شناخت عمیق آن ممکن نیست.

پارسانیا افزود: مواجه سالم و دقیق فرهنگ اسلامی - ایرانی با عناصر اجتماعی و فرهنگی رقیب، نیازمند شناخت صحیح آن می‌باشد و شناخت درست پدیده‌های فرهنگی نیاز به شناخت بنیان‌های فرهنگی و نظری آن است ایران اسلامی با مشارکت فعال ایرانی‌ها درتکوین و رشد فلسفه و حکمت اسلامی شکل گرفته است و اینک تداوم آن در دوران معاصر نیازمندعبور مواجه کور یا مقلدانه و منفعلانه و نیز در تعامل نقاد و خلاق با مسائل و شرایطی است که فرهنگ و تاریخ غرب برای آن پدید آورده است و این تعامل فرع بر آگاهی نسبت به بنیادهای هویتی فرهنگی ریقب است بنابراین استاد مجتهدی با تعلیم و تعلم فلسفه غرب زمینه تداوم پُرنشاط حیات حکمی اسلام و معاصرت آن ر از طریق با رقیب فراهم می‌آورد.

وی بیان کرد: استاد، متعلق به نسلی از استادان فلسفه غرب است که در جستجوی حقیقت با نظر به هویت تاریخی خود تعهد و نیز تنفس خود را نسبت به حکمت و فلسفه اسلامی پاس می‌داشت و دانشجویان خود را در بهره‌گیری و نیز امتدادبخشی در انیشه وحکمت اسلامی ترقیب می‌کرد.

دبیر چهل و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: علم و زندگی استاد کریم مجتهدی، برای یک نیاز جدی تاریخی معاصر ایران صرف شد، ایشان به نسلی تعلق داشت که تعهد خود را به حکمت اسلامی داشتند و آموزه ایشان و تلاش ایشان در قبال رویکردهایی که متعرضانه به تاریخ حکمت اسلامی می‌پردازند کاملاً برای جامعه ایران یک سنگر محکم و استواری است. عظیمت ایشان بخشی از عظمت دانشگاه، دانشگاه تهران و نسلی که تحصلی کردند را نشان می‌دهد. و تقدیر از ایشان، تقدیر از علم و حکمت است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت دبیرخانه این دوره از جایزه کتاب سال ادامه داد: امسال در کنار شایستگان تقدیر، علاوه بر تقدیر از کتاب‌های خطی کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، از مقام علمی دکتر کریم مجتهدی نیز تقدیر می‌شود، شخصیت علمی‌ای که در زمان حیات ایشان، انتخاب شد و هیئت علمی در انتظار مراسم اجلال و تکریم ایشان با رئیس جمهور بود.

به گزارش ایبنا؛ در این مراسم، محمد سرشار، نویسنده بخش‌هایی از داستان «آن یتیم نظر کرده» را به مناسبت سالروز مبعث حصرت رسول اکرم (ص) خواند. همچنین سید محمد جواد شرافت شاعر اهل بیت (ع) نیز شعرخوانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها